Senaste nytt

Varför vill någon åka Business Class?

Vi pratar istället sovsalar, motell med kackerlackor osv. Fixar du det också i en vecka för att flyga business?
Vandrarhem och sunkiga motell går givetvis fetbort. Däremot kan jag gärna tänka mig att bo på Airbnb när jag reser, och lägga mer pengar på flygbiljetten. Reser man ensam så är det rätt trist att sitta ensam på ett hotellrum, och då är Airbnb väldigt trevligt då man får möjlighet att umgås med sin värd och se staden ur perspektivet från lokalbefolkningen, vilket man annars inte hade fått om man bott ensam på ett hotell. Har själv inga problem att sova på en gästmadrass eller soffa i en vecka (vilket jag har gjort flera gånger), förutsatt att boendet är lugnt och rent.

Nu nedgraderar du billigt boende och mat en smula... :rolleyes: Du påstår alltså att det inte finns billigt boende som är fräscht?
Tar vi Indonesien så tänker jag inte bo på en lyxresort för över 1000kr natten på Bali när jag kan få en liten bungalow 10 meter från havet på exempelvis Nusa Lembongan
Du nämnde boende för 50-100 kr per natt. I våras hängde vi på Bali i runt 1,5 månader och jag hittade aldrig något sådant billigt boende där som var acceptabelt för mig (acceptabelt är egen toalett, AC, möjlighet att låsa dörren på natten, och inga farliga djur inomhus, ödlor osv är ju inga problem, samt ett bra läge). Anser du att om boendet inte är 50-100 kr per natt så måste det vara en lyxresort för över 1000 kr natten? De bungalows vi hittade kostade någonstans runt 500 per natt om jag inte minns fel, från norra delarna runt Amed till Sanur. Enda gången vi bodde på lyxresort / kedja var IC för runt 2000 kr per natt.

Eftersom ditt första påstående var boende i Bungalow för 50-100 kr per natt så svarade jag på det. Jag förstod inte riktigt att det antingen var det eller "lyxresort" för över 1000 kr natten. Jag har aldrig under våra resor till Asien lyckats hitta så bungalows för 50-100 kr som uppfyllde våra krav, vi funderar på en längre resa i slutet av året, då kan du kanske hjälpa oss hitta sådant boende?

När det gäller mat håller jag helt och hållet med dig.

Vandrarhem och sunkiga motell går givetvis fetbort. Däremot kan jag gärna tänka mig att bo på Airbnb när jag reser, och lägga mer pengar på flygbiljetten. Reser man ensam så är det rätt trist att sitta ensam på ett hotellrum, och då är Airbnb väldigt trevligt då man får möjlighet att umgås med sin värd och se staden ur perspektivet från lokalbefolkningen, vilket man annars inte hade fått om man bott ensam på ett hotell. Har själv inga problem att sova på en gästmadrass eller soffa i en vecka (vilket jag har gjort flera gånger), förutsatt att boendet är lugnt och rent.
Helt sant!

Airbnb vil ikke aflive ensomheden, tværtimod kan den forstærke den. Pris giver ingen garanti for livskvalitet. Holder med @Smuffe der boede her hos os i Vietnam: Vi betaler her typisk 5-15 USD for et hotel med toilet/bad/eneværelse. Medmindre man bor 5 star er der ingen garanti for renligheden i noget land (undtagen Thailand). Det drejer sig om local research/lokalkundskab og proaktiv dialog med mennesker...

Mycket under hållande tråd..

Likt många andra här på forumet så värderar jag själva resan ganska högt och definitivt en del av totalupplevelsen, själv har jag aldrig åkt business på long haul flygningar, det har blivit några vändor i premium economy dock.
Första resan i business blir när jag och min fru flyger till New York i maj i år och det är en awardresa och då ser det som att det blir SAS nya kabin.
Likt många andra här så anser jag att reser man inom europa så räcker helt klart economy, däremot när jag flyger long haul så blir minst PE.

När det gäller award resor så är rent slöseri att boka economy, dock vet jag att det kan bli svårt att hitta fler än 2 platser i business i varje fall om man vill flyga med SAS.

/A

Airbnb vil ikke aflive ensomheden, tværtimod kan den forstærke den. Pris giver ingen garanti for livskvalitet. Holder med @Smuffe der boede her hos os i Vietnam: Vi betaler her typisk 5-15 USD for et hotel med toilet/bad/eneværelse. Medmindre man bor 5 star er der ingen garanti for renligheden i noget land (undtagen Thailand). Det drejer sig om local research/lokalkundskab og proaktiv dialog med mennesker...
Det är perfekt! Vi funderar på Vietnam istället för USA i december. Jag tar gärna emot tips på strandbungalow för 15 USD, då kan jag nog övertala mig själv att skippa USA ;).

