Senaste nytt

Glömt passet, kommer jag hem?

Så jäkla omöjligt kan det inte vara, designmässigt.
Designmässigt låter enkelt. I praktiken är det givetvis två olika frågor - det ena (pass/nationellt ID) en fråga för polisen, det andra (körkort) en fråga för Transportstyrelsen. Vi har nog med problem med svenska pass på villovägar, låt inte körkorten gå samma väg.

Designmässigt låter enkelt. I praktiken är det givetvis två olika frågor - det ena (pass/nationellt ID) en fråga för polisen, det andra (körkort) en fråga för Transportstyrelsen. Vi har nog med problem med svenska pass på villovägar, låt inte körkorten gå samma väg.

1. Det där är ganska trasigt tänkande (att låta regeringens organisations-schema avgöra hur saker ska presenteras för slutanvändarna i landet). I slutändan så vinner användbarhet eftersom det finns miljoner med användare men väldigt få myndigheter.

2. Jag tror inte alls att pass-problematiken är överförbar här. Jag har ganska svårt att föreställa mig att folk kommer stjäla svenska kombinerade körkort/id-kort för att kunna köra bil i Sverige. Hur mycket man väl kan älska svenska vägar så är ett Schengen-pass värt säkert 100 ggr mer än ett svenskt körkort.

1. Det där är ganska trasigt tänkande (att låta regeringens organisations-schema avgöra hur saker ska presenteras för slutanvändarna i landet). I slutändan så vinner användbarhet eftersom det finns miljoner med användare men väldigt få myndigheter.

2. Jag tror inte alls att pass-problematiken är överförbar här. Jag har ganska svårt att föreställa mig att folk kommer stjäla svenska kombinerade körkort/id-kort för att kunna köra bil i Sverige.
Ska polisens resurser gå åt till att granska körkortshandlingar, ett helt summariskt men tidskrävande arbete? Eller ska Transportstyrelsen hantera de kombinerade nationella ID-korten utan att ha någon som helst kompetens? Det håller inte.

(För övrigt så går det väl utmärkt att skaffa nationellt id-kort utan att vara medborgare i landet?)
Nej, du kan givetvis inte få svenskt nationellt ID-kort utan att vara svensk medborgare. Det är ju hela poängen...

För att ansöka om pass eller nationellt id-kort måste du vara svensk medborgare.

Pass och nationellt id-kort - Service - polisen.se

Ok, jag blandade alltså ihop id-kort (utfärdat av skatteverket) med nationellt id-kort (utfärdat av polisen).

Vi har alltså:

1. Pass (för medborgare) - utfärdat av Polisen
2. Nationellt ID-kort (för medborgare) - utfärdat av Polisen
3. Körkort (för folk som har tillstånd att köra bil - även icke-medborgare?) - utfärdat av Trafikverket
4. ID-kort - utfärdat av Skatteverket

Det hela är ju ännu värre mer fånigt och fragmenterat än jag trodde. :/

3. Körkort (för folk som har tillstånd att köra bil - även icke-medborgare?) - utfärdat av Trafikverket
Ja, som nämnts ovan har jag danskt körkort. Det gör mig inte till dansk medborgare. Det är inte heller här samma myndigheter som utfärdar sådana saker. Som skriven i Danmark kan jag inte heller få något svenskt körkort när jag förnyade det för två år sedan, då blev det danskt istället. Däremot kan jag få ett svenskt nationellt ID-kort, vilket jag har.

Ok, jag blandade alltså ihop id-kort (utfärdat av skatteverket) med nationellt id-kort (utfärdat av polisen).
Ja, och det är just detta som är skillnaden - pass/nationellt ID är en polisfråga. Du får det att låta som en bagatell som handlar om design, så är givetvis inte fallet.

Naturligtvis tror jag inte det vore en bagatell rent organisationsmässigt att åstadkomma denna förbättring för användare av svensk id-kort/körkort/pass.

Det är dock en väldigt kass anledning till att behålla ett för slutanvändaren trasigt och förvirrande system.

Naturligtvis tror jag inte det vore en bagatell rent organisationsmässigt att åstadkomma denna förbättring för användare av svensk id-kort/körkort/pass.

Det är dock en väldigt kass anledning till att behålla ett för slutanvändaren trasigt och förvirrande system.
Vad är det som är "trasigt och förvirrande"? Allt sammanfattas på länken jag postade ovan i några få meningar. Det finns inget krav på att ha ett nationellt ID-kort. Det kan ses som ett alternativ för resande inom EU samt för resor till Norge, Schweiz, Island och Lichtenstein. Resor utanför dessa områden kräver pass. i Sverige fungerar det utmärkt med svenskt körkort.

Din logik haltar vidare eftersom grundtanken i systemet är rätt. Körkort är ett bevis på att du vid en viss tidpunkt har ansetts kunna framföra en viss typ av fordon på ett säkert sätt. Det har givetvis ingenting med, och ska givetvis inte heller ha något med, din nationalitet att göra (även om frågan om byte av körkort mellan länder är mer komplex än så, jag har haft svenskt, belgiskt och danskt körkort). Snarare skulle det skapa massa trasighet och förvirring om det började göras skillnad på nationaliteter vid utfärdande av körkort. Det är ju därför körkortssystemet är helt annorlunda uppbyggt jämfört med frågor om nationalitet.

Vidare är Skatteverkets system viktigt eftersom det möjliggör för icke-svenska medborgare att ha giltig legitimation i Sverige vilket förenklar vid kontakter med myndigheter och annat. Motsvarande system finns i många länder. I Belgien hade jag t.ex. ett alldeles förträffligt ID-kort i pappersformat som var absolut nödvändigt att ha i kontakter med myndigheterna.

En sista viktig poäng är förstås att Sverige inte ensamt kan besluta att ändra "design" på denna typ av handlingar eftersom det finns gemensamma regler om detta på t.ex. EU-nivå. Det svenska passet och nationella id-kortet följer standarden för pass respektive id-kort.

Vi har alltså:

1. Pass (för medborgare) - utfärdat av Polisen
2. Nationellt ID-kort (för medborgare) - utfärdat av Polisen
4. ID-kort - utfärdat av Skatteverket

Det hela är ju ännu värre mer fånigt och fragmenterat än jag trodde. :/
Trafikverket utfärdar inga körkort, och sedan tillkommer ID-kort utfärdade av Swedbank, m.fl...

Men visst, rent tekniskt skulle Transportstyrelsen kunna uppdra åt Polisen att utfärda nationellt ID-kort med körkortsfunktion (detta skulle kräva vissa förändringar i förordningar, men nog görbart) om kunden är svensk medborgare och så önskar.

Toppen