Senaste nytt

Business till Thailand februari / mars?

Tack för många tips. Hur "värt" är det för er med en business arlanda-thailand för säg runt 15k? Ser att en economy som billigast verkar vara 3.5k sista minuten med ving...är ju ändå rätt stor skillnad. Tycker ni det är värt så mycket mer för business? Vill som sagt prova men det är ändå lite svårt att motivera ett sånt pris känner jag..

Tack för många tips. Hur "värt" är det för er med en business arlanda-thailand för säg runt 15k? Ser att en economy som billigast verkar vara 3.5k sista minuten med ving...är ju ändå rätt stor skillnad. Tycker ni det är värt så mycket mer för business? Vill som sagt prova men det är ändå lite svårt att motivera ett sånt pris känner jag..
Om kvalitetstid är viktigare än pengar så är det ju alltid värt det men det beror ju på hur ens ekonomi ser ut.

Enbart din egna ekonomi som kan avgöra om det är värt att betala för business eller ej. Det som jag hade gjort är att köp ekonomi/sista minuten biljett och sen skaffa dig ett Amex/Mastercard och börja samla eurobonuspoäng så kan du testa att flyga business för 500-1000kr i avgifter när du samlat ihop tillräckligt med poäng

Enbart din egna ekonomi som kan avgöra om det är värt att betala för business eller ej. Det som jag hade gjort är att köp ekonomi/sista minuten biljett och sen skaffa dig ett Amex/Mastercard och börja samla eurobonuspoäng så kan du testa att flyga business för 500-1000kr i avgifter när du samlat ihop tillräckligt med poäng
Ok men jag flyger väldigt sällan, kanske 1 gång per år. Kommer det ta en evighet då?

Ok men jag flyger väldigt sällan, kanske 1 gång per år. Kommer det ta en evighet då?

Det hjälper om man flyger en del men det är absolut inte nödvändigt. Den viktigaste aspekten är din spend (hur mycket pengar du bränner på ett år). Kolla under kreditkortsforumet så finns det en hel del trådar som du kommer finna nyttiga

Att kosta på sig en semesterresa i C kan också vara värt det ifall man t ex jobbar väldigt mkt 50v/år och inte i vanliga fall unnar sig några extravaganser, då kan en 'billig' Business för 15k vara en skön inledning på semestern och värt att slanta upp för.

Från det du skriver så skulle jag tyvärr säga att det kommer att ta en evighet. Du reser extremt lite (med våra mått mätt då) och du tycker 15k är dyrt för att åka till Thailand. I min värld är det kanske inte jättebilligt med 15k, men om det står mellan att betala 15k i business eller 4k i ekonomi och jag inte tycker mig ha råd med 15k så är det enda alternativet för mig att stanna hemma.

Mitt problem är helt enkelt att om jag flyger ekonomi till Thailand så skulle jag inte vara människa igen på en vecka. Då behöver jag vara borta mer än en vecka för att återhämta mig och dessutom ha någon form av kvalitetstid. Sedan ska man hem och jobba och om ens arbetsgivare inte tycker det är ok att man är helt off en vecka, så behöver man ha en vecka till när man väl är hemma. Då är vi uppe i tre veckors semester för att få en vecka kvalitetstid i Thailand och två veckor där man mår pyton...

Räkneexempel:
Du spenderar 250.000kr/år.
Amex Premium ger 15p/100kr spenderat.

2500*15=37500 poäng + 5000+3000=45.500 poäng

Shoppa så mycket som möjligt på SAS Eurobonusportal där du tex på Stayhard.se kan få 88p/100kr vid kampanj. Säg att du drar in 5000p/år på detta sätt.

Anslut ditt kort till Preem och tanka där med förhoppningsvid dubbeldipp ex du får in 3000p/år.

En resa med SAS Business till USA/Asien kostar 100.000 poäng men om du har handlat med ditt Amex för 150.000kr/år så får du 50% rabatt på poängpriset.

Du får själv sätta in dina egna siffror och se om du tycker att det är "värt" det.
PS. Finns många fler sätt att tjäna poäng på Ds

Last edited:
Sist jag flög ekonomi på långdistans var för 15 år sedan. Skulle till mässa på amerikanska västkusten och arbetsgivaren tyckte att en ekonomi ToR med BA för 2 500 kr var ett fynd! ;) Efter hemkomst, försenat flyg och 8 timmars väntan på Heathrow utan Lounge...så tog det nästan 2-3 veckor innan det blev folk av en...:mad:

Nästa arbetsgivare tyckte att jag skulle åka med dåvarande Swissair i business till samma mässa (Comdex - Las Vegas), året efter.
Vilken skillnad! På ett par dagar efter hemkomst så var man sig själv igen. Då bestämde jag mig aldrig mer ekonomiklass på långdistans...
Men som sagt det beror på vad man värdesätter...

Toppen