Senaste nytt

Hur gjorde ni för att komma upp till Eurbonus Gold/Diamond från Silvernivån?

Jag tog ut mina 3 gratisnätter samt betalade med poäng för 3 ytterligare nätter (50.000 poäng per natt) på InterContinental Times Square New York nu i somras. Inklusive skatt skulle detta rum kosta ca 500$ per natt när jag var där, jag sparade med andra ord nästan 27.000 kronor mot ordinarie pris på hotellet. Jag hade aldrig bott där för det priset dock om jag skulle betala för det.

Først og fremmest. Os her på BC er lidt fanatiske omkring status/point optjening og prøver altid at maksimere. Det vi bruger vores point på er typisk upgraderinger i fly(fra eco til biz eller f.eks. 2-4-1 amex rejse til somewhere). Det er typisk lidt ekstra luksus som i sidste ende koster os et par hundred her og der(for at flyve SAS+ for at få flere point etc).

Ser du ingen værdi i disse fordelene og ikke er villig til at betale lidt ekstra for det her og der, så kommer guld statusen ikke af sig selv(Med mindre man rejser meget med arbejde).

Som Palmen nævner "Jag hade aldrig bott där för det priset dock om jag skulle betala för det".

Tænker man udelukkende på at man altid vil have den billigste billet og det billigste hotel(Hvilket gør det umuligt at holde sig til et flyselskab/en hotel kæde). Så er dette status/point game ikke noget for dig. .

Folk på BC går efter at maksimere deres rejseplan og få højest mulig status/flest point (også selvom det koster os lidt ekstra penge/tid her og der).
Vi har ikke opfundet den dybe tallerken :).

OK. Så, kort sagt - för mig som bor kanske totalt 20-30 nätter om året på Hotell runt om i världen (mest europa) bör ett IHG-medlemskap vara det vettigaste om jag nu ska "fokusera" på något?

Vol
Det kommer helt an på hvor du primært rejser hen.

IHG er en mulighed, det samme er Club Carlson(Radisson, som har hoteller over alt i norden og de fleste steder i Europa).
Kommer igen an på hvad budgettet er.

Det vigtigste er blot at du fokuserer på EN kæde i stedet for 10 forskellige. På den måde maksimerer du :)

Mycket intressant input! Jag har följdfrågor på detta dock - känner som jag är en riktig pain in the ass men ni får ursäkta min frågvishet i att jag helt enkelt inte är så insatt. ;-).

När du då bokar dessa hotellnätter med IHG - är det då för ett lika fördelaktigt pris som när du bokar med någon av de större tredjepartarna (hotels.com, trivago osv)? Min uppfattning är nämligen att det skiljer ganska avsevärt, ibland över 500kr per natt i pris mellan att boka på hotellets hemsida respektive via någon utomstående site. Om så är fallet så kan jag ändå inte riktigt se hur det skulle "löna sig".

Vol
Hotellpriser på IHG-hotellen är garanterat lägsta pris om du bokar direkt med hotellet.
Hittar du samma hotell billigare någon annan stans bjuder de på första natten. Det kräver dock att allt är samma på bokningen, rumstyp, avbokningsregler, vad som är inkluderat i form av frukost mm.
Du kan själv jämföra detta med hoteslcombined.com som söker på flera tredjepartssidor som hotels.com och även på hotellens egna sidor. Om man bokar ett icke avbokningsbart rum så är det alltid samma pris jag hittar på hotellets hemsida. Enda gången jag har sett det billigare är om det är ombokningsbart men då är inte avbokningsreglerna samma. IHG har ofta avboka innan 16 samma dag du anländer, tredjeparts-sidor har ofta avbokning måste ske senast 18 dagen innan eller något liknande, dvs avbokningsreglerna är inte samma.

Club Carlson har också rate guarantee, dvs hittar du samma rum och villkor billigare någon annan stans får du det billigare priset och ytterligare 25% rabatt, det har jag kunnat nyttja 2 gånger. En annan gång var det halva priset att boka via onhotels jämfört direkt via club carlson för hotell på Frankfurt flygplats, då bokade jag på onhotels istället för att det inte gick att motivera att betala 500 kronor extra för några få poäng som jag inte var i behov av.

