Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Okej, jag håller inte med, men låt mig ändra lite då: Jag kollar lediga poängresor, men jag kan inte köpa den jag vill, för mina poäng har inte kommit in för min senaste resa. Jag retroregistrerar pga något fel som skett hos SAS och en vecka senare har jag fått mina poäng. Problemet är, resan som fanns är nu borta. Kan jag då kräva att de i efterhand ska ordna detta åt mig? Jag borde ju faktiskt haft poängen innan.

Som sagt, grattis om man lyckas, men jag kan inte för mitt liv tro att vare sig mitt exempel eller möjligheten att utnyttja rättigheter i min förra period kan gå igenom. Vill man vara säker får man nog se till att säkra sitt Diamond i tid, inget vi kan lösa nu, tror jag blir svaret. Jag skulle bli väldigt förvånad och positiv dock om jag har fel här. :)
För att också ta ditt resonemang ovan "in absurdum" kan följande antagande göras. Du har kvalår som avslutas 30 april. 1 mars gör du ett avslutande ben som ska ta dig över Diamantnivån. Tyvärr råkar detta vara med ett bolag som har svårt att synka med Eurobonus. Det krävs därför retroreg. En sådan tar som bekant tid, ibland längre sådan. Tyvärr hamnar du i en extremt lång kö varvid retroreggen inte går igenom förrän 15 maj - efter att det konstaterats att du "inte varit ombord" och de andra sedvanliga problemen. Fortfarande rätt att inte kunna kräva just denna förmån? (Jag talar endast om detta, inte rätt till lounge, rätt att boka Diamanderbjudande på Grand, rätt till fri dryck i Go, courtesy upgrades eller rätt till poängresor som ju är dagsfärska rättigheter och svårligen kan påverkas i nuet).

Well, mitt resonemang har inget med hur jag tycker det borde vara, ej heller hur jag önskar det borde vara. Jag säger bara att jag tror inte det kommer gå igenom. Självklart vill jag att alla fördelar ska tippa åt mitt håll. Jag tror dock inte Eurobonus kommer se till att det gör det i alla lägen, utan det är bara att gilla läget. :)

Well, mitt resonemang har inget med hur jag tycker det borde vara, ej heller hur jag önskar det borde vara. Jag säger bara att jag tror inte det kommer gå igenom. Självklart vill jag att alla fördelar ska tippa åt mitt håll. Jag tror dock inte Eurobonus kommer se till att det gör det i alla lägen, utan det är bara att gilla läget. :)
OK, men du har fortfarande inte förklarat på vilken grund bolaget skulle neka dig denna förmån. Jag kan förstå att bolaget inte kan resa tillbaka i tiden och ge lounceaccess för historiska datum (tveksamt med nyttan i det också) men jag är nyfiken på vilken juridisk grund har du för ditt resonemang.

Jag har ingen juridisk grund. Jag är inte jurist. Jag vet inte om de har rätt juridiskt. Jag vet inte om de vinner eller förlorar om man skulle dra dem till tinget för att de inte tillåter mig att ge bort ett guldkort. Med det sagt, så antar jag att de enda datum som egentligen gäller är datumen som det processas. Om det sen innebär att man får tillgodoräkna sig det för förra perioden och därmed petas upp är väl helt och hållet fritt dem att göra. Men som sagt, jag har ingen aning. Men jag tror man har ganska liten juridisk möjlighet att driva sina rättigheter inom Eurobonus. Är de skyldiga att ge mig en smoothie enligt lagen eller inte? Ingen aning...

Återigen, jag bara säger vad jag tror. Jag presenterade en alternativ åsikt här.

Med det sagt, så antar jag att de enda datum som egentligen gäller är datumen som det processas.
Och skulle man använda sig av det, ja - då skulle jag vara Club Carlson Gold. Med andra ord är detta helt irrelevant för just denna - i efterhand korrigerade - förmån. Annorlunda förhåller sig det däremot med andra förmåner som medlemmen vill utnyttja i realtid.

Om det sen innebär att man får tillgodoräkna sig det för förra perioden och därmed petas upp är väl helt och hållet fritt dem att göra.
Altså der er ikke noget som er "fuldstændig frit", dette er jo ganske tydeligt behandlet i medlemsvilkårene og det er flyvningens dato som bestemmer hvilken periode en kontoaktivitet skal medregnes i.

Och skulle man använda sig av det, ja - då skulle jag vara Club Carlson Gold. Med andra ord är detta helt irrelevant för just denna - i efterhand korrigerade - förmån. Annorlunda förhåller sig det däremot med andra förmåner som medlemmen vill utnyttja i realtid.

Altså der er ikke noget som er "fuldstændig frit", dette er jo ganske tydeligt behandlet i medlemsvilkårene og det er flyvningens dato som bestemmer hvilken periode en kontoaktivitet skal medregnes i.

Jag blev lite nyfiken, så jag skannade igenom medlemsvillkoren lite snabbt. Här tror jag deras friskrivning ligger:

2.7 Members can use their points and take advantage of offers/benefits as soon as they have sufficient valid points in their EuroBonus account, provided that at least one (1) point-qualifying activity is performed in addition to welcome/introduction bonuses.

De nämner inte datum på flygning eller något, utan bara när de finns på kontot, då kan man utnyttja erbjudanden och förmåner.

Den andra text som finns handlar om hur de ska räknas, och där gäller flygdatum osv, men inte hur förmåner ska beräknas.

Men som sagt, jag är ingen jurist, så jag kanske tolkar detta fel.

Jag blev lite nyfiken, så jag skannade igenom medlemsvillkoren lite snabbt. Här tror jag deras friskrivning ligger:

2.7 Members can use their points and take advantage of offers/benefits as soon as they have sufficient valid points in their EuroBonus account, provided that at least one (1) point-qualifying activity is performed in addition to welcome/introduction bonuses.

De nämner inte datum på flygning eller något, utan bara när de finns på kontot, då kan man utnyttja erbjudanden och förmåner.

Den andra text som finns handlar om hur de ska räknas, och där gäller flygdatum osv, men inte hur förmåner ska beräknas.

Men som sagt, jag är ingen jurist, så jag kanske tolkar detta fel.
Nej, detta är glasklart men jag tror inte att min poäng når fram. Detta är inte en förmån som de du själv använder i realtid (detta och möjligtvis goodie bag) till skillnad från lounge, courtesy upgrade, poängresa osv. Att du inte kan använda poäng som inte finns på kontot förefaller självklart. Det saknas däremot anledning att inte gå in och korrigera just denna förmån i efterhand - detta då du bevisligen kvalificerat dig som Diamond under intjänandeperioden.

Nej, detta är glasklart men jag tror inte att min poäng når fram. Detta är inte en förmån som de du själv använder i realtid (detta och möjligtvis goodie bag) till skillnad från lounge, courtesy upgrade, poängresa osv. Att du inte kan använda poäng som inte finns på kontot förefaller självklart. Det saknas däremot anledning att inte gå in och korrigera just denna förmån i efterhand - detta då du bevisligen kvalificerat dig som Diamond under intjänandeperioden.
Jo, det stämmer nog att vi pratar förbi varandra här. :) Min poäng har inte varit huruvida de borde, kan eller får osv, utan bara vad jag tror. Jag tror inte de kommer tillåta det, utan som jag skrev tidigare, bara kommer svara: Tyvärr, vi kan inget göra.

Och som jag sa tidigare, ingen blir gladare än jag om jag har fel. ;)

Toppen