Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

Xilan

Medlem
På Flygtorget.se så hävdas det att SAS planerar linje till Toronto, som ska lanseras under året. Någon mer som har hört om detta?

Forumet på Flygtorget har väldigt hög andel troll, så informationen kan vi nog räkna med att den inte är korrekt.
Speciellt eftersom kontexten är att en person frågar om det någonsin funnits direktflyg mellan Arlanda och någon kanadensisk stad. 5 inlägg senare hävdar en annan användare att linjen Arlanda - Toronto är i princip klar och lanseras inom kort. Nja. Troll säger jag. Men jag hoppas givetvis att det stämmer.
 
Ja, det är den lösningen jag ser. Men undrar samtidigt om AC är sugen på det. Visst finns det stor efterfrågan på Toronto från Stockholm.
Samtidigt så känns det isåfall kanske mer aktuellt för AC att gå in på en marknad där Toronto är helt otrafikerad. Skandinavien är ju redan en destination för dem.

Tror dock inte att de kommer att dra ner frekvenserna/lägga ner ORD från en av flygplatserna, den är ju full varje dag från både CPH och ARN.

Kapacitet borde väl finnas. Istället för att flyga fyra flighter om dagen till New York/Newark under sommaren så använder man kanske den fjärde maskinen till Toronto istället. Det borde väl funka?

Jag har dessutom för mig att det skissades på lite exempel för ett år sedan eller liknande som visade att man med befintlig flotta och lite annan planering skulle kunna flyga CPH-DEL. Om man istället skulle flyga OSL-YYZ så skulle det bara vara marginellt längre. SAS har ju ändå uttryckt att man vill satsa på nordamerika och Kanada är en vit fläck på den kartan.

Jag ser det således inte som helt omöjligt. Men är det troligt? Kanske. Kanske inte. Nackdelen är ju att man minskar sina marginaler om det strular och att man sliter mer på maskinerna.
 

agehall

Medlem
Kapacitet borde väl finnas. Istället för att flyga fyra flighter om dagen till New York/Newark under sommaren så använder man kanske den fjärde maskinen till Toronto istället. Det borde väl funka?

Jag har dessutom för mig att det skissades på lite exempel för ett år sedan eller liknande som visade att man med befintlig flotta och lite annan planering skulle kunna flyga CPH-DEL. Om man istället skulle flyga OSL-YYZ så skulle det bara vara marginellt längre. SAS har ju ändå uttryckt att man vill satsa på nordamerika och Kanada är en vit fläck på den kartan.

Jag ser det således inte som helt omöjligt. Men är det troligt? Kanske. Kanske inte. Nackdelen är ju att man minskar sina marginaler om det strular och att man sliter mer på maskinerna.
Med det resonemanget så kan vi lägga ner alla befintliga linjer och starta nya. Jag har väldigt svårt att se att SAS kommer att ändra på sina befintliga rutter till nordamerika för att starta en annan. Möjligen kan CPH-BOS förändras, men annars ser jag inte att det kommer att ske med befintlig flotta.
 
Med det resonemanget så kan vi lägga ner alla befintliga linjer och starta nya. Jag har väldigt svårt att se att SAS kommer att ändra på sina befintliga rutter till nordamerika för att starta en annan. Möjligen kan CPH-BOS förändras, men annars ser jag inte att det kommer att ske med befintlig flotta.

Jag tycker nog att det är relevant att ifrågasätta om SK901ska vara kvar eller inte. Lönar det sig verkligen med 4 flighter om dagen (5 dagar i veckan, men ändå) till EWR? Jag har visserligen bara flugit den 2 gånger men då var den långt ifrån fullsatt. Om den inte lönar sig (spekulation, men så är det ju "Allmänna ryktestråden") så är det väl inget dåligt att istället flyga till YYZ?

Jag gav dessutom två alternativa förslag på upplägg, men du valde bara att kommentera det ena. ;)

För övrigt så gick jag in och försökte boka en resa till EWR i maj med SK901 alldeles nyss, och det gick bra. Så jag gissar att det inte sker några förändringar innan dess i alla fall. ;)

Dessutom så går det också att boka resa till Boston i November i år där operatören uppges vara Privatair. Även om det är långt kvar till dess så verkar det ju i nuläget inte finnas något som pekar på en förändring.

