Senaste nytt

SAS EuroBonus Pandion - Vad krävs och vilka är förmånerna?

011430121

Medlem
Jag hade förmånen att vara EBP i 5 år.
När det första 2 åren hade gått (på den tiden var man EBP i 2 år) så kom det ett brev där det stod att jag var en mycket frekvent resenär hos SAS, jag tillhörde de få som hade fått förlängt EBP, och när dessa två år var tillända så kom det ytterligare ett år, för att jag hade gjort en mycket förtjänstfull insats för SAS.
Jag tycker att SAS använder EBP på ett smart sätt, man får trogna kunder att bli ännu trognare, tror inte att man blir EBP om man reser ”bara” har 5 resor i C klass på långlinjerna även om det är år efter år.
Man räknar nog både antal flygningar och vad man har betalt för biljetterna.
Om man bara räknar in pengarna så skulle nog alla TP:are hos SAS var EBP.

Visst kan man ha fördelar med andra bolag än SAS med ett EBP.
Personligen skulle jag flyga BUD-FRA-ARN med LH och vi fick teknik problem ifrån BUD och blev ca 1,5 timar sena ut och när vi skulle gå ombord så frågade LHs stationschefen om han fick se mitt Eurobonus kort och efter att han såg att det var EBP, så sa han att Lufthansa beklagar förseningen och kompenserar med en UG till C klass, var bokad i M, och meddelade att jag skulle missa min anslutning i FRA men han hade även meddelat FRA att jag skulle ha en UG på flygningen från FRA-ARN När jag frågade hur han kunde veta att jag var EBP så sa han att han hade sett min ”lilla” bricka på väskan.
När jag kom till FRA stod en dam vid ankomst gaten och hade en skyllt med mitt namn och så fick jag ett nytt bordning kort, utan att behöva gå till en transfer incheckning eller få det utskrivit i loungen.

Sedan finns det hur många förmåner som helst som jag har haft på SAS som EBP:are, men det skall jag inte tråka ut Er med nu.
 

Tjaeng

Medlem
Sedan finns det hur många förmåner som helst som jag har haft på SAS som EBP:are, men det skall jag inte tråka ut Er med nu.


Jag och säkert många andra är lite nyfiken på hur väl man hanterar att bli nedsparkad till att tvingas frottera med oss dödliga igen? Sitter man och suktar efter gratis BoB o.dyl eller känns det inte som en påtaglig förlust? Utan att ha innehaft någon super-statusnivå själv tänker jag mig att det måste vara lite som tvångsrehab efter att ha gått på $1000/day cocaine habit i ett år. Eller nåt.
 

FQFlyer

Medlem
Förväntan=Utfall
Inte hitintills .. Jag har alltid blivit bra bemött av SAS med ngt undantag och gillar SAS väldigt mycket.
Sen jag blev Pandion har min förväntan ökat och känt en annan känsla än jag gjort tidigare och därmed har jag ibland känt besvikelse och det har jag aldrig gjort tidigare, jag är inte så säker på att jag vill ha det så, men bestämt mig att vänta tills efter semestern ...sen har det varit mycket IT problem...som också gjort sitt
 

Traveller

Medlem
Antar att ni vill ha lite feed back från dagens Pandion möte. I Stockholm var vi cirka 20 Pandion som mötte upp till eventet. Det visade sig att man har tre event, ett i vart ägande land. Återigen gavs informationen om hur många Pandion vi är, totalt är det 500 i Sverige, 500 i Norge, 500 i Danmark och 500 ute i världen. (Nämnas kan att under rundvandringen bekräftades att Pandion är baserat på lojalitet, de kunder som helt enkelt spenderar mest pengar på sina resor - inga "klia på ryggen" medlemmar skall finnas säger man.

Rikard inledde mötet med att berätta om SAS generella status och planer. Trångt i ekonomin men han verkade inte särskilt oroad över detta. En intressant siffra som dök upp var att man spenderar 8 MILJARDER på bränsle varje år, 30 procent av alla kostnader går till soppa sa Rickard. Samlingen kom med en hel del beröm men också lite klagomål och frågor. En intressant detalj är att SAS vill satsa på ekonomipassageraren, kabinen bak fylls allt mer och businesspassageraren försvinner sakta. SAS har bestämt sig för konceptet 10:1, det vill säga att 10 resor skall kunna generera en fri resa, inte som det är nu med kanske hundra resor som genererar en. Hoppas att detta kan dra kunder från Norwegian. Vidare arbetar SAS mycket med LEAN, effektivisering av alla processer. En besparing på 13 procent har redan gjorts tack vare detta men förväntan är 25%.

Man arbetar på att få till bättre fastrack på ARN, CPH och OSL då dessa ofta ger alldeles för långa köer. Man förväntar sig att sammanslagningen av inrikes/utrikestrafiken skall kunna ske till terminal 5 inom ett år. Appar till smartphones ska kunna finnas på plats inom 2012 utgång. Klagomål på WiFi access i BRU, AMS, BCA mfl framfördes tillika den långa väntetiden som Guld har på kundtjänst just nu.

Sammanfattningsvis känns det som SAS är på ett bra spår, det känns som det är en solid organsiation, bra ledarskap och goda ideer. Rickard lovade att en del nya intressanta tag kommer inom kort.

Rickard sa även att man funderar på att starta CPH - San Francisco.

Eventet avslutades med rundvandring i hangaren.
 
Last edited:

Traveller

Medlem
Homer... Det ska hända en del på lounge delen. Man är pinsamt medveten om ARN T5 loungen och Rickard sa att man funderar på detta. Förslag kom från samligen att helt enkelt byta "höger" till "vänster". Man sa även att man är väldigt nöjd med CPH loungen. Vidare delade samlingen med sig av olika WiFi problem i BRU, AMS, BCL MAD, nätverken fungerar bara 30 eller 60 minuter. I övrigt inget.
 
Toppen