Senaste nytt

Tjänstebilstråden

En 3-serie nærmer sig 7 cifre hvis der skal lidt power og lidt udstyr i... :rolleyes:
Eksempel: 330xd Touring aut. = 870.000 DKK + udstyr... :eek:

Jo det är för oss svenskar helt bisarrt. Jag har en branchkollega i Danmark som kör en Peugeot 3008 eller nåt sånt. Den kostar alltså mer än vad jag betalar för en E-klass med 4matic och amg-paket etc. Att Danskarna dessutom är ett folk som försöker köpa billigt och pruta på allt gör det hela än roligare. Det är inte det faktum att det är dyrt som svider - utan det faktum att alla svenskar löpande gör en bättre deal.... :D

Jag har förmånsbil via min egen firma (AB) och leasingkontraktet går ut nu i maj, jag kör inte bilen i tjänsten utan jag har betalt ett högt förmånsvärde (7800kr/mån). Då jag har tillbringat de senaste vintrarna i varmare land har bilen stått avställd ca 5 mån/år och då har jag sluppit förmånsvärdet. Att bilen varit avställd och inte rullat mer än på sommarhalvåret har ju gjort att den har ett betydligt högre värde än restvärdet på leasingkontraktet nu när det går ut.

Restskulden på bilen är 145' och marknadsvärdet är ca 350-400' och min tanke är att företaget skall lösa den och att jag skall köpa den privat. Jag har sedan för avsikt att byta in den och köpa en rolig sommarbil i stället. Jag är medveten om att skatteverket inte gillar att jag köper den för billigt men samtidigt har jag ingen större lust att betala det höga marknadsvärdet.

Finns det nån här som har något eller några bra tips som jag skall tänka på när jag skall köpa ut bilen av företaget för att det skall bli så förmånligt som möjligt för mig privat? Jag har absolut inte för avsikt att göra något olagligt och jag har ingen större lust att sova dåligt med en bubbe i magen för att skattmasen skall komma och knacka på dörren och ta mig i örat en dag. Men nån kanske har nåt bra tips för hur jag håller mig inom lagens ramar och kan göra en bra privat affär.

Om du inte vill göra nått tveksamt så ska du värdera bilen, blir svårt att göra nån jättebra affär på det viset dock dessutom krävs det en vattentät värdering. Bästa alternativet är nog att lägga ut den på kvd, normalt så säljs bilar i den prisklassen en bra bit under marknadsvärdet där och lägger du högsta budet så är det med all sannolikhet ok med skatteverket.

Jag har förmånsbil via min egen firma (AB) och leasingkontraktet går ut nu i maj, jag kör inte bilen i tjänsten utan jag har betalt ett högt förmånsvärde (7800kr/mån). Då jag har tillbringat de senaste vintrarna i varmare land har bilen stått avställd ca 5 mån/år och då har jag sluppit förmånsvärdet. Att bilen varit avställd och inte rullat mer än på sommarhalvåret har ju gjort att den har ett betydligt högre värde än restvärdet på leasingkontraktet nu när det går ut.

Restskulden på bilen är 145' och marknadsvärdet är ca 350-400' och min tanke är att företaget skall lösa den och att jag skall köpa den privat. Jag har sedan för avsikt att byta in den och köpa en rolig sommarbil i stället. Jag är medveten om att skatteverket inte gillar att jag köper den för billigt men samtidigt har jag ingen större lust att betala det höga marknadsvärdet.

Finns det nån här som har något eller några bra tips som jag skall tänka på när jag skall köpa ut bilen av företaget för att det skall bli så förmånligt som möjligt för mig privat? Jag har absolut inte för avsikt att göra något olagligt och jag har ingen större lust att sova dåligt med en bubbe i magen för att skattmasen skall komma och knacka på dörren och ta mig i örat en dag. Men nån kanske har nåt bra tips för hur jag håller mig inom lagens ramar och kan göra en bra privat affär.

Det är helt ok att göra som du gör löpande. En klassiker är ju att ha typ en Porsche Turbo som tjänstebil, men bara ställa på den de dagar under sommarn man de facto kör. Då betalar man skyhög förmån, fast bara för de hela månader man kör. Värdeminskning samt alla övriga bilrelaterade kostnader tar firman. Resten av året kör man en vanlig holk.

Avseende avyttring så håller jag med föregående talare. Gör en värdering och ha som underlag. Inga konstigheter alls. Men frågan är ju varför du inte ska fortsätta och ha samma upplägg med leasingbil som du ställer av? Det är ju klockrent.

Last edited:
En grym sak. Fått äran att testa 550i (utan emblem) när en Mustang gled upp vid sidan :)
Och eftersom det är fel på mig så går jag och sneglar på en M3. Lillbilen fyller ju 2 år till hösten och ..................

Jag har åkt M550xd touring som pax, tyvärr utan Racelogicen. Upplever att den maskerar accet väldigt bra, upplevelsen är nästan bedövad trots att det går undan...

Restvärde på leasingbil är som att ha lite lån kvar på huset när det säljs och har inget med värde att göra. Värdering av att bara lämna tillbaka en bil till bilfirma utan byte brukar vara låg. Har du bra relation till bilfirman så kanske ni kan göra en undervärdering pga alla fel och repor det är på bilen... Något positivt är ju att du får in pengar för mellanskillnaden i ditt eget bolag.

Min erfarenhet är att begagnade leasingbilar värderas lågt, ofta bra mycket lägre än marknadspris.
Som sagt, skaffa ett papper på värdering från en eller två handlare vad de skulle kunna ge för bilen, gärna någon som inte säljer det märket eller få den värderad hos tex KVD, brukar bli rätt ok.

Toppen