Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Du ska ha igen 75% av biljettkostnaden, hur du värderar 20K poäng vet inte jag men cash is king för mig.
Nu har han ju faktiskt inte blivit nedgraderad till Economy. Jag tolkar det som att han jämställer plus på LAN-planet med economy i och med att stolen är exakt densamma fast med lite mer benutrymme.
Servicen i Plus är dock bättre än i economy (om de inte körde samma rakt igenom förutom business). Finns väl inget som säger att man är garanterad en viss typ av stol och komfort när man bokar.

20k poäng tycker jag personligen är en bra ersättning, det kostar 15k att uppgradera en annan biljett från economy till plus.

Finns väl inget som säger att man är garanterad en viss typ av stol och komfort när man bokar.
Kanske inte. Vad är man då garanterad? Om jag betalar extra för en högre kabinklass är det i varje fall bättre komfort, dvs stol, benutrymme, minskad trängsel osv, jag i första hand betalar extra för.

Nu har han ju faktiskt inte blivit nedgraderad till Economy. Jag tolkar det som att han jämställer plus på LAN-planet med economy i och med att stolen är exakt densamma fast med lite mer benutrymme.
Servicen i Plus är dock bättre än i economy (om de inte körde samma rakt igenom förutom business). Finns väl inget som säger att man är garanterad en viss typ av stol och komfort när man bokar.

20k poäng tycker jag personligen är en bra ersättning, det kostar 15k att uppgradera en annan biljett från economy till plus.

Det jag betalade extra för i detta tillfället var stolen. SAS Plus stolen på lang haul är en "bra lägsta nivå" när man inte får flyga C i tjänsten. Maten ombord i plus är det "Go standard" på, dryck får jag ändå gratis i Go (EBD). Här var det bara komforten som prioriterades,
Tilläggspriset vid bokningstillfället var ca 5000SEK per sträcka för S-klass kontra M. 5000SEK får jag en t.o.r. till PEK för = 80.000p i mina ögon.

Kanske inte. Vad är man då garanterad? Om jag betalar extra för en högre kabinklass är det i varje fall bättre komfort, dvs stol, benutrymme, minskad trängsel osv, jag i första hand betalar extra för.

Precis. Det som stör mig mest i detta tillfället är det de tar betalt för Plus, med allt var det innebär, och sen hänvisar en till Go. Alltså har SAS sålt en produkt de inte har = Pengarna tillbaka + plåster på såren.

Får dock se hur det blir med den saken... :)

Det jag betalade extra för i detta tillfället var stolen. SAS Plus stolen på lang haul är en "bra lägsta nivå" när man inte får flyga C i tjänsten. Maten ombord i plus är det "Go standard" på, dryck får jag ändå gratis i Go (EBD). Här var det bara komforten som prioriterades,
Tilläggspriset vid bokningstillfället var ca 5000SEK per sträcka för S-klass kontra M. 5000SEK får jag en t.o.r. till PEK för = 80.000p i mina ögon.
Man kan vrida på saken hur man vill. Poängkostnad har inte ett fixerat värde.

Den SAS Go biljetten som kostar 5.000 SEK till Beijing tillhör nog bland de lägsta bokningsklasserna.

SAS Go: Q, V, W, K, L, T, O, U, G ger 3.750 EB poäng på Köpanhamn-Beijing.

3.750 x 2 = 7.500 poäng

De kunde ha ersattt 7.500 poäng för mellanskillnaden 5.000 SEK

eller dyra SAS Go inom Europa kostar också 5.000 SEK. I så fall 1.000 x 2 = 2.000 EB poäng.

Personligen tycker jag att 15.000 poäng hade varit en rimlig ersättningsnivå då man kan uppgradera från SAS Go till SAS Plus på en interkontinental flight.

SAS points charts - SAS

Man kan vrida på saken hur man vill. Poängkostnad har inte ett fixerat värde.

Den SAS Go biljetten som kostar 5.000 SEK till Beijing tillhör nog bland de lägsta bokningsklasserna.

SAS Go: Q, V, W, K, L, T, O, U, G ger 3.750 EB poäng på Köpanhamn-Beijing.

