Senaste nytt

Glömt passet, kommer jag hem?

Agö

Medlem
Men visst, rent tekniskt skulle Transportstyrelsen kunna uppdra åt Polisen att utfärda nationellt ID-kort med körkortsfunktion (detta skulle kräva vissa förändringar i förordningar, men nog görbart) om kunden är svensk medborgare och så önskar.
Smart. När man då får körkortet indraget förlorar man också sin (enda) legitimation. Apropå "trasigt och förvirrande". Passet i bakfickan igen.
 

NotRyan

Medlem
Hela poängen är att systemet, som det nu är uppbyggt, är rimligt och inte särskilt ansträngande eller svårt att förstå. Visst, du får ett plastkort extra i plånboken men det finns en logik i systemet och gränsdragningen mellan myndigheterna är vettig.
Jo, jag tycker att det är vettigt och så farligt är det inte med ett till kort. Jag har haft nationellt ID-kort i 6 år och aldrig känt att det skulle vara för tungt att bära med sig. :D
 

olo

Medlem
I diskussionen gällande varför körkortet inte fungerar som nationellt ID-kort, så köper jag det. Men det finns en annan relevant frågeställning!
Varför måste jag ha med mig körkortet om jag (a) kör inom Sverige och (b) kan legitimera mig?
Lösningen borde snarare vara att jag skulle kunna ersätta körkortet med ett nationellt id-kort istället för tvärtom.
 

dino_81

Medlem
Varför måste jag ha med mig körkortet om jag (a) kör inom Sverige och (b) kan legitimera mig?
Lösningen borde snarare vara att jag skulle kunna ersätta körkortet med ett nationellt id-kort istället för tvärtom.

Det kan du. Om polisen på annat enkelt sätt kan fastställa din identitet behöver du inte medföra körkortet. Jag har numera endast med mig mitt nationella ID-kort när jag färdas på svenska vägar.
 

NotRyan

Medlem
Det kan du. Om polisen på annat enkelt sätt kan fastställa din identitet behöver du inte medföra körkortet. Jag har numera endast med mig mitt nationella ID-kort när jag färdas på svenska vägar.
Körkortslag (1998:488) (KörkL) | Lagen.nu

Skyldighet att medföra körkort
15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
  • 1. körkortet, eller
  • 2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.


Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).
 

dino_81

Medlem
Körkortslag (1998:488) (KörkL) | Lagen.nu

Skyldighet att medföra körkort
15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
  • 1. körkortet, eller
  • 2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.


Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).

Lagtext är inte alltid lätt att tolka, hänvisningar hit och dit.

Föraren döms inte till straff (dvs. böter i detta fall) om "identiteten genast har kunnat fastställas", ex. genom att visa upp ert nationellt ID-kort.

Framgår av 9 kapitlet 2 paragraf 3 stycket i samma lag.

Såldes räcker det med nationellt ID-kort eller annan giltig identitetshandling när man kör bil i Sverige och innehar ett giltigt körkort.
 
Toppen