Senaste nytt

[Tävling] Vinn en Star Alliance bonusresa i Business class! (av AHO)

OK!

Nu har jag varit nere i vår iskalla källare och kylt av mig lite.

Jag vill be om ursäkt att jag överreagerar så mycket så till alla er som tagit illa upp, förlåt.

När tävlingen började så förstod jag i princip ingenting, vad en routing var, vad var tillåtet, vad är en stopover osv.
Tydligen missade jag med backtracking.

Som ni kan se på posts bland de första sidorna var jag inne på en Japan rutt som blev riktigt bra men pga jobb hela oktober och in i halva november kunde jag inte åka, då vädret ska vara riktigt bra i oktober/november så kändes det bättre att pröva något annat, tex att åka till USA.

Jag var inne på Cancun eller Belize före besöket till Anchorage men hittade inga bra rutter, tyvärr.

När jag sedan fick ihop en trevlig rutt enligt mig med roliga flygplan (för att vara USA) och undantaget backtrackingen (fanns dock inga direktflyg när jag kollade flera olika datum) så blev jag så nöjd att jag inte såg något annat.

Sen har jag alltid varit en relativt dålig förlorare, något jag försöker arbeta bort men som går trögt.
Att kunna slå in så många drömmar på en och samma resa och dessutom göra det i Business Class (något jag kan glömma totalt nu) var ju för bra för att vara sant.

En sådan här resa kommer jag aldrig förmodligen ha råd med, därför la jag ner 30-35 timmar och ändå lyckas det bli fel, bra jobbat Andreas!..

Nåväl, jag har lagt på mig rejält med kunskap om detta med routing och nu vet jag i alla fall någorlunda hur man går tillväga.
Jag har absolut inget emot någon här och det är en fantastisk sida men jag kan inte låta bli att vara lite bitter, detta var mitt livs chans till en multi-journey i Business Class, frågan är om den chansen någonsin kommer igen.. jag tvivlar.

Tack för möjligheten i alla fall.

Mvh, Andreas

Bra svarat!

Haha, kan bara föreställa bilden: "Hej, älskling, jag ska till Sydamerika/Asien/Afrika i Business class och tyvärr gick det inte få 2 biljetter". :)

Samma råd som till Andreas, häng kvar och du kan fixa tillräcklig med poäng till er båda inom kort. Det säger en som sitter på några hundra tusen poäng efter bara ett år av tömning av alla FF konton.

En sak som jag tycker var grymt bra med tävlingen att vi fick lära känna ny folk här och hur otroliga hobbys kan en ha. Hoppas vi inte tappar någon på vägen nu ;)

Och den dag jag fått ihop poäng till både mig och frun så kommer barnen och frågar var deras biljetter är... Nu drar jag in alla mina poäng genom Amex, men om det fortsätter så här kommer vi att ha poäng för en familjesemester på annan kontinent 2015 eller så.

Barnen får väl hitta på något annat, alt betala för sin egen resa!

Det krävs lite planering för att få in poäng via korten, men det finns många bra tips här på bc.se om hur man ska bete sig för att maximera sin intjäning.

En sådan här resa kommer jag aldrig förmodligen ha råd med, därför la jag ner 30-35 timmar och ändå lyckas det bli fel, bra jobbat Andreas!..
Never say never. Jag tyckte verkligen om din routing och kommer nog använda delar av den. Det som var inte så spännande nog var att du valde köra med UA mycket. Samtidigt skulle jag nog byta ut SFO-ORD-SEA mot LAX-IAD/IAH-SJU och ta en stopover där då det är perfekt på vintern. Vet inte hur det är att åka skidor på Alaska på vintern då det kan vara för kallt. Skulle nog göra det i Lake Tahoe istället med bil från LA.
En ändring kunde vara så: LHR-YVR med Air Canada, stopover, besöka SEA på egen hand och sen YVR-SFO med UA. Sen tar du bilen och njuter av oceanen till LA, åker skidor, kommer tillbaka och flyger LAX-IAH-SJU, stopover en vecka, sen SJU-ORD med UA och till slut ORD-OSL med SK. ;)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Last edited:
Andreas: Tänk framåt nu, det är inte så svårt att samla poäng som man kan tro. Till SAS EB finns det kreditkort och andra sätt att tjäna extrapoäng. Till BMI kunde man köpa poäng billigt, det är några av US bolagen som också har den möjligheten att köpa poäng billigt som man sedan kan nyttja på bonusresor i business eller first.

Personligen har jag dragit in ca 85000 poäng till EB, mindre än 25% är från flygningar, resten kommer från olika kampanjer mm.
10.000 för att gå på en visning
20.000 för att signa upp för AmEX
6.000 för MasterCard
Detta är de stora posterna som jag dragit in.
Varje månad rullar det in en hel del extrapoäng på mitt amex samt mastercard. Fick ca 9000 poäng nu i månadsskiftet när mastercard hade kampanj om 3-dubbla poäng. Passade på att köpa sl-kort, matkuponger, saker till renoveringen, möbler och lite annat.
Planerar man detta bra så rullar poängen in snabbt.
Dessutom tar jag ofta betalning på mina kort och låter den som köper grejerna sätta in pengar på mitt bankkonto istället, på så sätt får jag in extrapoäng mm.

