mankan69
Medlem
Det ska även nämnas att det diskuterades om Fast Track till T4 på Arlanda. SAS sliter med Swedaivia och för en dialog med dem i hopp om att få till en fast track. Förslag kom om att göra den ena linan vid kontrollen fr Skycity till fast track. Ett förslag som gillades av SAS ledningen och man lovade att undersöka saken.
Antar att ni vill ha lite feed back från dagens Pandion möte. I Stockholm var vi cirka 20 Pandion som mötte upp till eventet. Det visade sig att man har tre event, ett i vart ägande land. Återigen gavs informationen om hur många Pandion vi är, totalt är det 500 i Sverige, 500 i Norge, 500 i Danmark och 500 ute i världen. (Nämnas kan att under rundvandringen bekräftades att Pandion är baserat på lojalitet, de kunder som helt enkelt spenderar mest pengar på sina resor - inga "klia på ryggen" medlemmar skall finnas säger man.
Rikard inledde mötet med att berätta om SAS generella status och planer. Trångt i ekonomin men han verkade inte särskilt oroad över detta. En intressant siffra som dök upp var att man spenderar 8 MILJARDER på bränsle varje år, 30 procent av alla kostnader går till soppa sa Rickard. Samlingen kom med en hel del beröm men också lite klagomål och frågor. En intressant detalj är att SAS vill satsa på ekonomipassageraren, kabinen bak fylls allt mer och businesspassageraren försvinner sakta. SAS har bestämt sig för konceptet 10:1, det vill säga att 10 resor skall kunna generera en fri resa, inte som det är nu med kanske hundra resor som genererar en. Hoppas att detta kan dra kunder från Norwegian. Vidare arbetar SAS mycket med LEAN, effektivisering av alla processer. En besparing på 13 procent har redan gjorts tack vare detta men förväntan är 25%.
Man arbetar på att få till bättre fastrack på ARN, CPH och OSL då dessa ofta ger alldeles för långa köer. Man förväntar sig att sammanslagningen av inrikes/utrikestrafiken skall kunna ske till terminal 5 inom ett år. Appar till smartphones ska kunna finnas på plats inom 2012 utgång. Klagomål på WiFi access i BRU, AMS, BCA mfl framfördes tillika den långa väntetiden som Guld har på kundtjänst just nu.
Sammanfattningsvis känns det som SAS är på ett bra spår, det känns som det är en solid organsiation, bra ledarskap och goda ideer. Rickard lovade att en del nya intressanta tag kommer inom kort.
Rickard sa även att man funderar på att starta CPH - San Francisco.
Eventet avslutades med rundvandring i hangaren.