3.750 x 2 = 7.500 poäng

De kunde ha ersattt 7.500 poäng för mellanskillnaden 5.000 SEK

eller dyra SAS Go inom Europa kostar också 5.000 SEK. I så fall 1.000 x 2 = 2.000 EB poäng.

Personligen tycker jag att 15.000 poäng hade varit en rimlig ersättningsnivå då man kan uppgradera från SAS Go till SAS Plus på en interkontinental flight.

SAS points charts - SAS

Precis, man kan vrida och vända på det där hur mycket som helst. Har åtskilliga ganger betalt mer än 5TSEK för Y-klass t.o.r. till CPH vilket bara gav 1880p.
Ser dock med spänning fram mot vad kundtjänst på SAS tycker i frågan, eller än hellre, någon som faktiskt har något att säga till om. Långa svarstider just nu....

Köper man Plus men anser sig få Go är väl den rimliga ersättningen prisskillnaden mellan det man betalt för och det man fått. Nu bortser jag från EU-regler och liknande.

Om man sen får det i cash eller poäng kan väl var en "förhandlingssak".

SAS Plus är samma stol utan extra benutrymme om man flyger inom europa. Benutrymmet för plus på LAN-planet är bättre än i economy så comforten är bättre även om den är "dålig" för att vara en "plus-produkt".
Helt klart ska han ha ersättning, men att få 75% av priset tillbaka enligt 261/2004 håller jag inte med om. Hade det varit economy-servering rakt igenom men enbart 1 dryck till maten och inget val mellan 2 maträtter så är det en helt annan sak.
De 20.000 poäng som erbjudits tycker jag personligen är en bra kompensation för att man fick PLUS på LAN-planet istället för ett av de vanliga A340-planen.

Tror inte 261/2004 tar någon hänsyn till om du är EBD och har gratis dryck eller inte.
Nu flög du CPH-ORD och då är det kanske den sträckan du ska jämföra med, där kan man få en tur och retur för 4000 kronor ungefär eller 60.000 poäng. Annars kan vi börja räkna in att du kunde få tur och retur till Berlin för 800 kronor = 20.000 poäng. Resonerar man så borde du kanske få 120.000 poäng med samma logik.
Jag vet inte hur SAS kommer resonera i detta men att du ska få 80.000 poäng ser jag som mer eller mindre orimligt. Att du får tillbaka mellanskillnaden på ca 5.000 är det väl större chans till även om jag inte tror att de kommer gå med på det. LAN-planet är trots allt en del av SAS flotta och man kan ha otur att få det på en flygning när man betalar i plus.
Min personliga åsikt är då att 20.000 EB-poäng är en bra kompensation som räcker och blir över för att uppgradera economy till plus på en flygning framöver. Du har fått en dålig plus-produkt på 1 flight och blir kompenserad med mer poäng än vad du behöver för att uppgradera en annan flight till plus.
Det är ju trots allt bara ena vägen du fick LAN-planet och inte båda. Att då få poäng motsvarande en ny tur och retur till Asien tycker jag är orimligt.

Precis. Det som stör mig mest i detta tillfället är det de tar betalt för Plus, med allt var det innebär, och sen hänvisar en till Go. Alltså har SAS sålt en produkt de inte har = Pengarna tillbaka + plåster på såren.

Får dock se hur det blir med den saken... :)
SAS har ändå plus på LAN-planet, dvs produkten finns även om den är betydligt sämre än på alla andra plan i flottan.
Samma sak kommer att uppstå framöver när 3 av A340 planen är uppgraderade men inte de andra. Då kommer det finnas en del A340 som har betydligt sämre business/plus/economy än vad andra har.

Köper man Plus men anser sig få Go är väl den rimliga ersättningen prisskillnaden mellan det man betalt för och det man fått. Nu bortser jag från EU-regler och liknande.

Om man sen får det i cash eller poäng kan väl var en "förhandlingssak".

Att köpa 20.000 poäng kostar 500€, dvs nästan lika mycket som 5000 kronor. Så skulle man kunna resonera om poängens värde om man vill det.
Personligen tycker jag som sagt att 20.000 poäng som kompensation för en dålig plusprodukt är en bra ersättning.
Vad man anser att man fått och vad som faktiskt levererades är 2 olika saker. Faktum kvarstår att allt i pluskonceptet ingick på flighten, det enda som inte var som plus brukar vara är själva stolen.

Toppen