Senaste nytt

Glömt passet, kommer jag hem?

fly4fun

Medlem
Hur bedömer ni chanserna att jag kan ta mig hem?

Om du börjar gå nu så borde du vara hemma till jul! :D

Skaffade nationellt ID-kort i samband med att jag skaffade nytt pass - har alltid med mig det , tillsammans med körkortet, 'just in case'. Det har varit en diskussion på forumet om det räcker med ID-kort eller ej inom Europa tidigare, men jag kommer inte ihåg utfallet just nu ...

Nationellt ID-kort fungerar utmärkt för alla resor i Europa. Jag skaffade det första dagen när det släpptes och har gjort alla mina resor i Europa med ID-kortet istället för pass, sedan dess. Supersmidigt och rekommenderas verkligen.

Och om vi återgår till första frågan så är svaret, om du flyger SAS så är kontroller väldigt ovanliga.
 

Agö

Medlem
Och om vi återgår till första frågan så är svaret, om du flyger SAS så är kontroller väldigt ovanliga.
I just Bryssel är det ju dock inte endast flygbolaget som kan tänkas ha intresse av att kika på ID utan även flygplatsen givet det som hände i mars.
 
Inom EU funkar det alltid. När jag läste rubriken såg jag framför en mardrömssituation med en person i Kina, Indien, USA eller liknade. Då är det problem..
 

RickardG

Medlem
Du skriver inte var du befinner dig. Är du i t ex Peking och ska resa hem till Bryssel så blir du inte ombordsläppt utan pass.
Jag är i Bryssel och ska hem till Stockholm Arlanda (direkt) ikväll, med endast körkort i fickan. Så det är långt ifrån värsta stället att vara utan pass, men enligt regelverket kan jag bli krävd att visa ID och då har jag inget som duger...
 
Toppen