Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Mina krav blir som följer då

2125 kr taxi
Maten/snacks jag köper ombord
Försening till destination minst 3,5 timmar. = 125 euro om jag räknat rätt dvs 50% då sträckan är så pass kort och det är under 4 timmar.

Någon som har invändningar, eller något att tillägga?

Nu har jag fått svar från Finnair där de erkänner att de har missat att informera mig i tid. Enligt reglerna ska de ersätta mig med 30% av kostnaden. I detta fall säger de att flygresan från Vilnius till Helsingfors är värd 37 Euro så de kan tänka sig att betala ut 11 Euro till mig. Kan detta verkligen stämma att det bara är värt 37 Euro?

Hur ska detta räknas ut enligt reglerna? Har någon koll?

Nu har jag fått svar från Finnair där de erkänner att de har missat att informera mig i tid. Enligt reglerna ska de ersätta mig med 30% av kostnaden. I detta fall säger de att flygresan från Vilnius till Helsingfors är värd 37 Euro så de kan tänka sig att betala ut 11 Euro till mig. Kan detta verkligen stämma att det bara är värt 37 Euro?

Hur ska detta räknas ut enligt reglerna? Har någon koll?

Spännande.

Jag vill gärna åka Vilnius-Helsingfors i business för 37 €. När åker vi, och hur bokar man biljetterna :)

Spännande.

Jag vill gärna åka Vilnius-Helsingfors i business för 37 €. När åker vi, och hur bokar man biljetterna :)
Eller hur! :)

Kollade nu och hittar enkelresor för 512 Euro och om man åker Vilnius - Göteborg via Helsingfors (som jag skulle göra) så kostar det 469 Euro. Får inte riktigt ihop detta.

Finns det någon som har erfarenhet av nedgradering vid bonusresa? Jag är lite osäker på hur jag ska ta mitt ärende vidare.

Finns det någon som har erfarenhet av nedgradering vid bonusresa? Jag är lite osäker på hur jag ska ta mitt ärende vidare.
Ja, jag har detta :D
Vilka var dina förutsättningar? Har missat din tråd om det (länka tråden/inlägget går också bra)
Sök på "tysk domstol" om du vill läsa om min nedgradering

Ja, jag har detta :D
Vilka var dina förutsättningar? Har missat din tråd om det (länka tråden/inlägget går också bra)
Sök på "tysk domstol" om du vill läsa om min nedgradering

Kan sammanfatta. Hade bokat en bonusresa i business från Vilnius till Göteborg via Helsingfors. På leget mellan Vilnius och Helsingfors blev det byta av flygplanstyp som ledde till att jag också blev nedgraderad. Detta meddelade inte Finnair mig om. Det enda som stod i mejlet var information om att tiden ändrats. De har nu erkänt att de inte meddelat mig i tid och erbjuder mig ersättning 30%. Men bara för det jag betalat, vilket är skatterna. De vill med andra ord ersätta mig 11 Euro. Känns lite lite och jag undrar vad jag har för rättigheter när det är en bonusresa. Poäng tillbaka eller ersättning enligt vad en resa kostar kontant?

För ett typ 1 flyg ( inom 1500 km) så räknas 30%.
Det står cost of the ticket, det ser inte jag som bara 30% av skatterna...
Flight Delay Compensation Regulation - Wikipedia, the free encyclopedia

Tack! Så tänker jag också. Frågan är om jag borde få tillbaka kontanta medel eller poäng? Tillägas ska också berättas att de erbjudit mig 50 Euro eller 10 000 finnairpoäng också.

Jag ska läsa igenom ditt case när jag kommer hem ikväll också.

Toppen