Senaste nytt

EuroBonus 20 år!

Det här var väl inte så lyckat. Men ni såg väl i alla fall kanonerbjudandet på jubileumsbannern på dn.se idag? 500 poäng till nya medlemmar! Inte illa. :)

Nåjo, jag lyckades boka Shanghai för 20000 när det begav sig, så jag är nöjd ändå. Men jag tror nog inte den här kamanjen har gett sas ett positivt PR-netto.

Ursäkta men... fan vad ni klagar! Vad förväntar ni er? Guldklockor till alla eller? Världen fungerar inte på det sättet, inte flygbranchen heller. Jag upplevde firandet på mina flighter i dag, tack SAS för det. Jag är dessutom tacksam för gulderbjudandet (även om ett Pandion hade suttit bättre :) ) men har inte tid att utnyttja det.

Känns som otacksamhet är guld här!? Ta er samman och inse att flyg är en industri där man inte kan kasta "glory" över alla passagerare utan får fokusera på vissa sträcker och erbjudanden.

Uppskattar SAS!

Det är kanske mest en fråga om att SAS haussat sin kampanj så mycket att det leder till för höga förväntningar i förhållande till vad som levererades. Och då har ju kampanjen varit misslyckad egentligen, speciellt eftersom det är redan existerande kunder som blivit besvikna. Detta skall jag fundera på när jag sitter på 20000-planet till Shanghai. :)

Frågan är om inte SAS nära på har ägnat sig åt falsk marknadsföring genom att utlova ett JÄTTEFIRANDE med många häpnadsväckande erbjudanden. Jag blev personligen uppringd av en SAS-chef efter alla lögner de drog kring Shanghaifiaskot och denne lovade att det skulle komma fler minst lika bra erbjudanden varje månad fram tills igår då firandet skulle avslutas med ännu fler bra erbjudanden...

Kan hända att det är att förvänta sig för mycket.... MEN om ett företag jagar upp förväntningarna så pass mycket som SAS faktiskt har gjort så får man nog faktiskt finna sig i den kritik man får när det visar sig att man ställer in kampanjer på grund av extremt dåliga tekniska förberedelser. OK om man hade avbrutit hela jippot där och då och sagt att man tagit sig vatten över huvudet. Men SAS valde att fortsätta jaga upp förväntningarna ytterligare och avslutade det hela med att bjuda på tårta och några klena standarderbjudanden om halva poängpriset i ekonomiklass...

Personligen är jag nöjd med utfallet på födelsedagsfirandet. Flög inte igår så missade inget. Fick en resa till Shanghai för min fru och mig för en kostnad som motsvarade inköp av några dammtrasor och några röda lampor :) Visst var det svårt att komma in på SAS-siten, och jag satt själv från 00:00-00:40 utan att komma helt igenom. Fungerade dock helt ok när jag sen var uppe och lät mitt jungfruliga vatten flöda vid 03:30 tiden. Hittade perfekta datum för att kunna fira vår silverbröllopsdag i Shanghai vilket är en stad som vi båda gillar. Har varit Eurobonusmedlem sedan -93 och ser väl eurobonus just som ett bonusprogram, dvs det är en bonus om jag blir uppgraderad någon gång, det är en bonus när jag kan hitta något som en resa att lägga mina poäng på. Men det är väl lite hur man är som människa, är glaset halvfullt eller halvtomt för att använda en floskel. Jag får poäng som en gåva och om jag har tur och orkar leta efter möjligheter så kan jag utnyttja dessa på ett för mig bra sätt. Skapa mig en liten "guldkant" på tillvaron, få en möjlighet att kunna njuta lite extra av livet. Jag inser att jag inte är en gud även om jag innehar ett guldkort och förväntar mig inte heller att bli behandlad som en sådan. I år kommer jag inte upp till guldstatus på SAS men kommer förhoppningsvis att dra ihop ett A3 guld för mig och min fru förutsatt att inte regelverket ändras. Då har vi samma förmåner i lounger som den som rest ihop ett EB-guld vilket kanske sticker i ögonen på några missunnsamma, men vem bryr sig. Det är en möjlighet man får om man lägger sina poäng rätt.
Jag tycker att det gnälls alldeles för mycket. Gillar man inte läget använder man fötternas makt och går dit där det är bättre. Hittar man inget sådant ställe kanske ens egna krav/önskemål är felställda.
Tja detta var mina 5 cent i denna frågan. Hoppas att jag inte trampat på för många ömma tår..

Frågan är om inte SAS nära på har ägnat sig åt falsk marknadsföring genom att utlova ett JÄTTEFIRANDE med många häpnadsväckande erbjudanden. Jag blev personligen uppringd av en SAS-chef efter alla lögner de drog kring Shanghaifiaskot och denne lovade att det skulle komma fler minst lika bra erbjudanden varje månad fram tills igår då firandet skulle avslutas med ännu fler bra erbjudanden...

