Senaste nytt

Inbjudan till SAS dialogmöte Landvetter 27 november 2015

Problemet med SAS är att det inte verkar kunna sin egen organisation!

Visst, man kan flyga ner 8 personer med kostym från kontoret Stockholm och kalla det "pendlarmöte" men om inte det verkar ha någon information om sitt egna bolag och sina egna problem blir det lite så att tala med ett barn.

Det framkom ju rejält att vissa saker som tex ATR och JETTIME hade det inte en susning om problemet. Hur är det möjligt?! Har man ingen test grupp som flyger sina underleverantörer som man har köpt in?! Ingen kvalitetssäkring över huvudtaget?! Läser man inte på nätet ens?!

Låt mig ta ett annat exempel, jobbar man på SAS ground service och ser att köerna till säkerhetskontrollen är enorma redan innan trappan (det ligger 10-20 m från deras station) fattar man inte själva då att tillgången till fasttracken påverkar för oss?! Meddelar man inte swedavia då? Man är ju kund och köper detta av swedavia. Kvalitetssäkring?

3 exempel,
Förra mötet hade det tydligen varit mkt snack om priobagage men ingen från SAS hade tagit detta på allvar verkar det som för heltplötsligt börjar en SAS medarbetare skylla på en höftoperation hen gjort och därav har inte detta blivit uppföljt. (jag var inte sen på att ironisera kring detta senare under mötet)

4 exempel,
Ser man personer som mig, @olo och tex kvinnan på mötet som verkligen driver frågor under mötet med generella frågors alltså inte "en gång var flygvärdinnan dum mot mig" frågor . Tar man inte kontakt med dem efter mötet om man är intresserad?! Ställer man inte frågan till oss fall vi vill maila personerna ifråga på SAS när problem etc fram under året istället för att hänvisa alla via feedback på sas.se !? Tar man inte våra uppgifter och ringer upp 1 gång om året och stämmer av?! Både jag och @olo stannade kvar och snackade efter mötet men då var det viktigare att hinna med deras flyg vilket jag kan respektera man tar man inte numret då och ringer och tar ett snack nästa arbetsdag i lugn och ro?!

I min värld hade jag tagit personer från mötet som var aktiva och haft dem som feedback personer och haft kontakta med dem 1 gång i kvartalet ... hade ju varit en extremt bra och BILLIG källa på snabb och korrekt information från oss som reser extremt mycket!

5 exempel, mötet startade att SAS hosten påstod att det hade tagit närvarokontroll vilka som var där och det skulle skickas ut en sammanfattning av mötet via mail. Det var ingen närvarokoll alls... inte ens en sådan enkelsak klarar det av och kommunicera om på plats. OK... Man skicka ut det till alla anmälda men samtidigt är det inte trevligare att personerna som faktiskt närvarade får ett mail där man skriver tack för att du närvara blir ju en aningen mer personligt. Samt att man inte framstår som totala idioter när man påstår att man har gjort något som man faktiskt inte har gjort ...

Kontentan:

SAS kanske möter oss 1 gång om året men det känner inte sitt eget bolag och det verkar inte jätte intresserade av sina egna trognaste kunder heller .... Vilket är synd för båda parter!
Du har helt rätt. Skolboksexempel på hur man ska jobba/inte ska jobba med kundfeedback och produktuppföljning/utveckling.
 
Problemet med SAS är att det inte verkar kunna sin egen organisation!

Visst, man kan flyga ner 8 personer med kostym från kontoret Stockholm och kalla det "pendlarmöte" men om inte det verkar ha någon information om sitt egna bolag och sina egna problem blir det lite så att tala med ett barn.

Det framkom ju rejält att vissa saker som tex ATR och JETTIME hade det inte en susning om problemet. Hur är det möjligt?! Har man ingen test grupp som flyger sina underleverantörer som man har köpt in?! Ingen kvalitetssäkring över huvudtaget?! Läser man inte på nätet ens?!

Låt mig ta ett annat exempel, jobbar man på SAS ground service och ser att köerna till säkerhetskontrollen är enorma redan innan trappan (det ligger 10-20 m från deras station) fattar man inte själva då att tillgången till fasttracken påverkar för oss?! Meddelar man inte swedavia då? Man är ju kund och köper detta av swedavia. Kvalitetssäkring?

3 exempel,
Förra mötet hade det tydligen varit mkt snack om priobagage men ingen från SAS hade tagit detta på allvar verkar det som för heltplötsligt börjar en SAS medarbetare skylla på en höftoperation hen gjort och därav har inte detta blivit uppföljt. (jag var inte sen på att ironisera kring detta senare under mötet)

4 exempel,
Ser man personer som mig, @olo och tex kvinnan på mötet som verkligen driver frågor under mötet med generella frågors alltså inte "en gång var flygvärdinnan dum mot mig" frågor . Tar man inte kontakt med dem efter mötet om man är intresserad?! Ställer man inte frågan till oss fall vi vill maila personerna ifråga på SAS när problem etc fram under året istället för att hänvisa alla via feedback på sas.se !? Tar man inte våra uppgifter och ringer upp 1 gång om året och stämmer av?! Både jag och @olo stannade kvar och snackade efter mötet men då var det viktigare att hinna med deras flyg vilket jag kan respektera man tar man inte numret då och ringer och tar ett snack nästa arbetsdag i lugn och ro?!

I min värld hade jag tagit personer från mötet som var aktiva och haft dem som feedback personer och haft kontakta med dem 1 gång i kvartalet ... hade ju varit en extremt bra och BILLIG källa på snabb och korrekt information från oss som reser extremt mycket!

