Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

Jag lägger detta inlägg i denna tråd, har hört från två oberoende personer att SAS förhandlar med Airbus att ändra ordern på A350 till A330. Anledning skall vara att SAS tror att de får svårt att fylla A350 maskinerna, de är planerade att ta 308 pax och att få en enhetligare flotta ger mycket för delar för SAS.
Nu sätter man väl varumärket 011430121 återigen på en skör tråd.
Förstår inte riktigt nyttan med detta. Mig veterligen är 350 billigare i drift, såsom bränslekostnader. Om då de bara lyckas fylla med 262 passagerare (330 kapacitet) så är det bättre för SAS att ha en snålare 350 med 80% beläggning än en 330 med 100% beläggning. Enhetlig flotta är en sak, men någon måste man ju uppgradera.

Förstår inte riktigt nyttan med detta. Mig veterligen är 350 billigare i drift, såsom bränslekostnader. Om då de bara lyckas fylla med 262 passagerare (330 kapacitet) så är det bättre för SAS att ha en snålare 350 med 80% beläggning än en 330 med 100% beläggning. Enhetlig flotta är en sak, men någon måste man ju uppgradera.
Jag sitter tokigt till och har inte alla uppgifter, men är det inte så att en full A350 drar mindre per säte, men med en tex. 70 % beläggning på A350 så blir det nog lönsammare att köra en A330 med 90% beläggning. SAS kör inte 100 % kabinbeläggning

Jag sitter tokigt till och har inte alla uppgifter, men är det inte så att en full A350 drar mindre per säte, men med en tex. 70 % beläggning på A350 så blir det nog lönsammare att köra en A330 med 90% beläggning. SAS kör inte 100 % kabinbeläggning

Dessutom så kanske man kan få tidigare leveranser, eller? Det tror jag faktiskt också är en viktig aspekt. Just nu så är ju SAS lite bakbundna i sin long haul expansion om man inte får några flygplan.

Är det något man pratar om så är det väl A330NEO. Och den har ju redan lett till att A350-800 (den minsta i familjen) är nedlagd, eftersom A330NEO blir så mycket billigare...

Jag tror att det är så enkelt som köpeskillingen, med tanke på bolagets soliditet...
8+6 A350 vs 8+6 A330NEO.

Enligt listpriset skiljer det hiskeligt, men även med stora rabatter ser man skillnader på 350miljoner/plan.
Ser man inte en jättestor ekonomisk vinst på A350 så förefaller det rimligt att tänka en vända till iaf.

På det stora hela inte så mycket pengar med tanke på omsättning o avbetalningstid, men i en bransch där man jagar varenda krona....

Oavsett: Tror inte man har många år kvar som verksamhet :/

Toppen