Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Jag skulle inte lita på vad en resebyrå skriver på sin hemsida - det är ju i princip brott mot två budord - både användande av resebyrå och att man litar på kundtjänst.

Som egen mätpunkt så hade mina pass från 2010 biometridata i sig. Detta borde innebära att ingen Svensk idag kan ha pass som är giltiga och inte innehåller biometrisk data eftersom giltighetstiden på våra pass är 5 år och insamlingen påbörjades för mer än 5 år sedan...

Jag skulle inte lita på vad en resebyrå skriver på sin hemsida - det är ju i princip brott mot två budord - både användande av resebyrå och att man litar på kundtjänst.

Som egen mätpunkt så hade mina pass från 2010 biometridata i sig. Detta borde innebära att ingen Svensk idag kan ha pass som är giltiga och inte innehåller biometrisk data eftersom giltighetstiden på våra pass är 5 år och insamlingen påbörjades för mer än 5 år sedan...

Bokat via SAS så det är lugnt :cool:

Ok så bara för att dubbelkolla detta med förnamn och tilltalsnamn i ESTA-ansökan ytterligare en gång. Vad jag förstått när jag läser tråden så verkar det i princip aldrig ställa till problem, men vill ändå förstå detta en gång för alla. Om mitt namn är enligt följande FÖRNAMN1 FÖRNAMN2 där FÖRNAMN2 är mitt tilltalsnamn, ska jag då (enligt konstens alla regler) fylla i FÖRNAMN1 i min ESTA-ansökan? Skulle det funka lika bra om jag istället fyller i FÖRNAMN2 eller FÖRNAMN1 FÖRNAMN2?

Läs instruktionerna - du ska fylla i FÖRNAMN1 och inget annat.

Screen Shot 2016-04-03 at 12.40.56.png

Angående biometri borde det väl vara 28 juni 2009 som är datumet som gäller?
http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/09/090387.PDF

...
6 §3 Passansökan görs hos en passmyndighet. Ansökan ska avges på heder och samvete eller under annan sådan försäkran. Sökanden är skyldig att inställa sig personligen. Sökanden är skyldig att i samband med passansökan 1. låta passmyndigheten ta sökandens fingeravtryck och en bild i digitalt format av sökandens ansikte, och
...
Denna lag träder i kraft den 28 juni 2009.

**

Förarbete: Ds 2015:12, http://www.regeringen.se/contentass...7c7d0a1b2c/fingeravtryck-i-pass-lagradsremiss

Eu-förordningar: Rådets förordning nr 2252/2004 av den 13 december 2004 om standarder för säkerhetsdetaljer och biometriska kännetecken i pass och resehandlingar som utfärdas av medlemsstaterna och Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 444/2009 av den 28 maj 2009 om ändring av rådets förordning (EG) nr 2252/2004.

Var det inte som så att det före fingeravtrycken var passbilden som också låg i chippet och det kallades redan då för biometrisk data? Har en känsla av att begreppet biometriska data i ett pass är upplagt för förvirring. Så fort en ny typ av data läggs till så kommer man hamna i tvivel om vad som krävs för att leva upp till de aktuella kraven.

Någon med dubbelmedborgarskap (t.ex.svenskt och iranskt) och som har åkt till USA efter ändringen i Visa Waiver Programmet? Vill gärna höra hur det gick.

Om man inte fyller i att man är medborgare i det icke-svenska landet, hur kan de amerikanska tjänstemännen då veta om det och kräva visum?

Läs instruktionerna - du ska fylla i FÖRNAMN1 och inget annat.

Visa bifogad bild 51010

Faktum är att den svenska ESTA-sidan säger "Förnamn (tilltalsnamn)" för det fältet. Jag fyllde i FÖRNAMN2 och det var inga problem att komma in i landet (däremot ville de se bevis på att jag var registrerad till konferensen jag skulle till, så det var ju tur att jag skrivit ut det och hade med mig).

esta.png

Faktum är att den svenska ESTA-sidan säger "Förnamn (tilltalsnamn)" för det fältet.
Och det är en direktöversättning som blir helt fel när du kommer till USA.

Problemet är att i USA har man tilltalsnamn som första namn i normala fall vilket vi vanligen inte har. Agenterna känner givetvis inte till detta och stöter man på en nitisk agent så blir det strul. Därför är det bästa att ange det första förnamnet. Jag misstänker att det är när man angett sitt tilltalsnamn (förnamn2) som man ibland får extrafrågor som du fick. Det har jag också fått när jag hade mitt tilltalsnamn i ESTA men inte sedan jag började köra med mitt första förnamn.

Toppen