Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Flög GOT-BRU-TLV enligt great circle mappar är det 4161km. Eller har jag missuppfattat totalt och att man inte får räkna hela rutten?

Attachments

• IMG_0385.PNG
    IMG_0385.PNG
    251 KB · Visningar: 220
Thursday 28th July 2016

The European Court of Justice has today handed down an opinion that could lead to tens of thousands of UK airline passengers to finally receive compensation for flight delays that were caused by bird strikes.

Marcela Pešková and Jiří Peška against Travel Service A.S. Is a bird strike an extraordinary circumstance or isn’t it?

Commenting on a Czech case where a delay was caused by a bird strike, Advocate General Bot said the court does not consider bird strikes an “extraordinary circumstance” and therefore airlines should be responsible for compensation for delays caused by them.

New Legal Ruling Could Spell Trouble For Airlines | Bott & Co

CJEU Advocate General: bird strikes do not constitute 'extraordinary circumstances' | iftta.org

Advocate General advises European Court: Bird strike is not an extraordinary circumstance

SAS anser fortfarande att birdstrike är en extraordinär händelse och hänvisar till ARNs domar 2010-9051 och 2013-00341. Så ingen lycka där.

SAS anser fortfarande att birdstrike är en extraordinär händelse och hänvisar till ARNs domar 2010-9051 och 2013-00341. Så ingen lycka där.

Jag hade återkommit till SAS och förklarat att The European Court of Justice har fattat sitt beslut och att de har skapat ett prejudikat.
ARN's tidigare beslut togs före domstolsmålet och bör därmed häva tidigare beslut hos ARN.

På dom bara. :)
Lycka till!

En kompis vart nedgraderad fån plus till go här om dagen.
Inkommande (sas) plan från Köpenhamn fick vänta lite väl länge innan gatepersonalen behagade dyka upp så han fick springa till inrikes.
Väl där så var gaten stängd, men de öppnade efter några "om och men" och släppte på han men dock på längst bak i Go instället för på rad2 då hans ursprungliga plats var upptagen av någon annan och Plus var fullt.

Går det att få någon kompensation för en sån Downgrade?

En kompis vart nedgraderad fån plus till go här om dagen.
Inkommande (sas) plan från Köpenhamn fick vänta lite väl länge innan gatepersonalen behagade dyka upp så han fick springa till inrikes.
Väl där så var gaten stängd, men de öppnade efter några "om och men" och släppte på han men dock på längst bak i Go instället för på rad2 då hans ursprungliga plats var upptagen av någon annan och Plus var fullt.

Går det att få någon kompensation för en sån Downgrade?
Jag skulle nog bara vara tacksam för att få komma med planet och inte tänka på någon kompensation i det läget.
Han var sen men blev ändå påsläppt, då är det lite magstarkt att kräva kompensation tycker jag

Jag håller inte med Palmen där. Det där är ett klockrent fall av nedgradering.
Beror väl på. Är man inte vid gate 20 min före avgång är väl platsen egentligen förlorad?

Däremot kommer det ju i ett speciellt läge om det är en anslutning på genomgående biljett. Då borde de ju veta att man är på väg. Alternativt borde han ju varit ombokad på senare avgång och därmed kanske istället få kompensation för förseningen...

Toppen