Senaste nytt

Förslag på skandinavisk mat och dryck att servera ombord på SAS

En datapunkt jag har är inköpspriset på 1 liter Absolut till finlandsbåtarna ca 1992. 19SEK kostade de då. Med inflation borde det ligga på kanske 35:- idag? Pris utan spritskatt och moms alltså. Antar att detsamma gäller för flygbolag på internationella linjer.

Klart de har ett bra pris - jag skulle tro att många leverantörer, iaf mindre sådana, gör förlust på att sälja till flygbolag. Men de får ju som sagt exponering tillbaka, så det väger ju upp.
Får BA sin LPGS gratis? Med tanke hur mycket som konsumeras i Concorde Room.

En datapunkt jag har är inköpspriset på 1 liter Absolut till finlandsbåtarna ca 1992. 19SEK kostade de då. Med inflation borde det ligga på kanske 35:- idag? Pris utan spritskatt och moms alltså. Antar att detsamma gäller för flygbolag på internationella linjer.
Enligt denna sida är tillverkningskostnad av vodka 1,53 GBP (ca 19 SEK) per liter*.
*Antagligen privattillverkning. Därför Industritillverkning måste resultera ännu lägre kostnad.

Love Brewing skrev:
Cost of producing 7.5 litres of 40% ABV alcoholTriple Distilled Triple Pack (Yeast/Carbon/Clear - makes 25 litres) £6.69
6 x 1kg Bags of Sugar (approx costs) £4.80
Total Cost (To make 5 litres of Alcohol at 60-65% ABV) £11.49
Diluted to 7.5 litres of 40% ABV Alcohol
Cost per litre of 40% spirit = £11.49 ÷ 7.5

Cost per litre £1.53
Cost of Producing Spirits & Liqueurs - Love Brewing

Öh, inte det jag skrev heller. läs igen.
Brunost, meost, mesmör osv är något helt annat.
Jag var i tanken från @Agö om en skandinavisk ostbricka och funderade på variation baserad på avreseort. Jag älskar danskost som Svart Sara eller Havarti eller all god Svensk ost där Västerbotten kröner tronen. Däremot Norge har lämnat ett stort hål i sin ostkultur med all brunost och smaklös och olagrad ost.

Toppen