Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

Håller med om att det inte är barnen man ska gnälla på. Har själv rest mkt med vår son (både långt o kort) och nu med vår lilltjej. Som förälder kan man förbereda sig med iPad, böcker, leksaker. Ett tips är att ha små presenter som man slår in: Det brukar alltid uppskattas. Vi har två handbagage endast med saker till barnen!

En bra sak med barn är att vi lyckades komma in i coockpit med sonen, jag har aldrig lyckats ta mig in där tidigare :).

Sen ska man inte glömma att barn är barn, iof lätt att säga nu när man själv är förälder.

Tror man ska passa sig för att kritisera barnen som individer utan mer som Senator, hålla föräldrarna ansvariga. Jag har barn, 1,5 och 4 år. flög till BKK via DOH i julas och den lilla knallhatten var inte kul att ha ombord. Som föräldrar gjorde vi vårt yttersta för att försöka hålla honom lugn, sova, äta mm för att inte störa för övriga pax ombord. Alla är inte som vi, jag är medveten om det men stör man sig på barn eller andra "icke resvana" personer ska man nog betala för sig och hålla sig framför skynket. Precis som en föregående talare så är flyget för alla, i apklassen reser "svennebanan" med sina internationella motsvarigheter av snoriga ungar, människor med kylskåp och gitarrer som handbagage.
Reser jag i tjänsten försöker jag se till att hamna fram, både för lugnet och för att kunna jobba.

MIna störningsmoment är annars som många andras: Säkerhetskontroller, boarding mm Trots att jag har barn kan jag också störa mig, framförallt på deras föräldrar som inte bryr sig. .

Det som går mig på nerverna är att behöva gå igenom tax-free butiker för att komma till gaten. Typexemplet på detta är Arlanda T5. Kommer man i taxi och ska resa från gate 1, så är det ju fågelvägen ca 70 meter till gaten. Det skulle verkligen kunna ta 2-3 minuter från taxi till gaten om säkerhetskontrollen (med fasttrack) låg kvar där den tidigare låg vid pir A.

Borde de inte kunna lösa detta med att ha 1 fast track vid a-piren men inget annat? Kanske blir en omotiverad kostnad att ha igång detta men de som resor i business är väl troligtvis folk som reser ofta och inte är så intresserade av tax free på flygplatsen i vilket fall som helst. Man borde ju värna om de personer som reser väldigt frekvent.

Borde de inte kunna lösa detta med att ha 1 fast track vid a-piren men inget annat? Kanske blir en omotiverad kostnad att ha igång detta men de som resor i business är väl troligtvis folk som reser ofta och inte är så intresserade av tax free på flygplatsen i vilket fall som helst. Man borde ju värna om de personer som reser väldigt frekvent.

De tänker väl som så att personer som har råd att åka business (nu räknar vi bort de som reser på miles) även har starkast köpkraft i Tax-free butikerna.

Om det sedan skulle skilja sig vid en kund-/marknadsundersökning vet jag inte, men jag tror det är så de tänker. Därför vore det också otroligt om det i lojalitet mot sina Frequent-flyers skulle erbjuda en genväg direkt till gate...

Bra poäng.

Jag själv tycker likadant, och tog upp detta med SAS. Vid gamla "special check-in B" så finns/fanns (ej koll om den finns kvar) säkerhetskontroll för personal, som man kunde gå igenom. Man skulle med ytterst små medel kunna bygga om denna till en fasttrack för C klass, EBG/EBP. Dessutom skulle SAS kunna flytta Business/First/EBG check-in till disk 57 som ligger precis där bredvid, så skulle man få en separat check-in för preminumresenärer, och lägga dit några röda mattor. Så kan folk kliva ur taxin, gå rakt till check-in (30 meter) och så genom security och komma ut 7 meter från hissarna som går upp till loungen. För mig är detta ett skolboksexempel på hur man kan addera värde för affärsresenärer, utan att det för den delen skulle kosta en förmögenhet.

Tog upp detta med SAS Customer Relations, och dom har också tänkt på det, men Swedavia säger nej. Man vill att alla skall igenom det stora flödet på Arlanda, och så säger man att personalsecurity vid special check-in B behövs för personalen, så den kan man ej öppna upp för passagerare. Slutsats: Personal går före passagerare, och flygplatsen huvuduppgift är snarare köpcentrum än smidig flygplats...

Om man tar en frekvent passagerare skulle jag definera en EBG som någon som är ute på Arlanda en till flera gånger i månaden. En EBP är någon som är ute en till flera gånger per vecka på Arlanda. Båda dessa personer har ju väldigt lite intresse av vad som finns i taxfree på Arlanda. Är man dessutom en tidig morgon och ska med ett morgonflyg så har man ju ingen tanke på att stanna på taxfree...

Om jag utgår från min egen situation, när jag flög som mest, så hade jag råkoll på vilka extrapriser som kördes på både Gardermoen och på Kastrup. Visste jag att det är snart slut på Baileys, så visste jag att inom några veckor så kommer det ett extrapris på någon av flygplatserna, eller så passade jag på att köpa den på en annan flygplats (typ Madrid) där dom har konstant låga priser. Cigarrer köptes med fördel i Cairo. En låda (25 st.) Cohiba Siglo 2 kostade 150 USD i Cairo och över 2000 SEK i Skandinavien. Så jag tror att man på fastighetsutvecklingssidan på Swedavia helt enkelt har dålig förståelse för frekventa affärsresenärers mönster, och vad som lockar in dom.

