Senaste nytt

Inbjudan till SAS dialogmöte Landvetter 27 november 2015

Samtidigt som det framkommer kritik mot SAS hade de ändå en del rimliga svar. Exempelvis att priobording är svårt på ARN-GOT där >65% är prio. Jag har själv blivit tacklad av personer i kön på ARN med kommentaren: "Släpp fram mig, jag är*G".

Däremot kändes det som att de var mer förberedda för frågor om prissättning och tidtabeller. Framförallt det sist nämnda.

Jag förslog att göra som SJ. De berättar vilka 6-8 rätter de roterar mellan och så byter de dessa 4ggr/år. Några såg mycket förvånade ut. Men jag tror att de förstod.

Det här skrämde mig, för här missade man den mjuka produkten. Argumentet för var hela tiden att GOT hade fått fler förbindelser med CPH och att dessa var tajmade med andra populära flighter. Visst, alla jublar men vad hände med vad SAS står för och är?

Boarding,
Jag tycker mest det tala mot sig själv för ena sekunden sa det att vi har löst problemet med prioboarding till Arlanda med gate 17 (vilket är falskt) och sedan sekunden efter sa det är största problemet är just till Arlanda där 65% är priopax. (gömde sig bakom det argumentet för alla rutter enligt mig)
Dock kvarstår problemet!!! Dock håller jag med dig att det förstår att det har ett problem med prioboarding MEN det behöver vi väll inte bli jätte imponerad av?! Det är ju först när det har löst ett uppenbart problem vi har klappa händerna ....

Prissättning, tidtabller:
Tycker att det var påläst ja men enligt mig var det den enda "delen" av SAS på plats som faktiskt kunde motivera varför saker var som det var.... det var även ärliga och sa att vissa saker inte var optimala tex när du lyfte frågan med priser till CPH.

Maten:
Din idé om maten var grym men jag ställer mig fortfarande frågan varför Skandinavien största transportörer av personer inte kan lista ut detta själva när till och med SJ gör det ....

ATR:
Håller med dig ... hosten starta med att säga att han hade flygit dem en gång och det var så duktiga på Jet time. Sedan dra paralleller att det är bra plan för att flyga inrikes med i Sverige tex till Kalmar. Här snackar vi om matar trafik mellan 2 av Skandinaviens största städer och som skall vara starten stort sätt för alla pax från GOT för vi har ju inte så många direkta linjer. Det är inte rätt någonstans och då har jag inte ens kommenterat JET TIME service....

Boarding,
Jag tycker mest det tala mot sig själv för ena sekunden sa det att vi har löst problemet med prioboarding till Arlanda med gate 17 (vilket är falskt) och sedan sekunden efter sa det är största problemet är just till Arlanda där 65% är priopax. (gömde sig bakom det argumentet för alla rutter enligt mig)
Dock kvarstår problemet!!!
Jag utgår i det här fallet främst från egna erfarenheter från pendlarlinjerna. Där tycker jag faktiskt att priobording är överskattat. Men det får jag ju väl knappast säga här.? ;)
Det är en helt annat sak på Europa-/intercontinentala-/småstadd-linjer.

Jag utgår i det här fallet främst från egna erfarenheter från pendlarlinjerna. Där tycker jag faktiskt att priobording är överskattat. Men det får jag ju väl knappast säga här.? ;)
Det är en helt annat sak på Europa-/intercontinentala-/småstadd-linjer.

Jag tycler precis tvärtom. Anledning: handbagage.

Håller alltid med Agö men det handlar inte om det egentligen ... Säljer man en produkt måste leverera den!!!!!!!!!!

Annars får man sluta sälja den ...

Nu blir det OT, vilket förmodligen passar bättre i tråden om Prioboarding...
Jag tycler precis tvärtom. Anledning: handbagage.
Jo, visst tycker jag att det är gött att få gå ombord tidigt så att jag vet att jag får plats med mitt handbagage där jag sitter. I grundläget tycker jag så. Men om jag flyger med ett fullstat A320/A321/738 med 170-180 pax och över 100 av dessa har priority, så faller konceptet lite. Det finns inget i prioboarding som garanterar mig den rätten då. Det kan vid ett korrekt prioboarding vara över 100 personer före mig ombord, och bagagehyllorna kan vara fulla till rad 19. I sådana lägen är det snarare bättre att kliva på sent och få väskan förvarad bland CCs väskor.

Jag tror att det som krävs för att jag skall få plats med mitt handbagage är:
  • Kontroll av handbagagets storlek, så att inte hela bohag släpas in i kabinen
  • Att CC som står i kabinen (ex. på 738) uppmuntrar pax att placera handbagaget vid sin plats, och de agerar när personer gör motsatsen.
  • Att baktrappan används när det går och att sortering i fram/bakdörr sker redan vid spärren.
  • Bagaget levereras i rimlig tid. Det här är inte en fråga om priobagage för alla vill ha sitt bagage levererat i rimlig tid. Tar det för lång tid, så tas det med i kabinen.
Jag tänkter ibland på den enda gången jag i gaten försökt komma med ett tidigare plan. Jag fick svaret att planet var fullt (det var överbokat enligt loungen), men att jag kunde få en plats vid ev. no-show. Det var på Gardemoen och jag fick bevittna jag en klockren prioboarding av en 738 med 183 pax. Flera personer avvisades från boarding då de reste i GO utan *G. När "övriga" fick boarda räknade jag dessa till 36 st. Planet var fullt och jag fick gå till loungen. Här hjälpte det knappast prioboarding för att få plats med handbagaget.

ATR maskiner är skräp och JET TIME lika så...
Här var det viktig med exempel. De gillade inte generellt tyckande. Ni som skall på kommande pendlar-/dialogmöten. Notera er JetTime kritik med flghtnummer och dag.
Nu har jag samlat på mig mer att ge feedback på. Någon som vet om/hur det går att kontakta de som höll i dialogmötet?
Tror ni att det går att svara på det generiska "tack för att du kom"-mejlet som kom i veckan?

Nu har jag samlat på mig mer att ge feedback på. Någon som vet om/hur det går att kontakta de som höll i dialogmötet?
Tror ni att det går att svara på det generiska "tack för att du kom"-mejlet som kom i veckan?
Kan du inte ringa honom som har skickat mailet? Bör ju kunna bli kopplad genom sas växel ...

När/om du får tag på dom så vore det intressant om du vill dela med dig här sedan.

Toppen