Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Jag körde några dagar i en 535xdt luxury line med MUC som utgångspunkt för 2 veckor sedan. (Tack Hertz för upgraden!). Jag hade väldigt svårt för den konstiga styrningen. Trög i låg fart, simmig i hög fart samt oerhört lättpåverkad av skarvar i vägen. Dessutom ingen servoverkan när motorn stannat m.h.a. start-stop automatiken. Om jag körde rakt fram över en skarv i 200km/h så gjorde ratten styrutslag när skarven passerades. Läbbigt. Högfartsstabiliteten var inte heller nåt att hurra för. Mercorna går mycket stabilare. Jag hoppas det var nåt fel på denna bil, för så där ska det väl inte vara?

Motorn då? Jorå, det gick ganska bra när man eldade. Men X-drive verkar sno rejält med effekt, den känns inte nämvärt snabbare än en 350 CDI utan 4-matic. Mest förvånad var jag när jag drog fullt mot en Touareg 4.2 TDI V8 från 50-230km/h och inte tog en meter.

Allt som allt en bil jag trodde var min drömbil innan jag kört den ett tag. Nu är jag än mer förvirrad, kanske 335xdt ger nästan samma utrymmen men bättre chassie?

Styrningen har jag själv haft synpunkter på, om du inte kör på sportläget. Då blir det trevligare.
Men det verkar konstigt i övrigt.
Borde varit minst i nivå med min förra när det gäller stabilitet. Eller är det luxury line som ställer till det ? Skulle tro att Autobahn kräver M-Paket

Styrningen har jag själv haft synpunkter på, om du inte kör på sportläget. Då blir det trevligare.
Men det verkar konstigt i övrigt.
Borde varit minst i nivå med min förra när det gäller stabilitet. Eller är det luxury line som ställer till det ? Skulle tro att Autobahn kräver M-Paket

Jag är inte så bevandrad på BMW, men den hade ju nån form av "modes" som gjorde att chassiet gick från mjukt till fast osv. I Sport+ så blev intrumentet (TFT) rött och den visade hur många kW motorn gav osv. Jag konstaterade (som vanligt) att comfort+ var rätt läge då den slutade gå på varv och gick på vrid i stället. Bilen hade iaf inte luftfjädring, men väl nån slags adaptiva dämpare.

Jag är inte så bevandrad på BMW, men den hade ju nån form av "modes" som gjorde att chassiet gick från mjukt till fast osv. I Sport+ så blev intrumentet (TFT) rött och den visade hur många kW motorn gav osv. Jag konstaterade (som vanligt) att comfort+ var rätt läge då den slutade gå på varv och gick på vrid i stället. Bilen hade iaf inte luftfjädring, men väl nån slags adaptiva dämpare.

Bara att hitta rätt bland alla inställningar och välja läge för dämparna. Låter klart som du var på rätt ställe i o m Sport+. På det så kan du stänga av lite andra funktioner
Försöker själv finna ut (utan instruktionsbok) i djungeln av alternativ :)

Bara att hitta rätt bland alla inställningar och välja läge för dämparna. Låter klart som du var på rätt ställe i o m Sport+. På det så kan du stänga av lite andra funktioner
Försöker själv finna ut (utan instruktionsbok) i djungeln av alternativ :)

Jo jag undrar om inte det där med inställningar mest är en fluga. Vem orkar hålla på liksom?

Jo jag undrar om inte det där med inställningar mest är en fluga. Vem orkar hålla på liksom?
:D Väg 21 (Norge) från Halden mot Kongsvinger. Tro mig. Då orkar du hålla på ! :p Gärna i gryningen så man slipper annat på vägen.
Fast helst inte i en 5-serie utan i allt från 135 -M3.

:D Väg 21 (Norge) från Halden mot Kongsvinger. Tro mig. Då orkar du hålla på ! :p Gärna i gryningen så man slipper annat på vägen.
Fast helst inte i en 5-serie utan i allt från 135 -M3.

OT: En 535xd borde reta upp norrbaggen rejält? En sån måste ju kosta "hur mycket som helst" därborta? Lite som i Danmark...?

OT: En 535xd borde reta upp norrbaggen rejält? En sån måste ju kosta "hur mycket som helst" därborta? Lite som i Danmark...?

Du passerar 7-siffrigt :)
Kollegan fick faktiskt en kommentar av en kund gällande hans A7:a. Men när han såg att den var svenskregistrerad lugnade han ner sig lite.
Själv åker jag utan "gradbeteckningar". Inte enbart av avundsjukeskäl utan även för att det är enklare att svabba bilen utan en massa märken som sitter i vägen

Kollegan fick faktiskt en kommentar av en kund gällande hans A7:a. Men när han såg att den var svenskregistrerad lugnade han ner sig lite.
Själv åker jag utan "gradbeteckningar". Inte enbart av avundsjukeskäl utan även för att det är enklare att svabba bilen utan en massa märken som sitter i vägen

Haha, det är bara för att du åker 4 cyl numera. Erkänn. :p

En 3-serie nærmer sig 7 cifre hvis der skal lidt power og lidt udstyr i... :rolleyes:
Eksempel: 330xd Touring aut. = 870.000 DKK + udstyr... :eek:

Toppen