Däremot så uppskattade jag kakaopulver från Valrhona som säljs på ARN Taxfree för typ 69 kr eller 89 kr. Väldigt billigt och prisvärt. När jag behövde handla så kunde jag köpa en förpackning Valrhona på ARN, två flaskor Chablis på extrapris i OSL och så en Laphroig på extrapris på Kastrup...

Om man tar en frekvent passagerare skulle jag definera en EBG som någon som är ute på Arlanda en till flera gånger i månaden. En EBP är någon som är ute en till flera gånger per vecka på Arlanda. Båda dessa personer har ju väldigt lite intresse av vad som finns i taxfree på Arlanda. Är man dessutom en tidig morgon och ska med ett morgonflyg så har man ju ingen tanke på att stanna på taxfree...

Kan bara hålla med. Jag brukar väl passera ARN två gånger i veckan i snitt eftersom jag nästan enbart reser longhaul, Eftersom jag dessutom i princip alltid har byten på vägen till min destination är det helt ointressant att handla på ARN förutom då man behöver lite godis för att överleva eller liknande.

Om de vill att folk ska handla på ARN, så får de fixa shop on arrival så att det funkar som på OSL, dvs man får köpa allt taxfree om man kommer från utlandet.

Instämmer, Oslo är extremt jobbiga när det gäller säkerhetskontollen. Jag tycker jag alltid får en "slump" kontrolll....

Annat som kan göra mig irriterat är SAS inte kan fatta att det skulle öka kundnyttan om man hade priority boarding för C klass och EBG/EBP. Kommer man där, är EBP och betalar 6000 kr tur och retur för att flyga ARN-CPH, och tajmar så att man kommer dit när boarding skall börja, så är det bara ställa sig sist bland de 180 pax.

Låt c klass, EBG, EBP gå ombord först, och ha en gräddfilsficka där dom kan gå förbi hela kön. Det skulle kosta inget och ge mervärde.

Säkerhetskontroller kan man ju störa sig på i varierande utsträckning. Sverige är ok. England är ok. Tycker inte att LHR är värre än andra flygplatser. Tom USA är ok.

Med en pappa från mellanöstern så har jag tycker jag tom att säkerhetskontroll i Tel Aviv är ok. Men det absolut värsta landet gällande säkerhetskontroller är Norge. Jag vet inte hur många gånger jag blivit slumpvald utvald i Norge, och man får ta av sig skor, bälte, bli visiterad både innanför byxlinningen och innanför sockorna, och det har inte hänt bara en eller två gånger...

På LHR gör de det hela tiden. Får jag fråga om du var själv? Jag skulle bli förvånad om inte ensamma unga män är de som plockas ut...

Jag tror också att det är unga män som "slumpmässigt" plockas ut (egen erfarenhet).
När min rakapparat gick sönder under en semester i Dec blev det inte direkt färre "slumpmässiga" kontroller :p

Instämmer, Oslo är extremt jobbiga när det gäller säkerhetskontollen. Jag tycker jag alltid får en "slump" kontrolll....

Japp. Jag reste ensam och är en (relativt?) ung blond, blåögd man, så jag var säkert ett högriskobjekt :)

Japp. Jag reste ensam och är en (relativt?) ung blond, blåögd man, så jag var säkert ett högriskobjekt :)
Man, arabiskt utseende, traditionellt klädd är nog värre för extra kontroll. Jag tycker faktiskt synd om dem.
Min bekanta som kom från Mellanöstern sa att han hamnar ofta extra kontroll både vid säkerhetskontroll och vid immigration trots att han är svensk medborgare.

* Personer som inte gör sig redo för säkerhetskontrollen. Exempelvis "glömmer" plocka upp datorn.

* Stressade människor som ska in först i planet, som inte respekterar vilka säten som ska borda först osv. Ungefär som att planet ska åka direkt dom satt sig ner. Om alla respekterar det som gäller & visar lite hövlighet mot varandra, skulle allt gå mycket bättre. -> pekar på Stockholmare ;) Eller när planet landar, ska alla ut direkt. Fast man har bagage som gör att man får vänta, varför all stress???

* Få en plats brevid en barnfamilj är aldrig roligt, speciellt inte om barnen leker rövare. Dock är det något jag trots allt får acceptera att det händer.

* Personer som luktar illa.

* Personer som tar för mycket plats och inte respekterar sin granne.

* Personer som inte gör sig redo för säkerhetskontrollen. Exempelvis "glömmer" plocka upp datorn.

* Stressade människor som ska in först i planet, som inte respekterar vilka säten som ska borda först osv. Ungefär som att planet ska åka direkt dom satt sig ner. Om alla respekterar det som gäller & visar lite hövlighet mot varandra, skulle allt gå mycket bättre. -> pekar på Stockholmare ;) Eller när planet landar, ska alla ut direkt. Fast man har bagage som gör att man får vänta, varför all stress???

* Få en plats brevid en barnfamilj är aldrig roligt, speciellt inte om barnen leker rövare. Dock är det något jag trots allt får acceptera att det händer.

* Personer som luktar illa.

* Personer som tar för mycket plats och inte respekterar sin granne.

Kan bara hålla med.. Klart värst är personer med dålig hygien.... konstigt att man får gå på planet i vilket skick som helst . Kan erinra mig om en kvinna på en flygning mellan ARN-FCO för några år sedan som luktade så illa att jag inte kunde äta den mat jag serverades........hon satt på andra sidan mittgången....4 rader framför!!

Toppen