Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Jag flög SK1427 mellan ARN-CPH i mitten av veckan, och personalen var försenad så planet såg ut att bli försenat (mer än vanligt).

Så för att vi inte ska bli mer försenade än nödvändigt erbjuder sig några SAS anställda som ska flyga hem till CPH att övervaka boardingen tills ordinarie crew kommer. Mer imponerad av SAS än jag brukar.
 
Fick just följande i ett mail från SAS:

SAS skrev:
Hi Marcus


Because of radar problems at Arlanda Airport on 19 and 20 May, the airspace was closed and we were unfortunately forced to delay or cancel a number of flights. We're very sorry if you are one of the travelers affected by delays or cancellations and we will do everything we can to rebook your trip. Naturally, we'll also reimburse you for additional expenses you have incurred such as food, beverages, accommodations and transport to and from the airport.


If you have incurred expenses that haven't been covered by vouchers that you may have received at the airport, just send us the original receipts and your bank account details so we can reimburse you. Just fill in the form on our website. We'll do our best to reimburse you as quickly as possible, and we hope that you'll still have a great trip with us.


Best wishes, SAS

WE ARE TRAVELERS

Det där tycker jag är riktigt bra hantering! Det är kanske fel att säga att det är proaktivt, men det är åt hållen iaf och föredömligt bra tycker jag. Klart bättre hantering än vad jag hade förväntat mig.
 
Fick just följande i ett mail från SAS:



Det där tycker jag är riktigt bra hantering! Det är kanske fel att säga att det är proaktivt, men det är åt hållen iaf och föredömligt bra tycker jag. Klart bättre hantering än vad jag hade förväntat mig.
Fick det samma och kände likadant, klart positivt! (Inte drabbad, men flög ikväll, så förmodligen skickat till alla med resor igår och idag)
Undrar om flygbolagen kan vältra en del av kostnaden på Swedavia som sen får gå på Telia?
 
Jag är iofs drabbad x2 men jag har inte fått några direkta merkostnader av det hela så deras proaktivitet gör varken till eller från för min egen del.
 
Fick det samma och kände likadant, klart positivt! (Inte drabbad, men flög ikväll, så förmodligen skickat till alla med resor igår och idag)
Undrar om flygbolagen kan vältra en del av kostnaden på Swedavia som sen får gå på Telia?
Varför skulle Swedavia ta en del av kostnaden i första läget?
 
Varför skulle Swedavia ta en del av kostnaden i första läget?
Är ingen specialist på området alls, men antar att flygbolagen har någon sorts avtal med Swedavia och uppenbart levererades inte vad som var tänkt, men samtidigt kan jag tänka mig att Swdavia håller sig med en hel del friskrivningar. Om någon vet mer vore det intressant att veta. Lite OT, såg i media att BRA uttalade sig om att kostnaderna för dem motsvarade ungefär förra årets resultat.
 
Är ingen specialist på området alls, men antar att flygbolagen har någon sorts avtal med Swedavia och uppenbart levererades inte vad som var tänkt, men samtidigt kan jag tänka mig att Swdavia håller sig med en hel del friskrivningar. Om någon vet mer vore det intressant att veta. Lite OT, såg i media att BRA uttalade sig om att kostnaderna för dem motsvarade ungefär förra årets resultat.
Vad var det som inte Swedavia levererade då? Att det inte fanns nog gate-platser på Arlanda när det bara var ankommande plan?

Nej, är det några som SAS och andra skall försöka utverka ersättning från är det ju LFV, sen får dom åberopa sina SLA gentemot Telia...
 
Last edited:
Vilken service utav en av flygvärdinnorna i lördag på SK940 från LAX till ARN.
Hon var den yngsta av de kvinnliga cabin crew och hade ett konstant leende under hela resan och tog sig verkligen tid och gjorde det lilla extra under all servering. Någonstans halvvägs gick jag tillbaka till bakersta galleyt där crew käkade och bad om en Mikkeller, utan att ens fråga om något annat så blev jag erbjuden något tilltugg till drycken, ett litet exempel på de där små detaljerna.
Det var även några spansktalande som skulle på någon kryssning, när vi väntade vid bagage-bandet så kom crew förbi och de gav henne en applåd, hörde inte exakt vad som sas men det var något om tips på saker att göra som hon delat med sig av.

Tänk om all crew alltid hade detta bemötande!
Övrig crew ombord var också bra men hon utmärkte sig verkligen. Pursern har jag åkt med tidigare på longhaul och hon skötte allt bra. Fick uppleva någon form av medical ombord där en passagerare några rader bakom blev dålig under middagsserveringen. Jag märkte inte ens något utav detta förrän jag tittade bak trots att det var 2 rader bakom. Väldigt diskret och proffsigt skött, man blir ju lite orolig när syrgas tas fram. Verkar ha gått bra för personen som fick vila framför skynket i plus men kunde återvända till sin plats när vi skulle landa 8 timmar senare.
 
Vilken service utav en av flygvärdinnorna i lördag på SK940 från LAX till ARN.
Hon var den yngsta av de kvinnliga cabin crew och hade ett konstant leende under hela resan och tog sig verkligen tid och gjorde det lilla extra under all servering. Någonstans halvvägs gick jag tillbaka till bakersta galleyt där crew käkade och bad om en Mikkeller, utan att ens fråga om något annat så blev jag erbjuden något tilltugg till drycken, ett litet exempel på de där små detaljerna.
Det var även några spansktalande som skulle på någon kryssning, när vi väntade vid bagage-bandet så kom crew förbi och de gav henne en applåd, hörde inte exakt vad som sas men det var något om tips på saker att göra som hon delat med sig av.

Tänk om all crew alltid hade detta bemötande!
Övrig crew ombord var också bra men hon utmärkte sig verkligen. Pursern har jag åkt med tidigare på longhaul och hon skötte allt bra. Fick uppleva någon form av medical ombord där en passagerare några rader bakom blev dålig under middagsserveringen. Jag märkte inte ens något utav detta förrän jag tittade bak trots att det var 2 rader bakom. Väldigt diskret och proffsigt skött, man blir ju lite orolig när syrgas tas fram. Verkar ha gått bra för personen som fick vila framför skynket i plus men kunde återvända till sin plats när vi skulle landa 8 timmar senare.
Låter underbart , sitter på SK940 nu, strax take off... Ska bli kul att se hur det blir
 
Fick mina 600 € utan tjafs från SAS då flygningen med SK926 den 8 maj blev kraftigt försenad (vilket ledde till följdförseningar) och jag var 5 timmar sen hem. Täckte flygresan inklusive plusgrade dit och hem :)
 
Toppen