Senaste nytt

LIVE: Inställd flight från Oslo till New York med SAS

Hon undrade om jag som diamond verkligen inte ville ha något mer att dricka och försökte nästan övertala mig att åtminstone ta lite vin till maten. Jag var nöjd med den dryck jag hade, men ändå trevligt att de gör en insats.

Haha på vägen till OSL från CPH fick personen bakom mig en flaska vatten (jag tog bara en kaffe) och jag var ganska säker på att CC frågade personen bakom mig om han var EBG eller EBD varpå han svarade EBG.
Jag ropade genast tillbaka CC till min plats, flashade EBG kortet i SAS appen och sa: Jag tar gärna en vatten också!

CC log och sa: Nej tyvärr, någonstans måste vi dra gränsen. Det är bara EBD som får gratis. Hon reste sig upp och på väg från min plats vände hon sig och sa: Men vi är VÄLDIGT glada för våra EBG kunder också...

Jag satt tyst och drack mitt kaffe medan FruBrandten skrattade lite försiktigt (hon är inte lika imponerad över status och sånt som jag är).

Last edited:
200 svar och 15000 visningar på denna tråd. Utan att ha koll på statistik på sidvisningar så känns detta helt klart som den populäraste tråden just nu 2016.
Nej det trodde jag verkligen inte. Går väldigt fort på world wide webben. Dessutom har jag ju haft samma tråd inom 3? olika forumskategorier nu också.

Oj sorry väldigt otydligt.

SAS slarvar bort väskorna.
United erbjöd sig betala för inköp av nya väskor att ha våra saker i som i sin tur Amex står för.
Jag tänkte då att eftersom *A krånglade till det så kommer de ta med sig de extra väskorna utan kostnad men som du skrev är ju inte VX med i leken alls.

Det ordnade sig ändå så vi är nöjda. :)

Jepp, det är sin ordning - Det är "last carrier" som avgör vem som är ansvarig för väskorna så att säga. Spelar ingen roll vart/vem som slarvat bort väskorna

SAS personal/hantering av försvunnet bagage på SFO är verkligen under all kritik.
Först kunde de inte ge mig ett referensnummer från början, utan jag fick ringa senare.
Personen jag pratade med undrade om det var OK att jag åkte ut till flygplatsen i Las Vegas och hämtade väskan, och när jag sen sa att jag såklart ville ha den utkörd till hotellet så sa han att han skulle kolla om det gick att göra så, eller om det var något säkerhetsproblem med det (lät som att han aldrig varit med om denna situation tidigare).

Hursomhelst så kom ju min väska hit under söndagen. I morse (tisdag) så ringde SAS från SFO till mig igen och beklagade att de fortfarande inte hade någon uppdatering åt mig angående var min väska fanns. Jag kunde ju berätta att väskan just då fanns på mitt hotellrum, men det kunde hon inte se i sina system. Jag antar att hon kanske så småningom la in en notis om det i systemen för nyss (ändå minst 8 timmar sen hon ringde) så fick jag ett SMS från Worldtracer om att väskan nu kommit fram och att jag skulle bli kontaktad för utkörning av den....

Så kan det vara ibland när folk som hanterar inte uppdaterar systemet ordentligt eller inte har tillgång till systemet (worldtracer)
Jag tyckte iaf att det var "stort" av dem att ringa och uppdatera läget (som iofs var fel denna gång) istället för som många bolag/handlingbolag kör efter devisen "Ring inte oss! Vi ringer dig!"

CHAPTER 2 - CLAIM REQUESTS

Eurobonus
Då jag inte sett varken dragna eller insatta poäng i appen under account activity utan endast på den första sidan (översikten) att det fattas poäng (som jag uppgraderade med) så ringde jag SAS Eurobonus igår morse och förklarad läget. Berättade att både personalen i OSL och CPH lovat att sätta in de 80000 poäng uppgraderingen kostade från Go till C på sträckan OSL-EWR.
Svaret blev enkelt "OJ så ska det inte vara. Jag ordnar det direkt."
När jag lagt på kollade jag appen igen och kontot var nu fyllt på med färska poäng. Står dock fortfarande inte uttag eller insättning utan endast poäng-totalen på översikten ändrades. Det stod även" Upgrade at Gate USA -50000 poäng". Så snyggt hanterat SAS, tack.

Idag trillade även poängen in och det blev så här till slut.
ARN-OSL = 250
OSL-CPH = 250
CPH-EWR = 3000
SFO-CPH = 7500
CPH-OSL = 315
OSL-CPH = 315
CPH-ARN = 315
Det fattas alltså EWR-LAS med UA.

