Senaste nytt

Inbjudan till SAS dialogmöte Landvetter 27 november 2015

Sammanfattning:

102 anmälda endast 50% kom.

Kritik från vår sida:

• ATR maskiner är skräp och JET TIME lika så...
  • Fasttracken måste få en annan layout för vi kommer inte åt den. (jag ville ha en egen trappa;)
  • EBD känner inte att det får ut något extra utöver EBG senaste året/ ej uppmärksammade!
  • Plus pax skall alltid har företräde på seatblock än GO pax
  • Prio boarding funkar inte
  • Prio bagage funkar inte
  • Vi vill ha mer fokus på CPH än ARN för oss som är baserade i GOT. Kampanjer, routing på vanliga biljetter etc
  • Vi vill att SAS börjar flyga till OSL.
  • Prissättningen är fel på flera linjer så som OSL, CPH etc.
  • Vi vill ha ny och mer varierande mat i Plus.
  • Varför stängde det egentligen LHR?
  • EBD åtkomst för ankommande flyg funkar inte på GOT med andra ord helt värdelös för oss.
  • SAS måste se över mjuka produkten så som personal etc.
  • Vi vill kunna boka *A på sas.se
  • Swedavia verkar inte att någon plan på hur man utrymmer GOT vid nödläge
  • Varför har SAS inga "riktiga" affärslinjer på GOT längre.
  • Vissa vill tyvärr att 06,30 och 06,55 kärran skall byta plan för att det skall bli bättre med connection tid i CPH. ATR kommer ofta samma tid som airbusen trots start senare ...

Information från SAS
  • Ny hemsida kommer 2016
  • EBD skall få "mer" 2016
  • SAS har ändrat i tabell så man kan ansluta till LHR med tidiga flyget via CPH
  • Inrikes loungen skall renoveras på ARN inom snar framtid
  • SAS diskuterar att starta en longhaul från GOT dock är INGET bestämt men det pratas om det!
  • SAS tar all feedback på största allvar
  • STN linjen går inte kanon ... (hör och häpna)
  • 4,200,000 EB medlemmar.
  • Det finns ca 15,000 EBD
  • Nästa pendlarmöte kommer endast EBD bjudas först och sedan om plaster finns bjuds EBG in.
  • SAS har en vision ....

Vad missa jag?! Skall jag vara ärlig var det mer ventilering än något annat ... inget konkret kom fram som vi inte redan visste!

Jag gjorde mitt bästa för att grilla dem .... tycker även att @olo (!?) hade bra frågor/synpunkter (antar det var dig jag hälsa på efter om ditt förnamn börjar på O)

Last edited:
Sammanfattning:

Kritik från vår sida:

• Fasttracken måste få en annan layout för vi kommer inte åt den. (jag ville ha en egen trappa;)
  • EBD känner inte att det får ut något extra utöver EBG senaste året/ ej uppmärksammade!
  • Vi vill ha mer fokus på CPH än ARN för oss som är baserade i GOT. Kampanjer, routing på vanliga biljetter etc
  • EBD åtkomst för ankommande flyg funkar inte på GOT med andra ord helt värdelös för oss.

Information från SAS
  • Ny hemsida kommer 2016
  • SAS diskuterar att starta en longhaul från GOT dock är INGET bestämt men det pratas om det!
  • Nästa pendlarmöte kommer endast EBD bjudas först och sedan om plaster finns bjuds EBG in.
  • SAS har en vision ....

Vad missa jag?! Skall jag vara ärlig var det mer ventilering än något annat ... inget konkret kom fram som vi inte redan visste!

Jag gjorde mitt bästa för att grilla dem .... tycker även att @olo (!?) hade bra frågor/synpunkter (antar det var dig jag hälsa på efter om ditt förnamn börjar på O)
Lysande rapport, tack för det.

Vad är SAS vision?

Tack EBB Got för utmörkt sammanfattning. Tycker det var ett givande forum men som sagt inga direkta nyheter mest ventilering. Tycker svaren ang STN etc ändå känns som mer konkreta svar än tidigare och "killen" som svarade ang flyg schedulering/rutter svarade mycket kompetent. Känns ändå som kritiken gällande ATR/Jet Time togs på visst allvar. Så ändå ett bra forum tycker jag.

Bra möte, mitt första i sammanhanget. Satt långt bak till vänster där vi var några bc:are. Hann inte hälsa på alla, men får ge beröm till @olo för många bra frågor!
Tack!
Tur man får så mycket inspiration här ifrån. Och jag såg ju till att planera in en flygning med JetTime i veckan för att ha något på lager... ;)
Vad menas? Ska dom öppna Göteborg-London Heathrow via Köpenhamn?
Det var faktiskt uppe, vilket de bedömde som för stor risk för störning.
OK, det var en marginell nyhet. Hur hade dom tänkt konkurrera mot BA på detta sätt?
Det var uppenbart att GOT-LHR hade gjort förlust och att de var besvärade av utvecklingen.
Jag påpekade vikten av att nå LHR för connections, men de hävdade att det var en faktor som gjorde att de flyttade från LHR till STN, att många hade London som slutdestination.
Vad är SAS vision?
Utan att komma ihåg den i ord, så var den fokuserad på frekventa resenärer, vilket även ligger i linje med deras "We are Traveler"-kampanj. De skall inte satsa på engångsresenären, utan de som flyger minst 5 gånger.
Sammanfattning:

Kritik från vår sida:

• Vissa vill tyvärr att 06,30 och 06,55 kärran skall byta plan för att det skall bli bättre med connection tid i CPH. ATR kommer ofta samma tid som airbusen trots start senare ...

