Nu får jag inte flyga BC så ofta - i regel bara genom OP-UP eller CU.
För mig kan BC sammanfattas på ett sätt - "FLOW, SPACE and RECOVERYTIME". jag återkommer till om priset är motiverat. Jag reser väldigt mycket long-haul med många byten i enbart EC. Ännu har jag möljigheten att påverka via vilka hubbar och allianser och därmed transfertiderna.
Iom att jag flyger mycket så har jag status på en del bolag och med statusen följer det med det mesta som om jag skulle resa BC utan status dvs fast track, BC check in, lounge, prio vid boarding, prio vid förseningar, prio vid ombokningar och annat strul - man får helt enkelt bättre service med status.
Ombord däremot så uppstår den skillnaden som jag tycker är värd att betala extra för - BENUTRYMME alt möjligheten att kunna LIGGA NED. Då jag i regel alltid åker och jobbar då jag landar så är sömn A o O för mig. I en ECO stol måste jag droga ned mig för att få en högst okvalitativ sömn som i regel inte ger något när jag är väl framme mot om jag blir uppgraderad och får en lie flat stol - då är det som en natt på hotellet. Den skillnaden finns det ett stort värde i - tyvärr så har beslutsfattarna på ftg inte insett det då de i regel reser kanske en 2 LH per år så de tycker att "-Vadå! Det är inte motiverat".
När man har minst 20 long haul per år så blir alla små detaljer viktiga för man försöker att (sub) optimera allt vad det går för alla bäckar små ger totalt sätt en för mig stor vinst men för en som inte reser så mycket inget.
Med FLOW menar jag att man kan åka till flygplatsen senare, slippa lång in-checkningskö, fast-tracka, lounga, gå till gate senare, prioborda, få plats med väskan, seatblock i mån av plats, gratis dricka (på SAS), kass mat iof men jag är en sådan som klarar mig utan mat, på vissa ställen fasttrack vid ankomst genom passkontroll, priotaggat bagage och sedan det omvända på väg hem igen. allt det här kan göras med en typ FLOW som inte går om man är statuslös EC. Då måste man åka hemmifrån extra tidigt för kön till in-checkning, säkerhetskontroll, sitta och äta/dricka svindyr mat/dryck (eller rent av bli "rånad" på vissa ställen - t.ex Kastrup), gå tidigare till gaten så du kan hamna längre fram i boardingkön, vid försening så får du sköta allt själv i en kamp med 200 andra, likaså vid ombokning och dyl - väl ombord - slagsmål för man hamnade givetvis sist och det är fullt i OH bin förutom längst bak när du sitter på rad 31, långa köer i passankomst - väl på plats så behöver du 1 dag för RECOVERY och att får du bevaka avgången själv så den inte är inställd eller dyl - sedan hemresan är som utresan.
Givetvis kan en EC vara med FLOW också men där spelar Murphy en större roll än om du är EC med status eller om du är BC.
RECOVERY. Åker du som statuslös EC så behöver du ha minst 2 dagar på en ToR för aktiv recovery, dvs slappa för du är trött. Sedan så är den jet laggade recoveryn längre för det sitter i det hela. Med EC status så kortar du ned det hela i jmf med EC men som BC än mer.
Ser man på ett helt år så tjänar jag in många dagars recovery pga av status. Skulle jag dessutom få flyga BC enbart skulle vinsten bli än mer.
Så the million dollar question - är det värt att betala det "dubbla" för en BC? För mig som har status - nej. Är det värt att betala det dubbla om man är statuslös - nej (om man inte kör många LH men då får man status fort).
Skulle jag tacka nej om jag fick börja åka BC - nej
Det jag saknar som kabinklass är en klass där man får lie flat stolar men "slipper" det andra typ drinkar/mat. En klass som ligger mellan EC - BC (inte plus - om den inte innehåller lie flat)
Bara för att om någon uppfattar mig fel - jag förstår till fullo om människor är villiga att betala det dubbla eller mer för som någon skrev - för vissa handlar det om upplevelse, för vissa för att de kan, för vissa för att "visa" upp sig, för vissa för de måste - kort och gott - vi har alla olika agenda med vårt resande.