Du nämnde boende för 50-100 kr per natt. I våras hängde vi på Bali i runt 1,5 månader och jag hittade aldrig något sådant billigt boende där som var acceptabelt för mig (acceptabelt är egen toalett, AC, möjlighet att låsa dörren på natten, och inga farliga djur inomhus, ödlor osv är ju inga problem, samt ett bra läge).
Vad är acceptabelt? Det du nämner är ju minsta och lägsta standard som man bör kräva.
Som jag skrev så fann jag 6 nätter för ca 1.30 SEK/30'000 VND på en mysig liten ö utanför södra Vietnams kust.
Jag behöver vila kroppen och ha en kudde att sova på då jag föredrar att se saker dagtid samt äta och dricka gott kvälls och nattetid för en billig slant.
Jag skulle aldrig pynta uppemot 200 Baht för en Pad Thai eller annan inhemsk mat i Thailand om jag vet att jag kan få minst lika god mat för 60 Baht.
Detsamma gäller för boende.
Varför betala × massa extra för att vila huvudet utöver en eller två nätter som jag har nämnt innan.
Ser jag att det är sunkigt så går jag därifrån och skaffar ett annat bättre boende i närheten.
Anser du att om boendet inte är 50-100 kr per natt så måste det vara en lyxresort för över 1000 kr natten? De bungalows vi hittade kostade någonstans runt 500 per natt om jag inte minns fel, från norra delarna runt Amed till Sanur. Enda gången vi bodde på lyxresort / kedja var IC för runt 2000 kr per natt.
Eftersom ditt första påstående var boende i Bungalow för 50-100 kr per natt så svarade jag på det. Jag förstod inte riktigt att det antingen var det eller "lyxresort" för över 1000 kr natten.
Nej, jag har aldrig påstått det, då har vi misskommunicerat.

Då de flesta i denna tråd har nämnt kedjor eller resorts då många är mest bekväma med dessa boenden så kostar det mer.
Alla är vi olika i våra trygghetsgrader där vi känner oss bekväma.
Jag väljer att inte betala 10 gånger pengarna för ett resort eller välkänd hotellkedja om jag ändå ska vila huvudet och se saker.
Men självklart lyxar jag oxå till det en natt eller två som tidigare nämnts, då av samma anledning som att jag älskar att resa i business class och känner mig hemma i lounger med alla smidiga perks som tillkommer på flygplatserna.
Jag har aldrig under våra resor till Asien lyckats hitta så bungalows för 50-100 kr som uppfyllde våra krav, vi funderar på en längre resa i slutet av året, då kan du kanske hjälpa oss hitta sådant boende?
En snabb sökning på momondo fick upp följande som jag direkt blev intresserad utav:
Bunda 7 Bungalows Bali, Indonesia: Agoda.com
Bra läge, verkar ha riktigt trevliga rum, prismässigt suveränt för säsongen och antalet datum i november/december.
Den som söker, den finner...
Där är vi återigen tillbaka angående det som tråden handlar om och som har nämnts...
Är man ute i god tid eller råkar snubbla över en deal och har möjlighet att vara smidig så kör! Friskt vågat, hälften vunnet...
När det gäller mat håller jag helt och hållet med dig.

Sweet!
Airbnb vil ikke aflive ensomheden, tværtimod kan den forstærke den. Pris giver ingen garanti for livskvalitet. Holder med
@Smuffe der boede her hos os i Vietnam: Vi betaler her typisk 5-15 USD for et hotel med toilet/bad/eneværelse. Medmindre man bor 5 star er der ingen garanti for renligheden i noget land (undtagen Thailand). Det drejer sig om local research/lokalkundskab og proaktiv dialog med mennesker...
Tack igen!
Jag är på ständig spaning efter bra priser och möjlighet att komma tillbaka till Vietnam.
Hoppas att du är hemma då så att vi kan ses IRL. Men då kommer jag ner ensam.
Hälsa din underbara fru, son och mamma...