OK. Så, kort sagt - för mig som bor kanske totalt 20-30 nätter om året på Hotell runt om i världen (mest europa) bör ett IHG-medlemskap vara det vettigaste om jag nu ska "fokusera" på något?

Vol
Utan att veta vart du reser så skulle jag gissa på att Hilton, IHG eller Club Carlson är de bästa alternativen för dig.
Alla dessa 3 kedjor har bra täckning på hotell i större delen av världen, IHG har inga hotell i Norden, Hilton har väl bara ett hotell i Sverige har jag för mig. Club Carlson har dock många, antingen Radisson eller Park Inn.
Lättast att få status är med CC eller Hilton, IHG matchar inte längre har jag för mig och ser sällan kampanjer som gör att man får status snabbt.
Jag matchade till mig ett Platinum hos IHG som jag sedan kunde förlänga ett år till i och med att jag la alla mina hotellnätter hos dom och ofta relativt dyra hotell som ger mer poäng (man får poäng per spenderad dollar).
Club Carlson ser jag som ett bra "nybörjarprogram", det var där jag började en gång i tiden genom att köpa aktier. Det guldkortet kunde jag matcha till Best Western Diamond (eller vad det hette), som jag i sin tur matchade till Accor Platinum och detta kort gick att matcha till IHG Platinum... Ett guldkort öppnar sedan upp möjligheten att statusmatcha till andra hotellkedjor.

Så långt är jag med. Om jag bor på radisson eller andra hotell SAS har avtal med, tjänar jag 500 "extrapoäng" per natt. Detta kräver dock, precis som du säger att jag bokar via SAS hemsida eller på hotellets hemsida.

Om vi ponerar att hotels.com har ett identiskt pris med att boka direkt på hotellets sida så skulle det i förläningen innebära att jag efter 10 nätter skrapar ihop 5000 poäng. Om vi vänder på det så kostar det 15-20k poäng att bo "gratis" en natt på hotell.

Nu ska dock nämnas, att jag aldrig någonsin sett att boka via hotellet har varit samma pris som att boka via hotels.com - tvärtom, det har alla de gånger jag kollat varit betydligt dyrare via hotellets hemsida eller sas.se

Eftersom du låter väldigt övertygande så missar jag uppenbarligen något här. Men från där jag står så ser jag det såhär;
Inte nog med att det är billigare via hotels.com - därtill kan jag vilja vilket hotell jag vill från vilken kedja jag vill - och är sen berättigad till en gratis hotellnatt på valfritt hotell (baserat genomsnittspriset på senaste 10 hotellnätterna).

Från mina ögon är det en no-brainer vad som ger mest kickback i pengar - men som sagt, du låter övertygande så jag förutsätter att jag missar något.

Vol

Som exempel. Carlsons 2-4-1 och 4-4-2. För Guld/Concierge-medlemmar
Kan inte bokas annat än på deras egen sida. Mitt senaste Åbo-besök hade inneburit dubbla hotellkostnaden om jag bokat via Hotels.com.
Har också fått till det på båd Oslo och Göteborgsbesök.

Exempel SPG.
När min Tysklandsresa är till enda har jag 2 frinätter hos SPG genom några olika kampanjer, utan att ha bott 10 nätter. Tror också att jag har ytterligare frinatt tack vare poäng.
3 frinätter på enbart jobbrelaterat boende som jag ändå skulle gjort.

SPG Hotels.com
3 0

(I skrivandes stund kom ett erbjudande från just SPG om dubbla poäng = att jag kommer ganska nära ännu en poängfrinatt med SPG efter Tyskland)

Hade inte hänt om jag inte följt ett antal BC-råd

Spontant känns Club Carlsson vettigast - speciellt med tanke på att ni nämner att man som aktieägare får den statusen.
Jag dags-trejdar en del och skulle lätt kunna swinga den någon dag för att få en liten profit - men frågan är; hur länge måste jag äga den? Och vad händer med mitt guldmedlemskap när jag sålt aktierna?

Toppen