Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (från 2015)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för ett bra tips att söka på United.com ! MEN: när jag söker på united.com får jag upp sas flygningar som jag inte ser på SAS.se. Är detta någon annan upplevt ? Om jag får upp en flight på united.com, kan Tallin då boka den ?

Du ser alla SAS-flygningar men kan bara boka de med texten "Saver award"

Tack för ett bra tips att söka på United.com ! MEN: när jag söker på united.com får jag upp sas flygningar som jag inte ser på SAS.se. Är detta någon annan upplevt ? Om jag får upp en flight på united.com, kan Tallin då boka den ?
Jag har upplevt exakt samma sak. Det fanns tillgänglighet på United.com men inte på SAS.se. Ringde Tallinn och det gick att boka!

Last edited:
Jag har upplevt exakt samma sak. Det fanns tillgänglighet på United.com men inte på SAS.se. Ringde Tallinn och det gick att boka!
sas.se och united.com kan *båda* vara ur synk, och åt olika håll. Ingen av dem verkar ha 100% uppdaterad. Framförallt kan United släpa rejält efter ibland. Men syns tillgängligheten på en av dem är det alltid värt att ringa Tallinn, de kan ju se "live".

Hej och välkommen!

Det stämmer att om du blandar flera klasser på samma resa så får du betala för den högsta av dessa klasser på hela resan. Alternativet är att boka som två enkelresor, men då behöver du två vouchers...

Jag kan blanda klasser på SAS Hemsida med 2-4-1, och då såklart bara betala 30k+50k = 80k x 50% = 40k.
Även Amex information säger att man kan blanda klasser, dock så påstår Tallinn att det inte går.

Jag bokade en resa GOT-ARN-EWR-ARN-GOT med 2-4-1, det fanns bara platser i GO, dvs = 30k poäng.
När jag sen behövde ändra biljetten till en dag senare hemresa fanns inga biljetter med den rutten.
Då blev det istället:
-GOT-ARN-EWR i SAS GO (Behöll den befintliga utresan)
-EWR-ORD Med United Economy
-ORD-CPH-GOT i SAS Business
Enligt Tallinn så blir detta då 110k poäng eller 55k poäng med 2-4-1.
Enligt mig så borde det bli 35k+55k eller 45k poäng med 2-4-1. (högre poäng då det är *A blandad award).

Någon som lyckats boka blandade klasser med *A award? Vad gäller?

Attachments

• blanda klasser SAS.PNG
    blanda klasser SAS.PNG
    46,6 KB · Visningar: 275
  • 2-4-1.PNG
    2-4-1.PNG
    301,6 KB · Visningar: 256
Om en bonusresan innehåller annat flygbolag än SAS/Wideroe, tror jag att det räknas som Star Alliance award.
Jag kan ha fel men Star Alliance awards prissättning gäller inte per riktning (t ex First class på ena vägen och Business class på andra vägen) ifall du inte bokar som två bonusresor.

Jag kan blanda klasser på SAS Hemsida med 2-4-1, och då såklart bara betala 30k+50k = 80k x 50% = 40k.
Även Amex information säger att man kan blanda klasser, dock så påstår Tallinn att det inte går.

Jag bokade en resa GOT-ARN-EWR-ARN-GOT med 2-4-1, det fanns bara platser i GO, dvs = 30k poäng.
När jag sen behövde ändra biljetten till en dag senare hemresa fanns inga biljetter med den rutten.
Då blev det istället:
-GOT-ARN-EWR i SAS GO (Behöll den befintliga utresan)
-EWR-ORD Med United Economy
-ORD-CPH-GOT i SAS Business
Enligt Tallinn så blir detta då 110k poäng eller 55k poäng med 2-4-1.
Enligt mig så borde det bli 35k+55k eller 45k poäng med 2-4-1. (högre poäng då det är *A blandad award).

Någon som lyckats boka blandade klasser med *A award? Vad gäller?
Så fort du blandar in något annat bolag är SAS så blir det en *A Award och då räknas hela resan som business om ett enda ben är i business, d.v.s. i ditt fall är det korrekt att du betalar 55 000 poäng. Alternativt bokar du open jaw med SAS och betalar för en enkelbiljett i ekonomi med united EWR-ORD.

Hej,

Fick första vouchern i våras och den gäller då hela 2015 och 2016.

Eftersom vi väntar tillökning i familjen nästa sommar så kommer det inte bli så mycket resande under 2016 och därför har jag dragit in på användningen av kortet för att trigga det på Nyår och då försöka få min andra voucher så att den gäller 2016 och 2017.

Nu visar det sig att de redan skickat ut min voucher trots att jag fortfarande saknar ett par 1000 till 300k.

Är det någon annan som varit med om detta?
Hur fungerar det med att trigga den sent på året, är det "ok" enligt Amex? Kan man ringa och säga att man inte vill ha den redan på grund av detta?

Hej,

Eftersom vi väntar tillökning i familjen nästa sommar så kommer det inte bli så mycket resande under 2016 och därför har jag dragit in på användningen av kortet för att trigga det på Nyår och då försöka få min andra voucher så att den gäller 2016 och 2017.

Nu visar det sig att de redan skickat ut min voucher trots att jag fortfarande saknar ett par 1000 till 300k.

Hur fungerar det med att trigga den sent på året, är det "ok" enligt Amex? Kan man ringa och säga att man inte vill ha den redan på grund av detta?
Jag triggade min voucher för 2 år sedan på nyårsaftons eftermiddag. Den vouchern räknades från 2013 och inte 2014. Tror inte det hjälper att trigga vouchern sent, det är fortfarande transaktionsdatum som gäller och inte när poängen kommer in. Gör du transaktionen sent den 31/12 så ska den fortfarande räknas mot 2015 och inte 2016. Sen kan det självklart bli något fel som gör att den räknas året efter men inget jag skulle förlita mig till.

Hej,

Hände mig precis också, summan på hemsidan hängde inte riktigt med summan i deras system tyvärr..
Jag bad de att häva vouchern tills hemsidan visar 300k för min planering men det fick man inte gehör för.

Hur ser jag på AMEX hemsida hur mycket jag har spendat senaste året? Surfar runt inloggad på mina sidor och får bara upp tre senaste fakturorna.....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen