Det som går mig på nerverna är att behöva gå igenom tax-free butiker för att komma till gaten. Typexemplet på detta är Arlanda T5. Kommer man i taxi och ska resa från gate 1, så är det ju fågelvägen ca 70 meter till gaten. Det skulle verkligen kunna ta 2-3 minuter från taxi till gaten om säkerhetskontrollen (med fasttrack) låg kvar där den tidigare låg vid pir A.
Flygplatsen skall ju vara till för passagerarna, men istället så leds man genom nya avgångshallen, bort genom taxfreebutiken så att man nästan är ute på F-piren, och så ska man tillbaka till A-piren. Det tar i bästa fall 5 minuter, oftast mer...
Känner dessutom han som tidigare var chef för kommersiella ytor på Arlanda, och det handlar om att man ska få passagerarflöden genom olika ytor, så att man kan ta höga hyror för butikslokalerna, och på så vis har man medvetet försvårat för passagerarna för att öka intäkterna. När en flygplats i första hand drivs som ett köpcentrum, och inte att man har passagerarnas bästa i åtanke (enkelhet smidighet) så är detta inte bra. Många andra flygplatser gör ju likadant, typ LHR.
Varje gång jag går igenom tax-free butiken på Arlanda tidigt en morgon, så tänker jag på detta och blir irriterad, vetandes att jag skulle kunna ha redan suttit i gaten, alternativt suttit i loungen och druckit kaffe istället.