Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (oneworld)

Frågan är nu ifall de ändrar till B777 från Paris till Kuala Lumpur så kommer min första klass bokning att nedgraderas till Business.
Om man läser länken ovan borde det gå att ändra till t.ex Qatar första klass till Doha och sedan Business till Kuala Lumpur.
Då ändras ju inte stopover eller destination.
Kommer det kosta ändringsavgift?

Jag ringer och kollar...

Eh ok. Dom kan inte göra någonting för mig innan Malaysia har ställt in flighten. Och hon var 100,0% säker på att Malaysia Airlines inte är med i Oneworld. Vi tjatade om det i två minuter tills hon gav sig. Suck.

Jag ringde vanliga numeret, hamnade hos AA som kopplade vidare till US.
Jag ringde 08-5016 3427
Iallafall det blev en teoretisk diskussion om vad som skulle hända vid en nedgradering och agenten hävdade att jag då skulle få val att byta till.
Men det tror jag på när jag har dessa val.
Jag kommer hålla koll på Malaysia Airlines tidtabell för att se om de ändrar flygplanstyp.

Kort uppdatering om "enkla ändringar". Har en bokning nu i slutet av juni för en rundresa till Asien där jag ville ändra dag på första sträckan FCO-LHR med BA. Såg tillgängliga platser på BA.com. Agenten såg platsen lyckades boka om, fast han aldrig gjort det förut sa han. Sedan fick jag vänta 25 minuter på att dom skulle göra en re-issue, som han sa. När han återkom var allt klart och inget tal om ändringsavgifter och jag var inte påstridig:) Såg sedan att ändringen var uppdaterad hos US, BA och check my trip.

Enligt det här caset verkar det inte vara några större problem att bara göra en mindre ändring, typ avresetid.

Jag har bl a JAL F och Malaysian F i bokningen. Har hittat dessa bokningar på bolagens sidor, men jag har inte lyckats hitta hur man kan reservera plats. Är det ringa som gäller?

Kort uppdatering om "enkla ändringar".

Jag har bl a JAL F och Malaysian F i bokningen. Har hittat dessa bokningar på bolagens sidor, men jag har inte lyckats hitta hur man kan reservera plats. Är det ringa som gäller?

Det vill jag också gärna veta.
För Cathay Pacific läste jag att man kan ringa Hong Kong för att boka 1A eller 1K.
2A och 2K är blockerade för rullstol eller barn och man kan inte längre ringa för att få de sätena utan de kan man begära vid checkin.

När det gäller JAL flygningar, ser det ut som om man måste ringa till deras kontor.

JAL International Flights - ADVANCE SEAT SELECTION SERVICE
JAL skrev:
JAL International Flights - ADVANCE SEAT SELECTION SERVICE

ELIGIBILITY

Passengers who fly JAL flights with normal fares on first, business, and economy classes, or those who fly with JMB award tickets, and passengers with JAL Business saver on business class, with special discount tickets (Dynamic Saver, etc.)
on economy class are also eligible.
Seat assignments cannot be made in the following situations:
  • When all seats available for advance seat selection have already been assigned.
  • If the departures date of a Japan domestic flight is at least two months and 15 days after the day.
  • Other airlines' flights.
  • Most code-share flights not operated by the JAL Group aircraft and crew. (If advance seat selection is available on such a flight, the system will guide you.)
  • Segments beginning and ending out side of Japan.
  • Due to safety reasons, an infant under the age of 2 who occupies a seat may not be accepted on some First Class seats.
  • All Deutsche Bahn Rail Services.
  • Some fares sold outside of Japan don't apply.

HOW TO APPLY FOR THE SERVICE
  1. Select a seat when you reserve a flight.
  2. Please check in at least one hour prior to the departure. If not, the seat may be released.

För Cathay Pacific läste jag att man kan ringa Hong Kong för att boka 1A eller 1K.
För JAL så behöver du deras bokningsreferens (JALs alltså), jag fick den genom att ringa AA. Sedan kan du välja platser på deras hemsida. Om man lägger in BAs Executive nummer i bokningen så kan man välja plats på CX - det funkade för mig som BA Gold. Cathay har samma bokningsnummer som BA, så det går att hitta bokningen via deras hemsida. Vill man hitta BA/CX bokningsnummer via AA record locator så kan man använda Qantas hemsida.
Manage your Qantas booking | Change flights | Check in | Select seats

Toppen