Senaste nytt

SAS EuroBonus Pandion - Vad krävs och vilka är förmånerna?

Det ska även nämnas att det diskuterades om Fast Track till T4 på Arlanda. SAS sliter med Swedaivia och för en dialog med dem i hopp om att få till en fast track. Förslag kom om att göra den ena linan vid kontrollen fr Skycity till fast track. Ett förslag som gillades av SAS ledningen och man lovade att undersöka saken.
Antar att ni vill ha lite feed back från dagens Pandion möte. I Stockholm var vi cirka 20 Pandion som mötte upp till eventet. Det visade sig att man har tre event, ett i vart ägande land. Återigen gavs informationen om hur många Pandion vi är, totalt är det 500 i Sverige, 500 i Norge, 500 i Danmark och 500 ute i världen. (Nämnas kan att under rundvandringen bekräftades att Pandion är baserat på lojalitet, de kunder som helt enkelt spenderar mest pengar på sina resor - inga "klia på ryggen" medlemmar skall finnas säger man.

Rikard inledde mötet med att berätta om SAS generella status och planer. Trångt i ekonomin men han verkade inte särskilt oroad över detta. En intressant siffra som dök upp var att man spenderar 8 MILJARDER på bränsle varje år, 30 procent av alla kostnader går till soppa sa Rickard. Samlingen kom med en hel del beröm men också lite klagomål och frågor. En intressant detalj är att SAS vill satsa på ekonomipassageraren, kabinen bak fylls allt mer och businesspassageraren försvinner sakta. SAS har bestämt sig för konceptet 10:1, det vill säga att 10 resor skall kunna generera en fri resa, inte som det är nu med kanske hundra resor som genererar en. Hoppas att detta kan dra kunder från Norwegian. Vidare arbetar SAS mycket med LEAN, effektivisering av alla processer. En besparing på 13 procent har redan gjorts tack vare detta men förväntan är 25%.

Man arbetar på att få till bättre fastrack på ARN, CPH och OSL då dessa ofta ger alldeles för långa köer. Man förväntar sig att sammanslagningen av inrikes/utrikestrafiken skall kunna ske till terminal 5 inom ett år. Appar till smartphones ska kunna finnas på plats inom 2012 utgång. Klagomål på WiFi access i BRU, AMS, BCA mfl framfördes tillika den långa väntetiden som Guld har på kundtjänst just nu.

Sammanfattningsvis känns det som SAS är på ett bra spår, det känns som det är en solid organsiation, bra ledarskap och goda ideer. Rickard lovade att en del nya intressanta tag kommer inom kort.

Rickard sa även att man funderar på att starta CPH - San Francisco.

Eventet avslutades med rundvandring i hangaren.

Rickard sa även att man funderar på att starta CPH - San Francisco.

Den linjen har diskuterats i över 10 år nu. Vill minnas att den presenterades av Lindegaard (kanske redan tidigare) och sedan pga 9/11 hamnade i malpåse, diskuterades på nytt för något år sedan...och sedan inget. Blir spännande att se om det blir något av det.

Fast nu är moms verkligen inte jämförbart med bränsletillägg.
Ja, du har rätt, bränsletilläget är högre. Annars har de mycket gemensamt: båda betalas av kunder och säljare skickar vidare pengarna.

Är personalkostnader ingen riktig kostnad eftersom de "täcks" av ordinarie biljettpris, eller räknas det inte eftersom det inte särredovisas i totalpriset som ett separat "personaltillägg"?
Väl, frågan är snarare varför behövde man särredovisa s.k. bränsletillägg om man ändå kan inte välja bort det.
(jag vet det, det är mer retorisk fråga)

Ja, du har rätt, bränsletilläget är högre. Annars har de mycket gemensamt: båda betalas av kunder och säljare skickar vidare pengarna.

Och varför skulle då bränsletillägg vara tillräckligt speciellt för att du ska hävda att Rickard Gustafssons påstående skulle vara ogiltigt? Med din logik skickar säljare "vidare pengarna" i alla situationer då de överhuvudtaget har någon som helst typ av utgift. Kostnad är inte samma sak som nettokostnad.

Väl, frågan är snarare varför behövde man särredovisa s.k. bränsletillägg om man ändå kan inte välja bort det.
(jag vet det, det är mer retorisk fråga)

Ja, och det finns ett simpelt, icke-retoriskt svar på frågan. Bränsletillägget är ett bekvämt sätt för företagen att justera sin RASK utan att gå in och ändra på vartenda fare basis som de har publicerat. Varför det behöver särredovisas får du fråga IATA och lagstiftare om.

Last edited:
Och varför skulle då bränsletillägg vara tillräckligt speciellt för att du ska hävda att Rickard Gustafssons påstående skulle vara ogiltigt?
Hm, jag ser ingenstans att jag säger att siffrorna är ogiltiga utan jag är glad att få veta dessa faktauppgifter. Tror vi har missförstått varandra här. För mig låter 8 miljarder mycket, dessutom om det är 30% av alla kostnader för att driva verksamheten, men det kan vara normalt i denna branch. Jag bara hoppas att ekonomerna(inte någon enstaka person utan kanske en hel avdelning) vet om att de tar YQ som täcker denna utgift. Därmed vill jag inte diskutera ämnet här. :)

Med din logik skickar säljare "vidare pengarna" i alla situationer då de överhuvudtaget har någon som helst typ av utgift. Kostnad är inte samma sak som nettokostnad.
ok.

För att ta diskussionen bort från saker som hör i en annan tråd och tillbaka till Pandion, så är jag igen besviken på SAS. Så DK, NO, och SE har sina "egna" Pandion-kvoter, men vi från Finland skall "tävla" med hela världen! Varför det? Eller kanske KF har sina "egna" Pandions?

Men, SAS är ju i varje fall ett Skandinaviskt bolag och Finland tillhör ju inte Skandinavien (ännu :) ). Hade det varit ett Nordiskt bolag hade våra kära grannar i Finland säkert fått sin kvot också. Själv flög jag en hel del med Finnair tidigare. Detta innan jag var Pandion men var dock av vanlig guldstatus. Jag ringde till Finnairs kontor i Stockholm, berättade att jag var Guld men kunde tänka mig flyga mer med dom. Fick deras "guld-nivå" tack vare samtalet. Jag har inte hört talas om någon "hemlig" nivå hos Finnair men denna artikel är kanske intressant för dig. Finnair lanserar livstidsnivå i bonusprogram - Travel News

Last edited:
Vad krävs egentligen för att komma upp i denna supernivå i SAS Eurobonus?

Vad får man för förmåner som SAS Pandion?

Står ju inget om det på SAS Hemsida...

Med tanke på att LH använde just EuroBonus som "förlaga" när man skapade M&M så ligger det nära tillhands att misstänka att HON är mycket snarlikt Pandion. Alltså, det är produktionen under tre år som räknas. Tillhör man då Top 500 i Sverige så får man nog medlemskap i "svartklubben"

Vem som inspirerat vem är väl mest gissningar, men AF började med Club 2000 redan 1989, inga offentliga kvalificeringskrav men tanken var att de 2000 bästa kunderna skulle få det, låter misstänkt likt SAS Pandion konceptet, t.o.m färgen.
Tydligen var det då verkligen förmåner som gjorde skäl för namnet men som urvattnats med åren eftersom det ges bort
i betydligt större antal än vad som urspsrungligen var tänkt.

club-2000-.jpg

Toppen