Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nu har jag ev. fått ett case. Flyger på en köpt biljett med LH Hannover - Munchen - Sao Paulo -Santiago, retur Dallas - Frankfurt -Göteborg nästa vecka.
Sista flighten som flygs av LAN är försenad pga tekniskt fel och ny ankomsttid är 17:15 istället för 11:50.
Har jag något att hämta någonstans? Ska jag göra något speciellt på flygplatsen?

@johhenrik Tack för kommentaren. Håller naturligtvis med. Problemet här är att SAS hävdar att flighten ställdes in pga crew, vilket var sekundärt till väder, vilket ju är en extraordinär omständighet. Därför vill de inte kompensera.

De har dock haft en hel arbetsdag på sig att antingen ordna fram nytt crew eller boka om mig tidigare, vilket de inte gjort. Så de har väl knappast gjort allt de kan, i mitt tycke.

Jag undrar dessutom vad "weat below minima" innebär - Det var t.ex inte kallt den aktuella dagen..
Att de inte har personal är ju inte en extra-ordinär händelse, det är ju bara dålig planering.

Att de inte har personal är ju inte en extra-ordinär händelse, det är ju bara dålig planering.

Instämmer, men det gör inte SAS. Problemet blir således att det blir cirkelargument a la "Inställt pga crew, ersättning skall utgå" "Nej, inställt pga väder, extraordinär omständighet, ersättning utgår ej".
Således antar jag mitt bästa bud är att försöka få SAS att förstå att de inte gjort tillräckligt under aktuella omständigheter. Att man, trots en arbetsdags framförhållning, inte ordnat fram crew (eller informerat om cancellation) på en flight under 2h kan inte vara en ursäkt att orsaka 13h försening, tycker jag.

Förmodligen "Weather below minima".

(Det finns ett "sämsta-väder" för att kunna starta/landa som är bland annat höjd på molntäcket och sikt)

Ja, weather below minima förstod jag, men visste inte riktigt vad det representerade. Tack för förtydligande :)

Nytt svar:

Angående LHR-CPH:
SK1508 13APR16 Cancelled
ADHOC CHANGE: CNL REASON: CREW
SI: CNL DUE CREW STUCK I GDN DUE WEAT BELOW MINIMA

Gissar alltså att det rör sig om SK760 som avgår från Gdansk 14.50. Om detta är orsaken till att flyget från LHR 20.30, dvs. 6h 40 min ställs in tycker man att det borde finnas gott om tid att informera mig om cancellation och ombokning. Jag fick alltså sms om inställt flyg 19.27 GMT, 5h 37 min efter SK760 ordinarie avgång. Vad säger ni? Tycker definitivt inte SAS gjort vad de kunnat för att ordna med hemresa.

Angående Köpenhamn-Stavanger-Heathrow:
Vilket i så fall gör att förseningen enligt detta är 2 timmar och 12 minuter, på en sträcka som är 1 539km, vilket gör att denna också tyvärr är utanför EU261 ersättningen.
Detta har de visserligen rätt i, men enligt gcmap är sträckan 1467 km, vilket ju borde ge 125 EUR. Hur tillförlitligt är gcmap jmf SAS egna påståenden?

Tacksam synpunkter.

Dags för ny uppdatering:

SAS står fast vid att ersättning, pga extraordinär omständighet, ej utgår för SK1508.
Däremot erkänner de sitt misstag gällande avstånd Köpenhamn-Stavanger-Heathrow och ersätter med 250 EUR för 2h 10 min försening.
Min föregående fråga "Hur tillförlitligt är gcmap jmf SAS egna påståenden?" besvaras alltså med att "gcmap är gold standard".

Ja, avstånd mellan orter ska beräknas med samma metod som gcmap.com använder, så deras värden får nog anses vara helt korrekta.

Dags för ny uppdatering:

SAS står fast vid att ersättning, pga extraordinär omständighet, ej utgår för SK1508.
Då är det väl bara att hälsa att du tar det till ARN (eller kanske till den danska motsvarigheten?), och sedan tinget - för du har rätt, precis som @johhenrik säger. Att de har crew att flyga sina plan med, är en klockren 2004/261.

God afton kära @WTP

Jag har inte läst ditt inlägg om hur ni satt strandsatta i Rio än. Jag antar att ni inte satt fast i sanden på Copa Cabana... ;)
Där finns mallar och annat bra och inlägg från andra som har använt sig av de.

Jag och @Rebel har skapat två trådar som förhoppningsvis gör det lättare att skriva brev med kompensationskrav enligt EC 261/2004 till flygbolagen.

EU261/2004 Kompensation Fusklapp. Bra att ha på flygplatsen | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Regelverket (EG) 261/2004 - Mallar för brev samt svar från flygbolagen | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Du ska helt klart hävda €600 per person samt kvitton för eventuella andra utlägg som ni har haft.

Hoppas att det löser sig.
Räkna med att det tar ett par veckor att få svar och skyller de på olika saker som har med tekniska strul eller annat dom inte är extraordinära omständigheter att göra så maila igen.
Men med dessa mallar så har de svårt att hävda att de inte ska betala. :)

Jag försöker vara så påläst som möjligt om EC och jag vet att andra har haft ärenden som till och med har vunnit i domstol mot olika flygbolag.
Trevlig kväll!

Nu ska jag skriva min första EU 261 complaint till BA ang Strandsatt i Rio | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor vi nådde vår destination med 24h20m försening.

På vilken nivå borde den vara, ska man nämna 600 EUR specifikt när man åberopar E261...
Hittade några sample letters på nätet, men är lite osäker. Har någon här en mall eller eget skrivet som vill dela här eller via pm.

Tack på förhand
http://www.businessclass.se/forum/t...ar-för-brev-samt-svar-från-flygbolagen.31196/
Frsenat flyg - Konsument Europa
Ev Cancellations, delays and baggage problems | Help in disruption | British Airways men hellre skicka in blanketten från Konsument Europa

Toppen