Jag tycker vi har haft den här diskussionen många gånger redan och jag är övertygad om att vi är många som har rapporterat att vi använder endast vårt tilltalsnamn i ESTA ansökan. Oavsett om det är andra eller tredje namn som är tilltalsnamnet.
Om ditt pass har symbolen är det OK! Ser ut som en kamera med två balkar och en cirkel i mitten.
Mitt gamla från 2011 hade det, och tror att mitt från 2006 också hade det.
Uppmärksammade just detta hos SAS
"NYHET! E-pass obligatoriskt till/via USA från 01APR2016
Från och med 01APR16 måste alla passagerare inneha ett e-pass vid resa till eller via USA enligt Visa Waiver Program (VWP) samt inneha en godkänd ESTA-ansökan. Ett e-pass, som har en särskild symbol på passets framsida, är en säkrare typ av pass med ett inbäddat elektroniskt chip. E-passet utfärdas av behörig myndighet och måste uppfylla internationella normer för säkerställande och lagring av information om innehavaren. Passen kommer att kontrolleras manuellt på flygplatsen."
Jag vill påstå följande:Det är det som jag tror också, men förstår inte varför det skrivs att man ska ha ett pass från efter 2012. Vad jag kommer ihåg var det då man började ta fingeravtrycken på passen. Har aldrig tidigare vart något problem med passen med den symbolen![]()
Det står ju redan på passet, men ja ett pass från 2012 är biometriskt.Så alltså bör det vara biometriskt. Blir en signal till ambassaden imorgon samt kolla med polisen huruvida passet från 2012 är biometriskt.
Om ditt pass har symbolen är det OK! Ser ut som en kamera med två balkar och en cirkel i mitten.