5 exempel, man visste inte att det är samma mat alltid i Plus stort sätt. Har det ens flygit sin egen produkt upprepade gångér?! Har man inte kvalitetssäkring av matleveratören?!

6 exempel, mötet startade att SAS hosten påstod att det hade tagit närvarokontroll vilka som var där och det skulle skickas ut en sammanfattning av mötet via mail. Det var ingen närvarokoll alls... inte ens en sådan enkelsak klarar det av och kommunicera om på plats. OK... Man skicka ut det till alla anmälda men samtidigt är det inte trevligare att personerna som faktiskt närvarade får ett mail där man skriver tack för att du närvara -- blir ju en aningen mer personligt. Samt att man inte framstår som totala idioter när man påstår att man har gjort något som man faktiskt inte har gjort ...

Kontentan:

SAS kanske möter oss 1 gång om året men det känner inte sitt eget bolag och det verkar inte jätte intresserade av sina egna trognaste kunder heller .... Vilket är synd för båda parter!


Vilket j*vla bra inlägg!!
Hålla med dig 110%, hur svårt kan det vara, SAS?
 
5 exempel, man visste inte att det är samma mat alltid i Plus stort sätt. Har det ens flygit sin egen produkt upprepade gångér?! Har man inte kvalitetssäkring av matleveratören?!

Jaja, de skulle faktiskt kunna provflyga direkt från HQ på ARN t.ex. TMP, VAA eller LLA. SAS Plus på TMP betyder ständigt ett hisnande delikat alternativ: lantchips. Det är orskaen till varför jag brukar flina om det på BC vid ungefär varje möjliga tillfälle. ;) Fram till juni 2013 var TMP med GT, vin o.s.v. med trekantssmörgåsar i Economy Plus och Business, fast planet är ju bara en SAAB 2000 eller ATR-72 från DC. Den stora "uppgradering" till Go och Plus gjorde utbudet närmast komiskt. På TMP-HEL finns det ju på 25 min ingenting med AY (by FlyBe), men där har man ju inte några förväntningar.

Största fördelarna med SK...

+ Nordiskt ägarskap, nordisk besättning och nordiskt säkerhetstänkande. Har alltid haft åtminstone okej service när jag har flugit.
+ Inrikesdestinationerna i Sverige, Norge och Danmark.
+ Även vissa mindre orter i Finland har direkt tillgång till ARN som hub.
+ EBG är inte svår att flyga ihop.
+ Intraeuropeiska "premium"-produkten (SAS Plus) är relativt billig och ger bra med poäng till EB.

Och så nackdelarna...

- EBD har mycket litet prestige. På basis av BC så får man mera recognition hos övriga *A än hos SK för deras förnämsta EB-kort?!? Ursäkta, men... WTF! Jag själv har ingen förmån av att nu sikta på EBD, eftersom jag är singel, så kan ju inte dra till nytta ens av att donera en EBG.
- SAS Plus må vara förmånlig, men den är ensidig i mat o.s.v.
- SK och longhaul känns mera som ett skämt. Ingen lika gedigen strategi som lilla AY har. Man låtsas väl att alla omedvetna Svensson, Nielsen och Haugland åker naturligtvis SK i Y till bl.a. USA, Thailand och Japan, och det räcker med det? Sak samma vilken hårdvaran är.
- SK har låtit Kjos och Norwegian få fotfäste i Norge. Det känns som om OSL är en inrikeshub och norskarna får sköta sig själv.

Jag är långt ifrån stor expert på SK, men jag i flera år haft den känslan att SK har för mycket pålit på att den egna inrikesmarknaden i tre länder räcker till. I Finland så har ju SK backat i form av Blue1. Ännu för 10 år sedan hade man faktiskt en bra konkurrans med AY. SK:s strategiska odyssé har vi diskuterat om i samband med t.ex. longhaul till destinationer i Asien. Det tycks vara svårt för SK att få ihop en konsistent plan.
 
Last edited:
Som ett exempel på vad intra-Europa var ännu i juni 2013... ARN-CPH och CPH-CDG.

Absolut för okonsistent att servera motsvarande numera! Mycket perfektera med att ge en kafémeny och bjuda alltid på sama serviceprodukt.

ARN-CPH.jpg

CPH-CDG 01.jpg

CPH-CDG 02.jpg
 
Samtidigt som det framkommer kritik mot SAS hade de ändå en del rimliga svar. Exempelvis att priobording är svårt på ARN-GOT där >65% är prio. Jag har själv blivit tacklad av personer i kön på ARN med kommentaren: "Släpp fram mig, jag är*G".

Däremot kändes det som att de var mer förberedda för frågor om prissättning och tidtabeller. Framförallt det sist nämnda.
5 exempel, man visste inte att det är samma mat alltid i Plus stort sätt. Har det ens flygit sin egen produkt upprepade gångér?! Har man inte kvalitetssäkring av matleveratören?!
Jag förslog att göra som SJ. De berättar vilka 6-8 rätter de roterar mellan och så byter de dessa 4ggr/år. Några såg mycket förvånade ut. Men jag tror att de förstod.
Det framkom ju rejält att vissa saker som tex ATR och JETTIME hade det inte en susning om problemet. Hur är det möjligt?! Har man ingen test grupp som flyger sina underleverantörer som man har köpt in?! Ingen kvalitetssäkring över huvudtaget?! Läser man inte på nätet ens?!
Det här skrämde mig, för här missade man den mjuka produkten. Argumentet för var hela tiden att GOT hade fått fler förbindelser med CPH och att dessa var tajmade med andra populära flighter. Visst, alla jublar men vad hände med vad SAS står för och är?
 
Toppen