Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni bra!

Lufthansa har verkligen gjort en uppryckning senaste året. Tidigare var det 50/50 att man blev tilltalad med namn vid serveringen. Nu är det näst intill 100% av longhaulflighterna som purser kommer fram och hälsar välkommen, antingen innan avgång eller inom 20 min från att bälteslampan släckts. Enda gången det inte hände var en flight i somras fredag kväll PVG-MUC. Då hälsade de bara på HON, vi som var SEN fick ingen hälsning.
Kollade manifestet i galley och det var 6-7 HON i C, 4 HON i F och över 30 SEN bara i C. Så förståeligt att de skippade oss som var SEN. :)

Det är lite hit n miss tycker jag. Hade en usel LX i klass J till Zürich. Inte en blick till oss SEN och igen tilltalades med namn i C.

Returen var helt vansinnigt bra där jag som SEN först i kabinen blev välkomnad så hjärtligt och fick välja mat först osv. Detta i Z.

Verkar bero på vilken nivå purser sätter för sitt team tror jag.

Mina erfarenheter av LH under strejken har verkligen överlag varit bra, men varierande.

Utgående flyget till USA i lördags ombokades helt utan diskussion till Air Canada istället, kvar i Business Class, inget tjafs, trots att strejk-detaljerna inte var klara på torsdagskvällen när jag gjorde det. Snyggt hanterat!

Igår ringde jag för att boka om resan hem som går på Fredag. Då var de lite mer restriktiva, de kunde bara boka om på LH group (vilket iofs inte gjorde så mycket - jag hade helst sett SAS från Chicago men den var redan slutsåld i business). Men de kunde inte heller nå alla platser på Swiss - det såldes fortfarande på swiss.com men de fick int eboka om till dem. Så det fick bli United till Chicago, Austrian till Wien och Stockholm. Den ombokningen utan att klaga. Men jag upptäckte när jag fick alla bekräftelser, att jag blivit flyttad till Economy på United-benet in till Chicago. Oops.

Spenderade ytterligare 30 min i telefonkö och blev sedan kopplad till LH i Frankrike. Och vilken skillnad. En medarbetare som var allt annat än serviceminded. Det slutade med att han faktiskt skrek på mig i luren när jag vägrade acceptera svaret "yes sir, you have a business class ticket, that is why we have seated you in Economy". Hans enda alternativ var buy-up till full-fare first... Därefter slängde han på luren i örat på mig. Det är de där gångerna man verkligen vill bli uppringd av den där kundundersökningen efteråt - men det blev inget.

Började bli sent. så jag gjorde en HUCA fast inte förrän nu på morgonen. Fick tag i en mycket trevlig dam som förklarade att nejdå, det behövde jag inte, däremot blev det en annan flygplatsskatt som måste betalas för det. Medans hon jagade ticketing department för att ta reda på hur mycket den faktiskt var, så fick hon tag i en supervisor, och kom tillbaks med en "sorry for the trouble sir, I have now been able to move you back to business class, free of charge".

Så en snygg upphämtning, men gårdagskvällens upplevelse med franska kundtjänsten gav verkligen eftersmak.

Men - slutet gott, allting gott :) Lite längre layover-tider, men å andra sidan vet jag nu att jag kommer hem i tid för att ge mig ut på nästa resa!

Spenderade ytterligare 30 min i telefonkö och blev sedan kopplad till Lufthansa i Frankrike. Och vilken skillnad. En medarbetare som var allt annat än serviceminded. Det slutade med att han faktiskt skrek på mig i luren när jag vägrade acceptera svaret "yes sir, you have a business class ticket, that is why we have seated you in Economy". Hans enda alternativ var buy-up till full-fare first... Därefter slängde han på luren i örat på mig. Det är de där gångerna man verkligen vill bli uppringd av den där kundundersökningen efteråt - men det blev inget.
Inspelat samtal + samtal/mail till LH lär ha resulterat i kompensation som heter duga... I alla fall om jag förstått LH som bolag rätt.

Men - slutet gott, allting gott :) Lite längre layover-tider, men å andra sidan vet jag nu att jag kommer hem i tid för att ge mig ut på nästa resa!

Blir till att ta tillbaks allt och hävda motsatsen.

Verkar som LH-agenten glömde ställa ut en biljett. Så ikväll försvann United-segmentet ur biljetten och jag får promenera till Chicago...

Nu när strejken är större är det inte lätt att komma fram. Tidigare i veckan var det 30-40 minuters väntetid, nu ligger den på över en timme hittills.

Det var ett tag sedan jag flög Lufthansa, men i Söndags var det dags att ta en tur till Kiev från Moskva och tyvärr så är det lite krångligt nu för tiden eftersom det inte finns några direkt flyg. Valet föll på Lufthansa i Business via Munchen, LH 2529 DME-MUC sedan vidare med 2546 MUC-KBP.
Efter incheckning och security gick smidigt, sedan dags för boarding. En vanlig Airbus, fick rad 6.

Det är sällan som jag lägger märke till något speciellt när man flyger, alla bolag erbjuder mer eller mindre samma service och produkt (undantag finns självklart), men jag måste säga att det var länge sedan jag blev så positivt överraskad av crew ombord. De verkade trivas med sitt jobb, spred en varm känsla i hela kabinen och fick alla att känna sig som uppskattade gäster. Min andra förvåning kom i Munchen, det var ett kort byte, 45 minuter. Vi parkerade längst bort H47 så det blev en lång promenad till Security för att sedan ta en lång promenad till planet till Kiev, det visade det sig att det var samma plan, samt samma crew sedan tidigare. Det höll samma goda service och still även denna gång. Tyvärr vet jag inte hur maten smakade eftersom jag brukar undvika att äta ombord (oftast så dåligt) så det blev bara kaffe.

Efter denna tur så kommer jag att välja Lufthansa mer ofta,

Erik

Dags att fylla på lite..

Min polare i Lund och jag har köpt Lufthansa/Swiss F till Chicago över påsk. Som ni vet ingår transport till och från Arlanda och Köpenhamn, men på Cab Force hemsida står det att det gäller enbart för danska postnummer runt CPH.

I alla fall, jag mailar Cab Force som ber polaren fylla i formuläret och skall kolla med Lufthansa om det var ok. Jorå, det löste sig utan problem så han får bil till och från CPH från Lund. Med tanke på hans vanliga Kurir tar 895kr dit och 995kr hem är det rätt schysst.

Upplevelse två är idag. Skall strax in i ett telefonsamtal som är högprio. Jag hade bokat om en resa LHR-MUC-ARN så jag skulle landa i MUC och sedan hinna med samtalet. På grund av dimma, har LHR haft en del bekymmer idag så när vi äntligen kom ombord, och hade stängt dörrarna informerades vi att vi var 30min sena till. Mitt samtal skulle mao inte äga rum. Bryggan var redan borta, och jag frågade om jag fick kliva av. 5min senare hade bryggan kommit på plats och jag klev av. Jag fick gå genom transit, jag bad om ombokning direkt till ARN med SAS.

Till min stora glädje stod en trevlig Lufthansakvinna och väntade på mig efter jag hade kommit genom med en kopia på min nya bokning med SAS. Visst, nu blir det mittenplats på SAS Plus, det största skälet att jag inte åker SAS Plus. Men alternativet att evt. inte ens komma i hem i kväll så vinner det alla dagar i veckan.Ingen tar hand om mig bättre än Lufthansa när det småstrular, jag kan alltid lita på att Lufthansa fixar det för mig.

Toppen