Senaste nytt

Byte av gate, missade flyget

Att personen missade flighten och att den knappast flög tom tyder väl på just det...

Vet du hur många passagerare som fixade respektive missade gatebytet? Annars känns det mest som spekulationer nu i den här tråden nu :)

Det tycker jag också. Hur mycket daltande kan man förvänta sig egentligen? Självklart så måste man ju ha ett eget ansvar att hålla koll. Det är väl inte rimligt att man förväntar sig att flygbolagen i princip ska gå och hämta mig. Jag skulle vilja påstå att om man sjunker in så djupt in i en mobiltelefon så är man snudd på en fara för sig själv och andra. Jag har dessutom alltid fått SMS från SAS vid förändringar, t o m när man förväntar sig en försening på bara 10 minuter.

Enligt OP så verkar hon ju inte fått något SMS.

Vill också påstå att detta att hon var "djupt försjunken" i sin telefon är ju nått som någon i tråden spekulerat kring, det är alltså inget faktum.

Men det är bra att veta att man inte får göra något annat vid gaten än att konstant titta på informationsskärmen!
 
Last edited by a moderator:
Jag tycker att med de förutsättningar som här föreligger - en försenad SK408 (alltså nära <30 min från avgångstid SK1408), samma destination och snarlikt flygnummer gör att det är ganska enkelt för en något mindre erfaren resenär att inte uppmärksamma gatebytet.

SK borde:
1) Ha sänt SMS [Men det är inte obligatoriskt att ha en mobiltelefon, eller för den delen ha den påslagen - speciellt vid byten är det inte alltid jag själv slår på den...]
2) Ha gjort utrop på airport wide PA om final call på SK408 från gate 6
3) Ha gjort utrop i gate 8 och observerat närvarande passagerare att SK408 nu avgår från gate 6

Vi vet enligt OP att 1) inte nått fram, och att 3) aldrig gjordes. Frågan är alltså om 2) gjorts eller inte. Jag skulle i och för sig hålla det för troligt, men i vilket fall är det ganska stolpigt att inte släppa med passagerarna när det är ett ganska uppenbart misstag med likartade flightnummer och gate change.

Visst har pax ett ansvar att kolla efter gate changes - men det bör även ropas ut i någon form på PA. Att inte uppmärksamma skillnaden mellan SK1408 och SK408 är förståeligt, speciellt för någon som inte har 100+ flighter per år.
 
Jag tycker att med de förutsättningar som här föreligger - en försenad SK408 (alltså nära <30 min från avgångstid SK1408), samma destination och snarlikt flygnummer gör att det är ganska enkelt för en något mindre erfaren resenär att inte uppmärksamma gatebytet.

SK borde:
1) Ha sänt SMS [Men det är inte obligatoriskt att ha en mobiltelefon, eller för den delen ha den påslagen - speciellt vid byten är det inte alltid jag själv slår på den...]
2) Ha gjort utrop på airport wide PA om final call på SK408 från gate 6
3) Ha gjort utrop i gate 8 och observerat närvarande passagerare att SK408 nu avgår från gate 6

Vi vet enligt OP att 1) inte nått fram, och att 3) aldrig gjordes. Frågan är alltså om 2) gjorts eller inte. Jag skulle i och för sig hålla det för troligt, men i vilket fall är det ganska stolpigt att inte släppa med passagerarna när det är ett ganska uppenbart misstag med likartade flightnummer och gate change.

Visst har pax ett ansvar att kolla efter gate changes - men det bör även ropas ut i någon form på PA. Att inte uppmärksamma skillnaden mellan SK1408 och SK408 är förståeligt, speciellt för någon som inte har 100+ flighter per år.

Av de punkter du nämner så vet vi faktiskt bara att personen i fråga hade ett SMS om ett missat samtal från danskt nummer. Huruvida punkt 2 och 3 har gjorts eller inte vet vi inte. Troligtvis har 2an gjorts (baserat på egna erfarenheter från CPH). Punkt nummer 3 kan faktiskt också ha gjorts. Det faktum att passageraren inte har hört det är ju inget bevis på att det inte gjorts, eller hur?

Och, att de nekades att gå ombord på planet kan ev. bero på att det var fullt, eller? Är det orimligt att tänka sig?
 
