Det och din sammanfattning av mötet tycker jag sätter fingret på problemet med SAS - inkonsekvens och rörigt. Frågan är vad det beror på i grunden?
Problemet med SAS är att det inte verkar kunna sin egen organisation!
Visst, man kan flyga ner 8 personer med kostym från kontoret Stockholm och kalla det "pendlarmöte" men om inte det verkar ha någon information om sitt egna bolag och sina egna problem blir det lite så att tala med ett barn.
Det framkom ju rejält att vissa saker som tex ATR och JETTIME hade det inte en susning om problemet. Hur är det möjligt?! Har man ingen test grupp som flyger sina underleverantörer som man har köpt in?! Ingen kvalitetssäkring över huvudtaget?! Läser man inte på nätet ens?!
Låt mig ta ett annat exempel, jobbar man på SAS ground service och ser att köerna till säkerhetskontrollen är enorma redan innan trappan (det ligger 10-20 m från deras station) fattar man inte själva då att tillgången till fasttracken påverkar för oss?! Meddelar man inte swedavia då? Man är ju kund och köper detta av swedavia. Kvalitetssäkring?
3 exempel,
Förra mötet hade det tydligen varit mkt snack om priobagage men ingen från SAS hade tagit detta på allvar verkar det som för heltplötsligt börjar en SAS medarbetare skylla på en höftoperation hen gjort och därav har inte detta blivit uppföljt. (jag var inte sen på att ironisera kring detta senare under mötet)
4 exempel,
Ser man personer som mig,
@olo och tex kvinnan på mötet som verkligen driver frågor under mötet med generella frågors alltså
inte "en gång var flygvärdinnan dum mot mig" frågor . Tar man inte kontakt med dem efter mötet om man är intresserad?! Ställer man inte frågan till oss fall vi vill maila personerna ifråga på SAS när problem etc fram under året istället för att hänvisa alla via feedback på sas.se !? Tar man inte våra uppgifter och ringer upp 1 gång om året och stämmer av?! Både jag och
@olo stannade kvar och snackade efter mötet men då var det viktigare att hinna med deras flyg vilket jag kan respektera man tar man inte numret då och ringer och tar ett snack nästa arbetsdag i lugn och ro?!
I min värld hade jag tagit personer från mötet som var aktiva och haft dem som feedback personer och haft kontakta med dem 1 gång i kvartalet ... hade ju varit en extremt bra och BILLIG källa på snabb och korrekt information från oss som reser extremt mycket!
5 exempel, man visste inte att det är samma mat alltid i Plus stort sätt. Har det ens flygit sin egen produkt upprepade gångér?! Har man inte kvalitetssäkring av matleveratören?!
6 exempel, mötet startade att SAS hosten påstod att det hade tagit närvarokontroll vilka som var där och det skulle skickas ut en sammanfattning av mötet via mail. Det var ingen närvarokoll alls... inte ens en sådan enkelsak klarar det av och kommunicera om på plats. OK... Man skicka ut det till alla anmälda men samtidigt är det inte trevligare att personerna som faktiskt närvarade får ett mail där man skriver tack för att du närvara -- blir ju en aningen mer personligt. Samt att man inte framstår som totala idioter när man påstår att man har gjort något som man faktiskt inte har gjort ...
Kontentan:
SAS kanske möter oss 1 gång om året men det känner inte sitt eget bolag och det verkar inte jätte intresserade av sina egna trognaste kunder heller .... Vilket är synd för
båda parter!