Senaste nytt

Glömt passet, kommer jag hem?

Så vem ringer till flygplatsen i Bryssel och lämnar ett anonymt tips om att de bör ha extra noggrann dokumentkontroll på flyg mot Stockholm idag? :) Allt för att öka spänningen i denna tråd...
För sent :)
IMG_0156.JPG

Länge sen det var så skönt att ta på dig bältet :)

Tack till alla som dämpade ångesten i morse så jag ändå kunde vara hyfsat produktiv!

Kanske ett litet tips inför framtiden; att skaffa ett nationellt ID-kort att ha med sig i ur och skur?
Instämmer om nationellt ID-kort. Praktiskt att ha liggande i plånboken tillsammans med körkortet, och skönt att slippa tänka på passet vid Europaresor. Enda nackdelen med ID-kort är i passkontroll, då man inte kan använda kortet i de automatiska passgaterna på olika flygplatser i Europa. Både i Frankfurt och London blev jag tvungen att ställa mig i kö vid vanliga kontrollen, vilket både tar tid, samt att de är extra kinkiga nuförtiden med att scanna och ställa frågor. Värst var i London där kvinnan bakom disken inte fattade varför folk åker till London över dagen för att hänga i lounger, vilket ställde till massvis med problem för oss senare under dagen.

Så varför dubblerar inte körkortet som nationellt ID-kort? Känns som att det skulle kunna spara lite möda både här och där.

Editering: Skaffade ett nytt körkort nyligen och blev igen väldigt besviken över att det inte fanns ett enda engelskspråkigt ord på det.

Så varför dubblerar inte körkortet som nationellt ID-kort? Känns som att det skulle kunna spara lite möda både här och där.

Editering: Skaffade ett nytt körkort nyligen och blev igen väldigt besviken över att det inte fanns ett enda engelskspråkigt ord på det.
Jag har ett danskt körkort. Är inte dansk medborgare. Ungefär så.

Förmodligen för att det går att skaffa ett svenskt körkort utan att vara medborgare i landet.

Fast samtidigt så hade det ju varit väldigt smidigt om det hade funnits två olika varianter av körkort - med eller utan "nationell ID"-feature. Så att man fick välja när man skaffar sitt körkort om man vill att det även ska funka som nationellt ID-kort. Jag skulle gärna skaffa nationellt ID-kort, men jag är inte så sugen på att ha ett kort till i plånboken.

Fast samtidigt så hade det ju varit väldigt smidigt om det hade funnits två olika varianter av körkort - med eller utan "nationell ID"-feature. Så att man fick välja när man skaffar sitt körkort om man vill att det även ska funka som nationellt ID-kort. Jag skulle gärna skaffa nationellt ID-kort, men jag är inte så sugen på att ha ett kort till i plånboken.

Ding-ding-ding. Det var så jag tänkte. En gemensam layout för nationellt ID-kort och körkort, med varierande antal features.

Features:

1. Svensk medborgare (ja eller nej).
2. Körkort (nej, eller variabelt antal subklasser)

Så jäkla omöjligt kan det inte vara, designmässigt.

Toppen