Av de punkter du nämner så vet vi faktiskt bara att personen i fråga hade ett SMS om ett missat samtal från danskt nummer. Huruvida punkt 2 och 3 har gjorts eller inte vet vi inte. Troligtvis har 2an gjorts (baserat på egna erfarenheter från CPH). Punkt nummer 3 kan faktiskt också ha gjorts. Det faktum att passageraren inte har hört det är ju inget bevis på att det inte gjorts, eller hur?

Och, att de nekades att gå ombord på planet kan ev. bero på att det var fullt, eller? Är det orimligt att tänka sig?
Precis, satt hon och lyssnade pa musik t ex horde hon sakert inga utrop alls. Om SAS nu dels forsokte ringa henne, ropa ut over hogtalarsystem och kanske eventuellt ocksa vid gaten sa forstar jag varfor man inte vill ta med henne pa nasta flight.
 
Ännu en sån här härlig historia där det drar iväg och folk säger hur det ska vara utifrån sin egen påhittade verklighet om vad som hänt. ;)

Det som vore intressant är kanske att diskutera hur dessa situationer bör skötas.

Är ett SMS bra? Ja, som komplement tycker jag, men det kan inte vara enda sättet att kommunicera.
Är notifiering via appen bra? Samma svar här.
Bör man ropa upp i högtalarna? Ja, det bör man nog göra när man gör ett gate-byte.
Bör man ha en person vid gamla gaten som ropar upp och kontrollerar folk? Ja, det tycker jag.
Bör man stanna och fråga alla personer inom 100m radie från gamla gaten om de uppfattat bytet? Nej, ovan 4 punkter bör nog räcka...

Detta med personligt ansvar osv håller jag med om, men jag kan lugnt säga, att om jag behandlade mina kunder så fyrkantigt som vissa här anser att man ska behandlas, då hade jag inte haft lika många guldkort som jag har idag. ;) Om man tillhandahåller en tjänst eller produkt, så bör man försöka underlätta för sina kunder, även om det går utanför Terms & Conditions och andra typer av EULAs. :)
 
Ännu en sån här härlig historia där det drar iväg och folk säger hur det ska vara utifrån sin egen påhittade verklighet om vad som hänt. ;)

Det som vore intressant är kanske att diskutera hur dessa situationer bör skötas.

Är ett SMS bra? Ja, som komplement tycker jag, men det kan inte vara enda sättet att kommunicera.
Är notifiering via appen bra? Samma svar här.
Bör man ropa upp i högtalarna? Ja, det bör man nog göra när man gör ett gate-byte.
Bör man ha en person vid gamla gaten som ropar upp och kontrollerar folk? Ja, det tycker jag.
Bör man stanna och fråga alla personer inom 100m radie från gamla gaten om de uppfattat bytet? Nej, ovan 4 punkter bör nog räcka...

Detta med personligt ansvar osv håller jag med om, men jag kan lugnt säga, att om jag behandlade mina kunder så fyrkantigt som vissa här anser att man ska behandlas, då hade jag inte haft lika många guldkort som jag har idag. ;) Om man tillhandahåller en tjänst eller produkt, så bör man försöka underlätta för sina kunder, även om det går utanför Terms & Conditions och andra typer av EULAs. :)
Å andra sidan, så som man själv uttrycker sig blir man bemött. Att posta på facebook att SAS borde byta namn till Aeroflot (jag har inte åkt Aeroflot själv, men jag har fått för mig att de är helt ok), att påstå att Kastrup är en silent airport osv gör att man ifrågasätter hela historien. Nu har vi ju bara det inlägget att utgå ifrån, vilket gör att sanningshalten blir ifrågasatt.
 
Å andra sidan, så som man själv uttrycker sig blir man bemött. Att posta på facebook att SAS borde byta namn till Aeroflot (jag har inte åkt Aeroflot själv, men jag har fått för mig att de är helt ok), att påstå att Kastrup är en silent airport osv gör att man ifrågasätter hela historien. Nu har vi ju bara det inlägget att utgå ifrån, vilket gör att sanningshalten blir ifrågasatt.
Absolut, och nar man har rakat ut for nagot sadant har sa finns ju risken att personen ifraga undanhaller viktiga uppgifter for historien.
 
Så kan det vara. Jag känner dem inte så bra att jag vet huruvida de har benägenheten att överdriva eller inte.

Men jag tycker det var roligt att det blev diskussion.

Hade säkert själv kunnat missa ett sådant tight gatebyte. Eller så hade jag suttit i loungen och då hade jag förhoppningsvis noterat bytet eller blivit informerade av loungpersonalen.
 
Toppen