Senaste nytt

Tvinga SAS att få till en fungerande prio boarding

Pho

Medlem
United är också duktiga på det. De fållorna som de har där skulle lösas SAS problem direkt. Men i Sverige har väl inte flygbolagen dedikerade gater på samma sätt som är vanligt i t ex usa?
Tja, åtminstone i Göteborg så har KLM haft en eller ett par gater som har varit förberedda för deras SkyPriority koncept där det blir separata köer för normal boarding och priority boarding. Funkar mycket bra!
 
Tja, åtminstone i Göteborg så har KLM haft en eller ett par gater som har varit förberedda för deras SkyPriority koncept där det blir separata köer för normal boarding och priority boarding. Funkar mycket bra!
SAS har ju också gjort ett halvhjärtat försök med detta, gate 17 om jag minns rätt. Problemet där är att passagerarna inte bryr sig om vilken kö de står i, och det bryr sig inte gate-personalen heller om. Möjligtvis är det så för att det är uselt skyltat.
 

niksal

Medlem
Finnair printar boarding groups på boarding pass. Tror ni det skulle fungera på SAS? Ofta två skilda köer dessutom, priority och övriga. Oftast pre-boarding announcement där folk uppmanas se på boarding pass och kolla sin grupp. Efterlevs sådär, men oftast verkar folk vänta på sin egen grupp.

Jag är inne i någon pro-Finnair fas, jag vet, men det verkar fungera bättre än hos SAS.
 
S

SkyPriority

Guest
Finnair printar boarding groups på boarding pass. Tror ni det skulle fungera på SAS? Ofta två skilda köer dessutom, priority och övriga. Oftast pre-boarding announcement där folk uppmanas se på boarding pass och kolla sin grupp. Efterlevs sådär, men oftast verkar folk vänta på sin egen grupp.

Jag är inne i någon pro-Finnair fas, jag vet, men det verkar fungera bättre än hos SAS.

Det är väl inte själva systemet SAS har nu som är det största problemet utan mer att man fullständigt skiter i vem som boardar. Så det lär inte hjälpa att skaffa något annat system om man fortfarande inte bryr sig.
 
A

Aurora

Guest
Det är väl inte själva systemet SAS har nu som är det största problemet utan mer att man fullständigt skiter i vem som boardar. Så det lär inte hjälpa att skaffa något annat system om man fortfarande inte bryr sig.

Anbefaler deg virkelig å prate med et par mennesker - du vet, sånne levende individer som du og jeg - som står i gaten. Det er ikke "bare å sende bort alle som går feil", det er ikke "bare å .....". I stedet for å bli sint på de som står der, anbefaler jeg å forsøke å komme i tale med de. Du vil bli overrasket når du får høre hvordan det faktisk er å være gateansvarlig. Alene. Med et ønske om å oppfylle alles ønsker.
 

niksal

Medlem
Det är väl inte själva systemet SAS har nu som är det största problemet utan mer att man fullständigt skiter i vem som boardar. Så det lär inte hjälpa att skaffa något annat system om man fortfarande inte bryr sig.

Jag försvarar inte heller SAS, jag tycker att det inte skall vara svårt att skaffa rep/mattor/skyltar där det klart framgår var passagerare skall köa/stå/boarda, men är det inte i slutändan vi passagerare som gör fel? Om personalen vid gaten säger att nu skall endast status o plus boarda, och så boardar någon som inte kvalificerar, är det då SAS eller den omedvetna/ouppmärksamma passageraren eller SAS som gjort primärt fel?
 
Anbefaler deg virkelig å prate med et par mennesker - du vet, sånne levende individer som du og jeg - som står i gaten. Det er ikke "bare å sende bort alle som går feil", det er ikke "bare å .....". I stedet for å bli sint på de som står der, anbefaler jeg å forsøke å komme i tale med de. Du vil bli overrasket når du får høre hvordan det faktisk er å være gateansvarlig. Alene. Med et ønske om å oppfylle alles ønsker.

Udfordringen er bare at hverken jeg, @SkyPriority eller ret mange andre interesserer sig for hvordan det er at være gateansvarlig.

For mig er det vigtigste at jeg får det produkt jeg har købt.
 
Last edited:
S

SkyPriority

Guest
Anbefaler deg virkelig å prate med et par mennesker - du vet, sånne levende individer som du og jeg - som står i gaten. Det er ikke "bare å sende bort alle som går feil", det er ikke "bare å .....". I stedet for å bli sint på de som står der, anbefaler jeg å forsøke å komme i tale med de. Du vil bli overrasket når du får høre hvordan det faktisk er å være gateansvarlig. Alene. Med et ønske om å oppfylle alles ønsker.

Jag förstår vad du säger, men samtidigt är det inte mitt ansvar att se till att saker och ting fungerar. Jag har köpt en produkt och i den ingår vissa saker och då är det SAS skyldighet att se till att dom leverarar. Prio boarding behöver inte vara svårare än att ropa ut vilka som får boarda och sen se till att rätt personer gör det. Jag har sett det fungera. Om man då inte klarar av sitt jobb som givetvis kan vara stressigt måste man få en annan tjänst.

Jag försvarar inte heller SAS, jag tycker att det inte skall vara svårt att skaffa rep/mattor/skyltar där det klart framgår var passagerare skall köa/stå/boarda, men är det inte i slutändan vi passagerare som gör fel? Om personalen vid gaten säger att nu skall endast status o plus boarda, och så boardar någon som inte kvalificerar, är det då SAS eller den omedvetna/ouppmärksamma passageraren eller SAS som gjort primärt fel?

Ja likt gate 17 i Göteborg är en bra bit på vägen. Men det gäller att få folk att förstå vad som gäller. När SAS skiter i att följa upp vilka som boardar lär sig aldrig folk och det är svårt att dömma någon som kanske flyger för första gången vad som gäller, då är det upp till SAS att visa vad skåpet ska stå.

Udfordringen er bare at hverken jeg, @SkyPriority eller ret mange andre interesserer sig for hvordan det er at være gateansvarlig.

For mig er det vigtigste at jeg får det produkt jeg har købt.

Ja visst är det så.
 
Last edited by a moderator:
Toppen