Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

Förutom metallavkänning så har säkerhetsbågarna i säkerhetskontrollen en slumpfunktion.
Det hände mig i Vegas, men då handlade dom att jag blev slumpmässigt utvald för särskild inspektion av mina skor.
Dom kollade efter sprängämnen.
Aldrig hänt mig förut någonsin.

Bara som information, eftersom jag inte såg det tidigare här i tråden. Förutom metallavkänning så har säkerhetsbågarna i säkerhetskontrollen en slumpfunktion. Det kan altså vara så att du är helt "ren" från metall men bågen ändå piper. På Gardemoen hade de information uppsatt om detta vid säkerhetskontrollen när jag var där för något år sedan.

/LinuxSam

Det hände mig i Vegas, men då handlade dom att jag blev slumpmässigt utvald för särskild inspektion av mina skor.
Dom kollade efter sprängämnen.
Aldrig hänt mig förut någonsin.

Hände mig i morse på Gardemoen. Blev "slumpmässigt" utvald för visitering. Sen på LHR blev jag åter igen "slumpmässigt" utvald att lämna fram mobilen för att kolla efter sprängämnen...

Bara som information, eftersom jag inte såg det tidigare här i tråden. Förutom metallavkänning så har säkerhetsbågarna i säkerhetskontrollen en slumpfunktion. Det kan altså vara så att du är helt "ren" från metall men bågen ändå piper. På Gardemoen hade de information uppsatt om detta vid säkerhetskontrollen när jag var där för något år sedan.

/LinuxSam

Helt korrekt, vill minnas att det är runt 10-15 % som "drabbas" av detta. Om man är nyfiket lagd så kan man vända sig och kolla upp på bågen där en liten lampa "QUOTE" lyser om det är ju kvoten.. Eller helt enkelt fråga Vakten :)

En gång när jag reste ifrån en flygplats i Italien var det en grupp av killar i 30 års åldern som hade heavy metal tillbehör(spikarmband, kedjor, metalboots osv) på sig.
Det tog sådan tid när varje av dem inte kunde föbereda sig bättre inför säkerhetskontrollen. Det var att plocka, gå genom apparaten, apparaten beeper, gå tillbaka, plocka....

Hände mig i morse på Gardemoen. Blev "slumpmässigt" utvald för visitering. Sen på LHR blev jag åter igen "slumpmässigt" utvald att lämna fram mobilen för att kolla efter sprängämnen...

På LHR gör de det hela tiden. Får jag fråga om du var själv? Jag skulle bli förvånad om inte ensamma unga män är de som plockas ut...

Sist jag åkte från ARN var det en ny tjej i säkerhetskontrollen som blev instruerad och hon fick i uppdrag att visitera mig när det tjöt. Jag hörde hur instruktören berättade att det inte var slumpen utan ett riktigt utslag. När de/hon inte hittade något menade instruktören att jag förmodligen råkat komma åt larmbågen. Jag har mycket svårt för säkerhetsteatern men det var ändå intressant att höra vad de pratade om.

På LHR gör de det hela tiden. Får jag fråga om du var själv? Jag skulle bli förvånad om inte ensamma unga män är de som plockas ut...

Jag tror också att det är unga män som "slumpmässigt" plockas ut (egen erfarenhet).
När min rakapparat gick sönder under en semester i Dec blev det inte direkt färre "slumpmässiga" kontroller :p

De där 50 väskorna man får på axeln eller rent av i huvudet när man sitter på gångplats där framme (åtgärd, skall boarda så sent som möjligt framöver). Dåliga entertainment system, tycker det händer ofta att det är dåligt ljud, bild eller att de inte fungerar alls. (åtgärd: Ipad med filmer och spotify).. Barn, jag har ju själv barn och det är drygt när man inte kan göra något åt deras gapande ibland, men sitta still skall de göra. Det är bara att spänna fast dem. Och för de omkring (därav mig själv när barnen är hemma) rekommenderar jag Bosé qc15, fungerar förbannat bra när man vill vara ensam :). Slutligen och väldigt högt på min lista kommer han den där killen på rad 36F som bara givit sig fan på att han skall av planet först.

Har samma erfarenhet angående LHR. Men de får glatt göra en swab på vad det nu är de vill testa på och får från mig ett glatt bemötande tillbaka. Den apparaten testar ju efter många bra saker och inga av dessa tycker jag är särskilt bra i vilket fall...

Det som går mig på nerverna är att behöva gå igenom tax-free butiker för att komma till gaten. Typexemplet på detta är Arlanda T5. Kommer man i taxi och ska resa från gate 1, så är det ju fågelvägen ca 70 meter till gaten. Det skulle verkligen kunna ta 2-3 minuter från taxi till gaten om säkerhetskontrollen (med fasttrack) låg kvar där den tidigare låg vid pir A.

Flygplatsen skall ju vara till för passagerarna, men istället så leds man genom nya avgångshallen, bort genom taxfreebutiken så att man nästan är ute på F-piren, och så ska man tillbaka till A-piren. Det tar i bästa fall 5 minuter, oftast mer...

Känner dessutom han som tidigare var chef för kommersiella ytor på Arlanda, och det handlar om att man ska få passagerarflöden genom olika ytor, så att man kan ta höga hyror för butikslokalerna, och på så vis har man medvetet försvårat för passagerarna för att öka intäkterna. När en flygplats i första hand drivs som ett köpcentrum, och inte att man har passagerarnas bästa i åtanke (enkelhet smidighet) så är detta inte bra. Många andra flygplatser gör ju likadant, typ LHR.

Varje gång jag går igenom tax-free butiken på Arlanda tidigt en morgon, så tänker jag på detta och blir irriterad, vetandes att jag skulle kunna ha redan suttit i gaten, alternativt suttit i loungen och druckit kaffe istället.

Annat som kan göra mig irriterat är SAS inte kan fatta att det skulle öka kundnyttan om man hade priority boarding för C klass och EBG/EBP. Kommer man där, är EBP och betalar 6000 kr tur och retur för att flyga ARN-CPH, och tajmar så att man kommer dit när boarding skall börja, så är det bara ställa sig sist bland de 180 pax.

Låt c klass, EBG, EBP gå ombord först, och ha en gräddfilsficka där dom kan gå förbi hela kön. Det skulle kosta inget och ge mervärde.

Säkerhetskontroller kan man ju störa sig på i varierande utsträckning. Sverige är ok. England är ok. Tycker inte att LHR är värre än andra flygplatser. Tom USA är ok.

Med en pappa från mellanöstern så har jag tycker jag tom att säkerhetskontroll i Tel Aviv är ok. Men det absolut värsta landet gällande säkerhetskontroller är Norge. Jag vet inte hur många gånger jag blivit slumpvald utvald i Norge, och man får ta av sig skor, bälte, bli visiterad både innanför byxlinningen och innanför sockorna, och det har inte hänt bara en eller två gånger...

Toppen