Har raderat lite inlägg i tråden som bryter mot forumregel #1, tänk på att vi diskuterar ämne och inte användare.
Vill även påpeka att vi håller oss till ämnet i denna tråd, vill man diskutera billigt boende på olika ställen i världen så görs det förslagsvis i en lämplig tråd för det ämnet, inte i tråden om varför man åker businessclass.

//Moderator

Du nämnde boende för 50-100 kr per natt. I våras hängde vi på Bali i runt 1,5 månader och jag hittade aldrig något sådant billigt boende där som var acceptabelt för mig (acceptabelt är egen toalett, AC, möjlighet att låsa dörren på natten, och inga farliga djur inomhus, ödlor osv är ju inga problem, samt ett bra läge).

Vad är acceptabelt? Det du nämner är ju minsta och lägsta standard som man bör kräva.
Som jag skrev så fann jag 6 nätter för ca 1.30 SEK/30'000 VND på en mysig liten ö utanför södra Vietnams kust.
Jag behöver vila kroppen och ha en kudde att sova på då jag föredrar att se saker dagtid samt äta och dricka gott kvälls och nattetid för en billig slant.
Jag skulle aldrig pynta uppemot 200 Baht för en Pad Thai eller annan inhemsk mat i Thailand om jag vet att jag kan få minst lika god mat för 60 Baht.
Detsamma gäller för boende.
Varför betala × massa extra för att vila huvudet utöver en eller två nätter som jag har nämnt innan.
Ser jag att det är sunkigt så går jag därifrån och skaffar ett annat bättre boende i närheten.

Anser du att om boendet inte är 50-100 kr per natt så måste det vara en lyxresort för över 1000 kr natten? De bungalows vi hittade kostade någonstans runt 500 per natt om jag inte minns fel, från norra delarna runt Amed till Sanur. Enda gången vi bodde på lyxresort / kedja var IC för runt 2000 kr per natt.

Eftersom ditt första påstående var boende i Bungalow för 50-100 kr per natt så svarade jag på det. Jag förstod inte riktigt att det antingen var det eller "lyxresort" för över 1000 kr natten.

Nej, jag har aldrig påstått det, då har vi misskommunicerat. :)
Då de flesta i denna tråd har nämnt kedjor eller resorts då många är mest bekväma med dessa boenden så kostar det mer.
Alla är vi olika i våra trygghetsgrader där vi känner oss bekväma.
Jag väljer att inte betala 10 gånger pengarna för ett resort eller välkänd hotellkedja om jag ändå ska vila huvudet och se saker.
Men självklart lyxar jag oxå till det en natt eller två som tidigare nämnts, då av samma anledning som att jag älskar att resa i business class och känner mig hemma i lounger med alla smidiga perks som tillkommer på flygplatserna.

Jag har aldrig under våra resor till Asien lyckats hitta så bungalows för 50-100 kr som uppfyllde våra krav, vi funderar på en längre resa i slutet av året, då kan du kanske hjälpa oss hitta sådant boende?

En snabb sökning på momondo fick upp följande som jag direkt blev intresserad utav:

Bunda 7 Bungalows Bali, Indonesia: Agoda.com

Bra läge, verkar ha riktigt trevliga rum, prismässigt suveränt för säsongen och antalet datum i november/december.

Den som söker, den finner...
Där är vi återigen tillbaka angående det som tråden handlar om och som har nämnts...
Är man ute i god tid eller råkar snubbla över en deal och har möjlighet att vara smidig så kör! Friskt vågat, hälften vunnet... :p

När det gäller mat håller jag helt och hållet med dig.

:D Sweet!

Tack igen!
Jag är på ständig spaning efter bra priser och möjlighet att komma tillbaka till Vietnam.
Hoppas att du är hemma då så att vi kan ses IRL. Men då kommer jag ner ensam.
Hälsa din underbara fru, son och mamma... :)

När det gäller award resor så är rent slöseri att boka economy, dock vet jag att det kan bli svårt att hitta fler än 2 platser i business i varje fall om man vill flyga med SAS.

/A
I princip hallet jag med, men visa rutter och med kort varsel kan economy vara vart. T ex sa har jag tagit ut nagra bonusresor med BA mellan MAN och GOT, kostar 8000 Avios t/r per person + £40. Med ett par veckors varsel hade dessa resor kostat ca £500 per person. Detta tycker jag ar ett mycket bra varde.

Hahaha. Jag har gett upp med att försöka förklara det här med maximering, miles och annat för familj och vänner. Skulle behöva flera hundra timmar för att gå igenom allt. Ungefär lika många timmar som man själv lagt ner på att bli kunnig och det är ju minst sagt ett par.

För att svara på frågan, man åker first och business för att man kommer fram som en människa och inte ett kolli.

Sen maximerar man och använder miles. Vidare bokar man med fördel sina resor vid kampanjer, ex *A / OW reorna till USA och QR österut så är det inte ens dyrt.

Sen ett par mistake fares där i mellan som topping.

Intra EU är en annan femma, då åker man självklart eco om priset i PE eller C är för dyrt.

Last edited:
Toppen