Information från SAS
  • Ny hemsida kommer 2016
  • Inrikes loungen skall renoveras på ARN inom snar framtid
  • SAS har en vision ....

Mycket bra sammanfattning @EBGGOT och kul att vi hann hälsa om än kort. Jag förstod på ditt engagemang att du var en av oss! :)

Jag lägger in lite fördjupande kommentarer till @EBGGOT utmärka sammanfattning:
ATR maskiner är skräp och JET TIME lika så...
Här var det viktig med exempel. De gillade inte generellt tyckande. Ni som skall på kommande pendlar-/dialogmöten. Notera er JetTime kritik med flghtnummer och dag.
Fasttracken måste få en annan layout för vi kommer inte åt den.
Här sade Swedavia att det var svårare idag med den extra ETD-kontrollen och att deras IT-stöd försvårade att hantera den slumpkontrollen i separata fållor, men att en förändring var på väg och att de dessutom skulle bygga ut bryggan över incheckningsdiskarna.
Plus pax skall alltid har företräde på seatblock än GO pax
Här hävdade SAS att de var medvetna om problemet med att skylten mellan GO och PLUS ofta sitter för långt fram. Det skulle enligt SAS var åtgärdat nyligen.
Vi vill ha mer fokus på CPH än ARN för oss som är baserade i GOT. Kampanjer, routing på vanliga biljetter etc
Att städer som matar till CPH skall kunna nyttja kampanjer som Now or Never för CPH hoppas jag på. Det antecknades av båda prissättarna. Kanske även kan ge resultat för LPI?
Prissättningen är fel på flera linjer så som OSL, CPH etc.
De lovade att titta på framförallt CPH. Det hade varit ett dialogmöte innan lunch där flera sagt att de bokade orter i Europa och kastade andra halvan av biljetten för att hoppas av i Köpenhamn. Det här var något de var medvetna om (sen 2h) och jag tolkade diskussionen som att de verkligen skulle titta på prisnivån på GOT-CPH.

Jag tog efteråt upp, utöver ARN T4-T5:
  • Varför är så få anslutningar i USA med United? Personen jag pratade med var mycket förvånad och sade "Det är inte okej"
  • Varför går det inte att boka flighter med övernattning via sas.se? Jag påpekade att om jag vill boka GOT-ARN-APG med övernattning på Arlanda eller om jag vill ha ett längre layover i Stockholm på vägen OSL-ARN-GOT, så måste jag använda united.com. De jag pratade med lovande att provboka lite biljetter på united.com, för de blev inte dirket stolta när över att jag bokade mina biljetter intra-Skandinavien via United.

Varför går det inte att boka flighter med övernattning via sas.se? Jag påpekade att om jag vill boka GOT-ARN-APG med övernattning på Arlanda eller om jag vill ha ett längre layover i Stockholm på vägen OSL-ARN-GOT, så måste jag använda united.com. De jag pratade med lovande att provboka lite biljetter på united.com, för de blev inte dirket stolta när över att jag bokade mina biljetter intra-Skandinavien via United.

Ha inte för höga förhoppningar!, just problemet med att boka resor med långa layovers har jag fört fram i två år nu, varje gång låter dom förvånade över att det inte går och lovar att titta på det, men hitintills har jag inte sett någon skillnad. Det följer för övrigt precis samma mönster som generellt i resebranschen, så fort ett problem uppstår, låtsas man att vara förstående och skickar resenären vidare till nästa destination. Oftast med ett glatt tillrop på vägen som: "Den fördröjningen flyger dom lätt in, kapten är så duktig", eller "Det ordnar dom på nästa stop, du blir ombokad på bästa sätt, var inte orolig!"

Skämt åsido, möjligheten att boka resor med layovers över natten är väldigt viktiga för alla oss som inte flyger ut från ARN/CPH. Denna brist står förmodligen för 75% av alla resor som jag inte bokar via sas.

Här hävdade SAS att de var medvetna om problemet med att skylten mellan GO och PLUS ofta sitter för långt fram. Det skulle enligt SAS var åtgärdat nyligen.
Jag tycker mig ha upplevt detta den senaste fem avgångarna. Visst, det har varit på udda tider (fakir- och kvällsflighten) men det har fungerat (jag har ju gnällt mkt på just detta tidigare). Jag har haft typ 10-12 rader Plus med kanske 8-10 pax och resten tomt och därefter packat i Go. Gäller dock endast SAS, JetTime har inte implementerat detta.

Jag tycker mig ha upplevt detta den senaste fem avgångarna. Visst, det har varit på udda tider (fakir- och kvällsflighten) men det har fungerat (jag har ju gnällt mkt på just detta tidigare). Jag har haft typ 10-12 rader Plus med kanske 8-10 pax och resten tomt och därefter packat i Go. Gäller dock endast SAS, JetTime har inte implementerat detta.
Jag upplevde faktiskt det samma på veckans Parisflygningar. Åt båda håll var det de facto row block i Plus och knökat i Go.

Skönt att det inte var en tillfällighet!

Toppen