Kan hända att det är att förvänta sig för mycket.... MEN om ett företag jagar upp förväntningarna så pass mycket som SAS faktiskt har gjort så får man nog faktiskt finna sig i den kritik man får när det visar sig att man ställer in kampanjer på grund av extremt dåliga tekniska förberedelser. OK om man hade avbrutit hela jippot där och då och sagt att man tagit sig vatten över huvudet. Men SAS valde att fortsätta jaga upp förväntningarna ytterligare och avslutade det hela med att bjuda på tårta och några klena standarderbjudanden om halva poängpriset i ekonomiklass...

Jag ger mig in i debatten, utan att klaga - men visst är det så att SAS har "haussat" upp det här firandet som ju verkligen kom av sig och inte ens blev en tum-vante. Man har marknadsfört ett jättefirande som i mina ögon skulle kulminera med något extra...

Visst ska man fokusera på de bästa kunderna, men samtidigt finns ju den stora massan strax under EBG- och möjligen även under EBS-nivån.

De trogna kunderna har man och ska självklart vårda, men alla andra som som inte reser så ofta, varken privat eller i tjänsten - och därför inte alltid är så noga med val av flygbolag - är de ointressanta, trots att en stor del av fokus borde ligga på just den gruppen?

SAS kan nog bättre än så här, men jag tror att det är såväl en management som marknasföringsfråga.

Personligen är jag nöjd med utfallet på födelsedagsfirandet. Flög inte igår så missade inget. Fick en resa till Shanghai för min fru och mig för en kostnad som motsvarade inköp av några dammtrasor och några röda lampor :) Visst var det svårt att komma in på SAS-siten, och jag satt själv från 00:00-00:40 utan att komma helt igenom. Fungerade dock helt ok när jag sen var uppe och lät mitt jungfruliga vatten flöda vid 03:30 tiden. Hittade perfekta datum för att kunna fira vår silverbröllopsdag i Shanghai vilket är en stad som vi båda gillar. Har varit Eurobonusmedlem sedan -93 och ser väl eurobonus just som ett bonusprogram, dvs det är en bonus om jag blir uppgraderad någon gång, det är en bonus när jag kan hitta något som en resa att lägga mina poäng på. Men det är väl lite hur man är som människa, är glaset halvfullt eller halvtomt för att använda en floskel. Jag får poäng som en gåva och om jag har tur och orkar leta efter möjligheter så kan jag utnyttja dessa på ett för mig bra sätt. Skapa mig en liten "guldkant" på tillvaron, få en möjlighet att kunna njuta lite extra av livet. Jag inser att jag inte är en gud även om jag innehar ett guldkort och förväntar mig inte heller att bli behandlad som en sådan. I år kommer jag inte upp till guldstatus på SAS men kommer förhoppningsvis att dra ihop ett A3 guld för mig och min fru förutsatt att inte regelverket ändras. Då har vi samma förmåner i lounger som den som rest ihop ett EB-guld vilket kanske sticker i ögonen på några missunnsamma, men vem bryr sig. Det är en möjlighet man får om man lägger sina poäng rätt.
Jag tycker att det gnälls alldeles för mycket. Gillar man inte läget använder man fötternas makt och går dit där det är bättre. Hittar man inget sådant ställe kanske ens egna krav/önskemål är felställda.
Tja detta var mina 5 cent i denna frågan. Hoppas att jag inte trampat på för många ömma tår..

Kvalitet är att nå upp till sina kunders förväntingar. Genom att haussa 'festen' skapade man enorma förväntingar (se alla inlägg i denna tråd). Om SAS istället gjort ett utskick 25 April (utan att slå på stortrumman i Januari) hade jag och många med mig varit väldigt nöjda med erbjudandena som släpptes igår. Istället har SAS lyckats med konststycket att vända ett positivt event till något man helt enkelt bara blir förbannad på. Klantigt och okunnigt av marknadsavdelningen enligt min mening.

En liten gnutta besviken är jag; de skulle kanske avslutat med Shanghai-erbjudandet istället för att börja med det.

Men, hey, i juni ska jag susa runt på alpvägarna kring Genève i en Mini Cooper Cab med min son. Det hade jag inte gjort om det inte varit för det här jubileet. Tack så mycket, SAS!

Gör man en stor sak av något och sedan inte levererar så får man kunder som är besvikna, det är ju ganska enkelt. Pressmeddelandet var väl på det stora hela helt rätt dock, även om jag har svårt att se hur många av de inskickade förslagen som faktiskt användes.

Jag kan tycka att om man gör en såhär stor sak av ett jubileum (många annonser i tidningarna) så skall det märkas på 100% av alla flighter att det är jubileumsdag. Lite extra in-erbjudande för de som inte är medlemmar få med fler och se så att alla SAS lounge firar, inte bara på hubbarna.

Hade SAS inte gjort något väsen av detta hade man väl inte väntat sig så mycket.

Toppen