Lutar säkert åt att det var "falskt alarm" men visst är det kul att spekulera? :)
 

JKW

Medlem
Jag tycker nog att det är relevant att ifrågasätta om SK901ska vara kvar eller inte. Lönar det sig verkligen med 4 flighter om dagen (5 dagar i veckan, men ändå) till EWR? Jag har visserligen bara flugit den 2 gånger men då var den långt ifrån fullsatt. Om den inte lönar sig (spekulation, men så är det ju "Allmänna ryktestråden") så är det väl inget dåligt att istället flyga till YYZ?

Jag gav dessutom två alternativa förslag på upplägg, men du valde bara att kommentera det ena. ;)

För övrigt så gick jag in och försökte boka en resa till EWR i maj med SK901 alldeles nyss, och det gick bra. Så jag gissar att det inte sker några förändringar innan dess i alla fall. ;)

Dessutom så går det också att boka resa till Boston i November i år där operatören uppges vara Privatair. Även om det är långt kvar till dess så verkar det ju i nuläget inte finnas något som pekar på en förändring.

Lutar säkert åt att det var "falskt alarm" men visst är det kul att spekulera? :)

Ja, fast samtidigt är det ju högt tryck från alla tre städerna till EWR. Men förvisso 901 är inte alltid så fullbokad. Frågan är ju då om man skulle lyckas fylla en kärra dagligen från Skandinavien?
Eftersom Air Canada redan flyger till CPH så vore det ju smart att SAS kontrar med ARN - YYZ. Man får nog ändå säga att marknaden är betydligt större från ARN än OSL till just YYZ. Men som sagt, vi kan nog vara överens om att det är troll.
Men det finns ju undantag, det var ju faktiskt en användare på flygtorget som var först med att rapportera om att SQ skulle börja flyga till ARN. Redan dagen innan lansering faktiskt. Så ibland så har de ju rätt.
 

Canadien

Medlem
Fast att det går att boka en linje betyder inte att SAS tänker ha den kvar. Platsbokningen öppnas ju 330 dagar före, och de annonserar inte 330 dagar i förväg att en linje ska läggas ned, utan snarare nån månad. De som är bokade bokas om till andra rutter.
 
Fast att det går att boka en linje betyder inte att SAS tänker ha den kvar. Platsbokningen öppnas ju 330 dagar före, och de annonserar inte 330 dagar i förväg att en linje ska läggas ned, utan snarare nån månad. De som är bokade bokas om till andra rutter.

Schysst att du håller dörren öppen för vidare spekulation. :p:)
 

Canadien

Medlem
Schysst att du håller dörren öppen för vidare spekulation. :p:)
Självklart!!
När SAS Lade ned Houston så kom meddelandet om nedläggning ca 40 dagar innan sista avgången. Så vi kan redan nu spekulera om vilka linjer som SAS lägger ned om 2 månader. Kanske ARN-LPA stängs, och lägger om den kärran till att köra ARN-KEF-YYZ-KEF-ARN med 5th freedom från Island till Kanada. Utan businesskabin.
 

NotRyan

Medlem
Självklart!!
När SAS Lade ned Houston så kom meddelandet om nedläggning ca 40 dagar innan sista avgången. Så vi kan redan nu spekulera om vilka linjer som SAS lägger ned om 2 månader. Kanske ARN-LPA stängs, och lägger om den kärran till att köra ARN-KEF-YYZ-KEF-ARN med 5th freedom från Island till Kanada. Utan businesskabin.
Haha, nu är vi ute och spekulerar på hög nivå :D
 

011430121

Medlem
Jag lägger detta inlägg i denna tråd, har hört från två oberoende personer att SAS förhandlar med Airbus att ändra ordern på A350 till A330. Anledning skall vara att SAS tror att de får svårt att fylla A350 maskinerna, de är planerade att ta 308 pax och att få en enhetligare flotta ger mycket för delar för SAS.
Nu sätter man väl varumärket 011430121 återigen på en skör tråd.
 
Toppen