Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

Vi ska fixa pass till vår son och han har fru Martin Bs efternamn som mellannamn. Skall mellannamnet fyllas i i rutan för efternamn i formuläret? Dvs så att efternamnet blir både mellannamn och efternamn.
Vad skall jag ange som efternamn vid bokning? Enbart efternamnet eller mellannamn och efternamn.
Det skall fyllas i som han är registrerad hos skattemyndigheten.

Hade en kompis som skulle åka till Peking med Air China förra veckan. Hon hade inte angett sitt mellannamn (Andersson) i flygbiljetten. Det blev tvärnobben och det gick inte att göra en namnändring. Bara att slänga biljetten i papperskorgen och åka hem igen...

I passet stod
ANDERSSON KARLSSON EVA

På biljetten
KARLSSON EVA

Med andra ord fattades hela första delen av efternamnet....

Så, skriv alltid som det står i passet! Och skriv rätt! Läser man längst ner på passidan, maskinläsningsdelen, ser man också hur man skall skriva å, ä, ö.
Det är få flygbolage som tillåter att man får ändra namnet.

Hade en kompis som skulle åka till Peking med Air China förra veckan. Hon hade inte angett sitt mellannamn (Andersson) i flygbiljetten. Det blev tvärnobben och det gick inte att göra en namnändring. Bara att slänga biljetten i papperskorgen och åka hem igen...

I passet stod
ANDERSSON KARLSSON EVA

På biljetten
KARLSSON EVA

Med andra ord fattades hela första delen av efternamnet....

Så, skriv alltid som det står i passet! Och skriv rätt! Läser man längst ner på passidan, maskinläsningsdelen, ser man också hur man skall skriva å, ä, ö.
Det är få flygbolage som tillåter att man får ändra namnet.
Min kollega som heter t ex Anders Bertil Carlsson reste till Kina med Air China och på hans biljett stod endast Anders Carlsson, det var inga problem att flyga både på utresan och på hemresan.

I många länder (t ex Indien, Thailand) har folk väldigt långt namn och hela namnet inte får plats i biljetten men ändå det är inga problem att resa med sådan biljett.

Min kollega som heter t ex Anders Bertil Carlsson reste till Kina med Air China och på hans biljett stod endast Anders Carlsson, det var inga problem att flyga både på utresan och på hemresan.

I många länder (t ex Indien, Thailand) har folk väldigt långt namn och hela namnet inte får plats i biljetten men ändå det är inga problem att resa med sådan biljett.
Samma här. Jag har "namn namn tilltalsnamn" i passet o bokar alltid i tilltalsnamn. Har aldrig haft problem till Kina. Enda gång jag inte kör så är ESTA-ansökan där det står att oavsett vad som är ens tilltalsnamn så ska man man skriva som det står i passet. Inga problem där heller till USA. En gång har det påtalats för mig i Security på en flygplats i USA och då har jag betat av ett par stycken genom åren...

Samma här. Jag har "namn namn tilltalsnamn" i passet o bokar alltid i tilltalsnamn. Har aldrig haft problem till Kina. Enda gång jag inte kör så är ESTA-ansökan där det står att oavsett vad som är ens tilltalsnamn så ska man man skriva som det står i passet. Inga problem där heller till USA. En gång har det påtalats för mig i Security på en flygplats i USA och då har jag betat av ett par stycken genom åren...

Det jag åsyftade var MELLANNAMN Efternamn Förnamn Förnamn Tilltalsnamn.
Där får inte början i biljetten vara fel dvs Mellannamnet borta. Sen kan vissa bolag tillåta att man hoppar över ett eller flera förnamn och direkt skriver Tilltalsnamn. Eller förkortar: Mellannamn Efternamn F F Tilltalsnamn.
Men återigen skall början vara rätt MELLANNAMN EFTERNAMN.
Har dubbelkollat detta med Air China idag och det skall stå exakt som det står i passet vad gäller efternamnen.
Det är de senaste veckorna som Air China blivit stenhårda på detta.

En upplysning till er alla i all välmening. Sen gör ju var och en som den vill :)

Last edited:
Det jag åsyftade var MELLANNAMN Efternamn Förnamn Förnamn Tilltalsnamn.
Där får inte början i biljetten vara fel dvs Mellannamnet borta. Sen kan vissa bolag tillåta att man hoppar över ett eller flera förnamn och direkt skriver Tilltalsnamn. Eller förkortar: Mellannamn Efternamn F F Tilltalsnamn.
Men återigen skall början vara rätt MELLANNAMN EFTERNAMN.
Har dubbelkollat detta med Air China idag och det skall stå exakt som det står i passet vad gäller efternamnen.
Det är de senaste veckorna som Air China blivit stenhårda på detta.

En upplysning till er alla i all välmening. Sen gör ju var och en som den vill :)
Aha, då missuppfattade jag. Ibland är man för snabb för sitt eget (o andras) bästa. :)

Bra information!

I många länder så har man inte heller bruket av efternamn. Jag har då sett flera varianter på hur detta löses på själva biljetten hos kollegor och vänner. Ibland så har man helt enkelt skrivit förnamnet även som efternamn, vilket t ex då skulle bli Anders Anders. I andra fall så har jag sett att man skrivit Anders LNU. I detta förkortningarnas forum är det kanske någon som t o m vet vad LNU betyder?

Nu ska jag montera IKEA möbler så ni får någon timme på er att gissa. :)

Toppen