Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (oneworld)

Jag bokade en F award till Japan i Juni. Inser nu att jag kan stanna ett extra dygn. Ringde till AA/USDM som gärna bokar om biljetten mot "change fee" men jag behöver inte lägga fler poäng. Jag var rädd att resan skulle kosta 140.000 USDM istället för 100.000 vid ändringar innan avresa...

Last edited:
Jag bokade en F award till Japan i Juni. Inser nu att jag kan stanna ett extra dygn. Ringde till AA/USDM som gärna bokar om biljetten mot "change fee" men jag behöver inte lägga fler poäng. Jag var rätt att resan skulle kosta 140.000 USDM istället för 100.000 vid ändringar innan avresa...
Enligt American Airlines (AA) AAdvantages awardtabell kostar bonusresa mellan Europe - Asia 1 (Japan) 70.000 AA miles i First class per enkelresa, så kalkyl stämmer ju om du vill ändra bokningen.

Så enligt dig kommer dom vilja ha 40.000 extra poäng?
Om du ändrar resan (och du har First class flygningar både utresa och hemresa), ja.

I fall du åker i First class på utresan men endast i Business class på hemresan blir kalkylen så här:

70.000 (First class) + 52.500 (Business class) = 122.500 miles

22.500 miles mer om du ändrar bokningen.

Fast de säger väl på telefon att de vill ha fler poäng samtidigt som man betalar om de nu vill ha det.
Bokningen blir ju inte biljetterad innan den är betald så det låter som det är riskfritt att försöka.
Mycket bra nyheter i så fall.
Är det samma telefonnummer till USDM som tidigare?

Från AA hemsida om USDM ändringar:
General
If I need to make changes to a Dividend Miles award reservation, which program’s rules will apply?
Minor changes such as date/time can be made provided seats are available without requiring a new award to be claimed. More substantive changes such as changes to stopovers or origin/destination may result in the need to reinstate the previously claimed Dividend Miles award, then claiming a new AAdvantage award under the existing AAdvantage program rules.

Creating a stronger airline for you

Frågan är nu ifall de ändrar till B777 från Paris till Kuala Lumpur så kommer min första klass bokning att nedgraderas till Business.
Om man läser länken ovan borde det gå att ändra till t.ex Qatar första klass till Doha och sedan Business till Kuala Lumpur.
Då ändras ju inte stopover eller destination.
Kommer det kosta ändringsavgift?

Toppen