Senaste nytt

Hur gjorde ni för att komma upp till Eurbonus Gold/Diamond från Silvernivån?

Accor LeClub Gold. Men det är lite krångligare än Club Carlsson om man inte har depåer i länder där de handlas. Finns en tråd om det också.

Går club Carlsson att statusmatcha med något? (ni märker hur jag börjar komma in i matchen nu va) ;-)
Ja det borde vara fultl möjligt, osäker dock på vilka som matchar det. Finns en sida som heter statusmatcher.com eller något liknande där folk delar med sig av vad de har matchat för status, både inom hotell och flyg.

Antar flygbolag är uteslutet?
Matcha hotellstatus till flygbolag har jag aldrig hört att någon lyckats med så det tror jag är uteslutet, omvänt går dock med SAS EBG till Club Carlson Gold. Flygbolagsstatus kan dock matchas till andra flygbolag. SAS EBG kan tex matchas till Alitalias (skyteam) motsvarighet till gold. Finns en tråd om
denna statusmatch. I USA erbjuder alla de tre stora bolagen challenge, man får deras guldstatus i någon månad och får behålla den om man uppfyller vissa kriterier (måste först ha status med något annat bolag). Jag hade 2 flighter med Delta i somras och signade upp för deras challenge, hade guldstatus under dessa två flygningar och kunde gratis välja premium seats med gratis dryck och snacks, checka in gartis bagage istället för att betala och prioboarding som faktiskt fungerar.

Spontant känns Club Carlsson vettigast - speciellt med tanke på att ni nämner att man som aktieägare får den statusen.
Jag dags-trejdar en del och skulle lätt kunna swinga den någon dag för att få en liten profit - men frågan är; hur länge måste jag äga den? Och vad händer med mitt guldmedlemskap när jag sålt aktierna?
Du får guldstatus i 1 år skulle jag gissa på, när du väl har statusen blir du inte av med den bara för att du säljer aktierna. Agehall länkade en bra tråd för massa

Var nog lite otydlig, syftade mer på om det fanns liknande aktieägarförmåner med något flygbolag där man äger X aktier för högre Awardnivå osv?

Med ny kunskap så når du EBG lätt. T ex genom att skaffa Amex Elite som ger dig 20 000 baspoäng. Har du redan nått silver innan så är du väldigt nära guld om du inte redan passerat guldnivån. Då får du ju dessutom 25 % extra baspoäng på alla flighter och behåller guldet lättare.

Tidigare nådde jag silver med knapp marginal, men nu gör jag fyra flygningar per vecka och då passerade jag 45 flygningar ganska snabbt och nu är jag på väg mot EBD.

Så det enkla svaret är väl att flyga mer :)!

Lite OT. Men blev väldigt nyfiken på status matchande från EBG till Club Carlson. Nån som vet vem man skall vända sig till, eller bara maila nån kundtjänst?

Lite OT. Men blev väldigt nyfiken på status matchande från EBG till Club Carlson. Nån som vet vem man skall vända sig till, eller bara maila nån kundtjänst?

Som jag sagt många gånger tidigare - det var en EBG-förmån att få CCG. (Dvs inte en statusmatch) Denna förmån togs bort för bra tag sedan men Club Carlson verkade ändå fortsätta erbjuda den. Men numera har de helt slutat med det vad jag vet.

många tips är redan utdelade men jag tog mig till guld bara genom att välja lite smartare när jag flyger i jobbet.

Till Diamond så krävdes det ett Elitekort, samt en okynnesresa. I år så räknar jag med att klara diamond med normala resmönstret samt några enstaka optiontown på short haul. Brukar flyga en F resa per så så nästa år blir det lättare efter Lufthansas höjning av intjäningen, en resa till usa ger ju 30-40k :)

Toppen