Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Vad härligt att komma hem idag och läsa detta på BC och fundera hur gör jag till nästa tur om två veckor till USA.
I Malmö är 2 månaders väntetid för svenskt pass (kollegan drog till Hässleholm)

Uppmärksammade just detta hos SAS

"NYHET! E-pass obligatoriskt till/via USA från 01APR2016
Från och med 01APR16 måste alla passagerare inneha ett e-pass vid resa till eller via USA enligt Visa Waiver Program (VWP) samt inneha en godkänd ESTA-ansökan. .

Jag har danskt pass från 2007 maskinskrivet läsbart och har nyligen gjort ett nytt godkänt ESTA och har inte tänkt att byta ut
till nytt pass förrän 11.2017 när det gamla går ut. Var senast där i Januari 2016 och använde automaten. Frågade då igen om jag måste uppdatera manuellt i båsen nu när nytt ESTA är ansökt och fick som svar behövs inte om passet använts innan för inresa. Skall bli spännande och se.

Ingen nämnde något för mig att jag måste skaffa ett biometriskt pass innan 1/4 däremot att det skall vara E-pass med kamera logo på framsidan som jag har from 2006.

Kanske en onödig fråga, men jag har ett ESTA sedan augusti förra året och ska dit nu igen i maj. Behöver jag uppdatera mitt ESTA med nytt hotell och flyg?
Har fortfarande samma pass som förra året och heter fortfarande samma sak. :p

Kanske en onödig fråga, men jag har ett ESTA sedan augusti förra året och ska dit nu igen i maj. Behöver jag uppdatera mitt ESTA med nytt hotell och flyg?
Svaret på den frågan brukar vara nej. Skriv bara korrekt på talongen vid inresetillfället.

• Gilla
Reactions: Arv

NEJ

Bara att ange på flygbolaget hemsida eller görs vid incheckning

• Gilla
Reactions: Arv
Vart i passet skulle det stå att det är biometriskt? Men tack för infon då slipper jag fixa nytt pass!
Logotypen på passet anger det.

2000px-EPassport_logo.svg.png

Biometriska pass | SwedenAbroad

Alla pass utfärdade efter 1 oktober 2005 enligt denna sida

Medan massa resebyråer skriver såhär:

"ESTA
Nytt för 2016

Efter den 31 mars 2016 ska alla resenärer som utnyttjar ESTA uppvisa ett biometriskt pass. Passet ska utöver informationen om passets ägare innehålla ägarens biometriska särdrag och namnteckning. Alla pass som utfärdats till medborgare i de nordiska länderna efter 2012 bör uppfylla detta krav." Viktigt vid resa till USA & Kanada | Inför resan | BIG Travel - BIG Travel - Billiga flyg, Resor, Sista minuten, Hotell, Kryssningar

Ytterst oklart,

Sorry för dubbelpost, men åkte upp till passpolisen på Arlanda för att reda ut detta.

Enligt de har gamla passen sedan 2005 samma symbol som de nya, samt att polisen började ta fingeravtryck till pass den 28:e juni 2009. Får lita på han tillsvidare. Om någon upplever något annat så rapportera gärna!

Toppen