Jag har inte behövt ändra mitt levnadssätt på något sätt, det handlar bara att tänka sig för hur man spenderar sina pengar och vad man ska göra för att få ut mest valuta för det hela.
Gör lite efterforskning om olika bonusprogram och bestäm dig sedan för att satsa på ett för att dra in poäng så din drömresa blir sann i framtiden.
Jag drömmer om en resa i First till Australien inom 3 år, jag kommer troligtvis inte komma så långt men en business eller first till asien ligger klart inom räckhåll i alla fall. Min routing var en flygning som jag länge drömt om att göra på ett ungefär, hade helst velat kombinera med att åka till Sapporo också för att besöka Yoichi destilleriet och åka skidor. Med lite bättre framförhållning och planering framöver är jag övertygad om att jag kommer kunna boka den resan. Jag har 3 år på mig nu att slipa på hur jag kan lägga upp olika resor. Detta var första gången jag provade att söka efter bonusresor "på riktigt" och lärde mig massor.

Never say never. Jag tyckte verkligen om din routing och kommer nog använda delar av den. Det som var inte så spännande nog var att du valde köra med UA mycket. Samtidigt skulle jag nog byta ut SFO-ORD-SEA mot LAX-IAD/IAH-SJU och ta en stopover där då det är perfekt på vintern. Vet inte hur det är att åka skidor på Alaska på vintern då det kan vara för kallt. Skulle nog göra det i Lake Tahoe istället med bil från LA.

Du ser, jag har mycket att lära mig.
Det vart dock stressigt när AHO ville ha in den före midnatt, jag hade gärna haft 10-15 timmar till för att leta ännu mer. :)

Skidåkningen börjar i November i Anchorage, så skulle tro att November/December är hyfsat lagom i temperatur och solen ligger också på.
Lägg därtill att jag är från Norrland och även fast jag inte har mycket hull till övers så gillar jag faktiskt kyla :)

Det tråkiga med detta är inte bara att jag missar resan utan jag älskar verkligen att skriva, reseberättelser med sina egna ord, bilder osv är så underbart. Jag är pedant (när jag är seriös) och tycker om att skriva även om just författaryrket inte är något för mig.
Jag gillar mer att skriva om upplevelser man varit med om, därför är reseberättelser extra roliga, speciellt om man reser i Business/First vilket är något jag skall göra i framtiden.

Nu väntar hårt jobb fram tills mitten av november och kommer lägga alla pengar på hög, sen skall jag resa någonstans för hela beloppet.
Synd att man inte kommer speciellt långt (dvs i segments) i Business Class för "pengar" men då får jag i alla fall en härlig stund att koppla av med vad som kommer vara min sargade rygg och dessutom möjligheten att skriva om resan.

Palmen //

Det där med kreditkort, blir det inte höga avgifter? eller tjänar man ändå?
Precis så jag vill ha det, dvs ska någon av mina vänner köpa en tv till exempel så köper jag den åt dom, sen för dom över till min bank.

Finns det inget kort man kan köpa en ny bil för 200K och ge till ett bonusprogram? Det.. om något, vore trevligt.

Min drömresa går till AKL för det är ett land jag bara vill se, ända sen jag såg Sagan om Ringen har jag varit som kär i landet.
Vilka landskap osv, helt underbart ser det ut att vara.
Jag gjorde faktiskt en rutt till AKL via SIN osv men läste sedan post #1 mer noggrant och insåg att AKL inte var tillåtet som destination, synd.

Last edited:
Går det bra med long island ice tea? ;)

Vore bud på att åka till Stockholm för att se AHO få in massvis av glas med Long Island :D

Kan bli nästa tävling fast med AHO som enda deltagare, hur många kan drinkar kan AHO dricka på en BC.se träff och ändå planera en valid awardtrip :cool:

Min drömresa går till AKL för det är ett land jag bara vill se, ända sen jag såg Sagan om Ringen har jag varit som kär i landet.
Vilka landskap osv, helt underbart ser det ut att vara.
Jag gjorde faktiskt en rutt till AKL via SIN osv men läste sedan post #1 mer noggrant och insåg att AKL inte var tillåtet som destination, synd.
Hm, AHO är ju expert på NZ. Häng kvar, US kommer snart med Grand Slam och du kan tjäna 25K poäng gratis. Om du lägger undan 500-1000SEK i månaden och sen köper resterande 100K poäng med en 100% bonus då gör du resan i F dit(det är Första klass, snäppet högre än Business om du inte har listat ut det än ;)).

Last edited:
Hej. Har inte haft möjlighet att logga in under eftermiddagen. Kul att komma bland de två första :). Såg att det var lite upprört i tråden, och förstår mycket väl att man blir besviken när man går miste om en sådan chans.

Jag vill bara förtydliga att jag endast varit medlem på forumet i 3mån, och inte träffat AHO i verkligheten.... så tror/vet att det inte ligger någon favorisering bakom beslutet. Sedan vill jag beklaga sorgen till Andreas Eriksson för de bortfall som drabbat honom och hans familj.

Synd att det uppstod problematik med TK :( Jag ska försöka sno ihop något annat under den timme som kvarstår... Dock blir turen inte alls lika intressant, så jag får nog gratta Magino för den fantastiska routingen han lyckats åstadkomma.:)

/Palazzi

Toppen