Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Update:
Jag har idag ringt till BA för att få intyg om försenad flyg för att kunna kontakta försäkringen här i Sverige.
Pratat med en jätte trevlig dam som lovade att jag ska få intyget under dagen.
Passade på att fråga om hon kan se min EU261/2004 claim. Hon hittade den snabbt och sa (utan att jag frågade) att det blir hon som kommer behandla ärende. Hon ville inte säga mer utan att titta närmare på ärendet.

Nu efter lunchen ser jag 2 mail från BA. Första är intyget om förseningen och andra:

Dear WTP
Thanks for contacting us about your claim for compensation.
You are entitled to compensation for the delay to your flight BA248 on 10 May 2016.
The distance of your disrupted journey was over 3500 km.
This has been calculated in accordance with EU legislation and you are entitled to €600.00 in compensation.
The total amount of compensation you are due is €1,200.00 / 11,223.00 SEK as there are two passengers included in your claim. I've arranged a payment to your account at XXX Bank. This will be credited shortly.
Thanks again for getting in touch. Please feel free to contact us if we can help you any further and we look forward to welcoming you on board again soon.
Best regards


Har använt mall som postades av @iRobert
Regelverket (EG) 261/2004 - Mallar för brev samt svar från flygbolagen | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Tack alla för hjälp!

upload_2016-5-17_13-57-56.png
 
Update:
Jag har idag ringt till BA för att få intyg om försenad flyg för att kunna kontakta försäkringen här i Sverige.
Pratat med en jätte trevlig dam som lovade att jag ska få intyget under dagen.
Passade på att fråga om hon kan se min EU261/2004 claim. Hon hittade den snabbt och sa (utan att jag frågade) att det blir hon som kommer behandla ärende. Hon ville inte säga mer utan att titta närmare på ärendet.

Nu efter lunchen ser jag 2 mail från BA. Första är intyget om förseningen och andra:

Dear WTP
Thanks for contacting us about your claim for compensation.
You are entitled to compensation for the delay to your flight BA248 on 10 May 2016.
The distance of your disrupted journey was over 3500 km.
This has been calculated in accordance with EU legislation and you are entitled to €600.00 in compensation.
The total amount of compensation you are due is €1,200.00 / 11,223.00 SEK as there are two passengers included in your claim. I've arranged a payment to your account at XXX Bank. This will be credited shortly.
Thanks again for getting in touch. Please feel free to contact us if we can help you any further and we look forward to welcoming you on board again soon.
Best regards


Har använt mall som postades av @iRobert
Regelverket (EG) 261/2004 - Mallar för brev samt svar från flygbolagen | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Tack alla för hjälp!

Visa bifogad bild 52586
Bra där! Nästa steg är att kontakta kreditkortsföretag och hemförsäkring som du skriver. Det brukar vara betydligt lägre belopp du får därifrån. :)
 
Alla pengar är bra pengar... (nästan...)

Grattis @WTP till den sköna segern och att BA's representant såg det självklara i ditt ärende. :)
 
  • Gilla
Reactions: WTP
Lång tråd det här, så kanske missat att svaret finns... Är det så att man kan få dels schablonbeloppet i ersättning och dessutom ersättning för eventuella (rimliga) utlägg?

Jag var med om ett inställt flyg från SDL - BMA som blev en tur med en en vägbuss istället för airbus ;) med BRA. Ca 5 timmars försening och dålig info från markpersonalen, de svarade tex på en direkt fråga från mig att jag inte hade några andra alternativ än att åka buss och att jag inte var berättigad till någon ersättning.

I alla fall så fick jag efter några få mail 250€, så ganska nöjd ändå. Men kunde jag även ha fått betalt för mat/dryck?
 
Ja du ska ha (ersättning för rimlig) mat och dryck och två telefonsamtal. Se inlägg #305 i denna tråd.
Lång tråd det här, så kanske missat att svaret finns... Är det så att man kan få dels schablonbeloppet i ersättning och dessutom ersättning för eventuella (rimliga) utlägg?

Jag var med om ett inställt flyg från SDL - BMA som blev en tur med en en vägbuss istället för airbus ;) med BRA. Ca 5 timmars försening och dålig info från markpersonalen, de svarade tex på en direkt fråga från mig att jag inte hade några andra alternativ än att åka buss och att jag inte var berättigad till någon ersättning.

I alla fall så fick jag efter några få mail 250€, så ganska nöjd ändå. Men kunde jag även ha fått betalt för mat/dryck?
 
Bra där! Nästa steg är att kontakta kreditkortsföretag och hemförsäkring som du skriver. Det brukar vara betydligt lägre belopp du får därifrån. :)
Resan var betalad med COOP MMM och jag ringde IF och fick den sköna mailet dagen efter att vi är berättiga till 1500:- per person.

Det enda som inte gick hela vägen är (vanlig) hemförsäkring via Länsförsäkringar där de täcker följande:
- Avbruten resa och hemtransport på grund av akut sjukdom eller olycksfall
- Stöld
- Skador på incheckat bagage
- Hemresa vid katastrof

Men inte försening. Detta täcks av tilläggsförsäkring med utökat reseskydd som man köper separat.
 
Resan var betalad med COOP MMM och jag ringde IF och fick den sköna mailet dagen efter att vi är berättiga till 1500:- per person.

Det enda som inte gick hela vägen är (vanlig) hemförsäkring via Länsförsäkringar där de täcker följande:
- Avbruten resa och hemtransport på grund av akut sjukdom eller olycksfall
- Stöld
- Skador på incheckat bagage
- Hemresa vid katastrof

Men inte försening. Detta täcks av tilläggsförsäkring med utökat reseskydd som man köper separat.

Då skulle jag rekommendera att du skaffar utökat reseskydd ;) Den extrakostnaden betalar sig snabbt om du reser ofta. Kostar ofta runt 300:- per år vill jag minnas. Det blev en lönsam resa för er! Kul!
 
Toppen