Senaste nytt

Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Det är verkligen befängt att tex en Pandion med C-klassbiljett blir nekad fasttrack om det finns. Med risk att bli lynchad här på BC hade väl en rimligare linje varit att ta bort *A-guldförmåner för EBG. Dvs EBG kommer in i sas lounger samt fasttrack om dom flyger sas men inte i övrigt. Då hade man på köpet fått större differentiering mellan EBG och EBD.

Last edited:
Mitt tips till de som kommer att sakna loungerna är att kika på Eurocard Platinum, som innehåller ett Priority Pass. Då får man loungetillgång även när man är "otrogen" (reser med andra än Star Alliance). Ansöker man innan den 31/12 får man de första 6 månaderna gratis, sedan är årsavgiften 1500 SEK. Många kan nog t o m spara pengar genom att skaffa ett Eurocard Platinum eftersom man i större utsträckning kan välja den billigaste flighten och inte längre känner sig bunden att flyga med SAS.

Fast track är det dock värre med, jag kan bara konstatera att det suger kraftigt att de tog bort det.

Återigen, det är upp till var och en att avgöra. Sala VIP i Alicante och Lufthansa First Class Terminal i Frankfurt fyller olika syften.
Javisst, jag är bara väldigt förvånad över att så många helt plötsligt blir upprörda när tredjepartslounger försvinner. Det har ju inte varit speciellt många som varit upphetsade över dessa tidigare. Det flesta är ju inga direkta underverk.

Javisst, jag är bara väldigt förvånad över att så många helt plötsligt blir upprörda när tredjepartslounger försvinner. Det har ju inte varit speciellt många som varit upphetsade över dessa tidigare. Det flesta är ju inga direkta underverk.

Visst är det så. Men i de flesta fall föredrar jag trots allt att vänta på ett försenat plan i loungen än ute i vänthallen. Amsterdam är ett av undantagen.

Exakt, jag har svårt att se att man kommer att sakna dessa lounger jättemycket. Fast Track kan jag förstå är trist om det försvinner på orter man ofta reser till, men tredjepartslounger, nja, de är ju sällan något att hänga i julgranen.

Personligen föredrar jag den superstora och luftiga loungen i Malaga eller Alicante, eller varför inte den mysiga loungen i Gdansk, framför den klaostrofobiska loungen på T4@ARN där man blir glad om man får en ståplats.

Just SAS lounge i T4 har jag aldrig provat. Dels för att jag läst relativt mycket negativt om den men också för att jag lyckats optimera min ankomst till Arlanda så att väntetiden blivit minimal och därmed har loungebehovet minskat.(Ska man vara ärlig har en del av optimerandet i själva verket varit ett gravt underskattande av kötiden genom säkerhetskontrollen eller körtiden till Arlanda så att eventuell loungetid minskat till i det närmaste noll).

Som sagt, kvaliteten på loungen är underordnat. Här handlar det om att få lite lugn och ro. Ta Alicante som exempel. Helger under sommaren är inte kul, det är vansinnigt mkt folk* (*charterpax) och det finns givetvis inga vettiga sittplatser annat än på de trista snabbmatställena. Jag har en timmes körning från huset också så ganska skönt att koppla av inför grisresan hem. Därtill kommer att jag numera reser med familj, då är loungen en ren oas med en liten lekhörna att släppa loss dom i.

Ett annat exempel är Billund dit jag flyger en handfull ggr per år, alltid privat. Loungen, King Amlet, är faktiskt riktigt trevlig om än enkel. Det viktiga, återigen, är dock att koppla av en trekvart före flighten, ladda luren, ta ett glas apelsinjuice från tappen. Det är extra viktigt då JetTime, som bekant, ofta dras med förseningar.

Det handlar alltså inte om caviar, ankor och bourgogneprovning utan något så banalt som att förenkla resandet. Jag trodde att SAS upplägg var att just förenkla resandet.

Det känns futtigt och fattigt att ta bort detta.

Uppenbarligen har du ju hittat några lounger som fyller en funktion, men min erfarenhet skiljer sig där vad gäller tredjepartslounger.

Toppen