OT: Bra fortsättning på SAS Bonus Challenge  som strax kommer generera 30000 extra poäng.

Amex (Solid Försäkring)
Pratade med kundtjänst som tyckte det var tråkigt att höra och att jag givetvis var berättigad till ersättning. De såg att jag hade betalat med SAS Amex Premium men att kortet är kopplat till mitt Amex Platinum så därför är det det bästa kortets villkor som gäller vilket i det här fallet blir.
4000kr /pers ersättning för bagage 4h
4000kr /pers ersättning för bagage 48h

De mailade mig 5 min efter samtalet.
"Vi ber er att tillhandahålla följande uppgifter för att underlätta vår bedömning:
-Bokningsbekräftelse för er resa tur och retur. (Obs! vi godtar inte boardingkort.)
-Handling som styrker att er resa är betald via American Express.
-PIR-rapport gällande det försenade bagaget.
-Kvitto i original som styrker utlägg."

Ringde för skojs skull sedan till lite andra kort och försäkringar jag har och följande svar fick jag.

1)
SEB Visa Privat (använder Trygg-Hansa) och frågade om jag betalat minst 75% av resan med det kortet vilket skulle ge.
1000kr mer än 6h (max 5000kr)
2000kr mer än 48h (max 10000kr)

2)
SEB Visa Företag, även här minst 75% av resan betald med kortet och det var samma belopp dock utan maxbelopp specificerat.

3)
Ringde COOP MedMera Mer Mastercard med samma scenario som hade följande ersättning.
2000kr mer än 6h
5000kr mer än 24h

4)
IF Företag, max 2000kr och med en självrisk på 5000kr (???). Måste ha missuppfattat detta.

5)
IF hemförsäkring och då jag har IF stora hem med extra reseförsäkring så gav det, efter förklaring av läget 2400kr /pers direkt insatt på mitt bankkonto.

Summa summarum är att Amex Platinum kanske får stanna kvar i plånboken iallafall om inte Elite har lika bra villkor.

Nu ska jag skicka in.
- Kvitton till United
- Kvitton till Amex
- EU261/2004 krav till SAS vilket jag INTE vill ha i vouchers som jag inte får poäng på när jag bokar. Cash direkt in på nya Elite kortet, tack!

Last edited:
Det är ju typiskt att man kommer på lite saker som egentligen skulle petats in i respektive inlägg men...

Kommer inte ihåg om femsekunders regeln gäller bara first eller även business. Hur som helst klockade jag CC till USA på 5-10 sekunder innan de stod vid min plats. Från USA var det 4-12 sekunder. Hade ju ingen brådska då det var 9-11h flygningar så det spelade ingen roll för min del. :)

Om jag inte missminner mig klockade jag typ 7h (timmar) på TK till DAC från IST innan jag fick hjälp. Tydligen struntade personalen på just Dhaka flighten i dessa ljud/lampor då alla trycker hej vilt utan att de vill något.

Last edited:
CHAPTER 2 - CLAIM REQUESTS
Idag trillade även poängen in och det blev så här till slut.
ARN-OSL = 250
OSL-CPH = 250
CPH-EWR = 3000
SFO-CPH = 7500
CPH-OSL = 315
OSL-CPH = 315
CPH-ARN = 315
Det fattas alltså EWR-LAS med UA.

Pratade med SAS Gold Support idag (mycket trevliga) och de bad så hemskt mycket om ursäkt att jag fått fel poäng på sträckan OSL-CPH (250 istället för 315) samt CPH-EWR (3000 istället för 3750) så de skulle sätta in dessa omgående. :)

Hur ser det ut med övriga claims? Hört något nytt?

United
Har fortfarande inte hört av sig men skickade ju med post till USA så tar väl lite tid.

Amex
Bäste Brandten,
Tack för de kompletterande handlingar, vilka vi nu bekräftar att vi mottagit.
För närvarande har vi lite längre handläggningstid än vanligt och ber om att få återkomma inom kort.
Vänliga hälsningar,
American Express

SAS
Tack för att du hör av dig!
Tack för att du hört av dig till oss på SAS Customer Care!
Vår svarstid är för närvarande 1-2 veckor, men vi gör självklart vårt bästa för att svara dig så fort som möjligt. Är du Guld- eller Diamondmedlem hos oss kommer ditt ärende att prioriteras.
Har du frågor inför din resa eller om vårt lojalitetsprogram EuroBonus, är du välkommen att kontakta oss på +46 (0)770 727 727.
Med vänliga hälsningar
SAS Customer Care Team

Toppen