Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Länge sedan sist, men givetvis så drabbades jag av SAS strejken på CPH söndagen den 1/3 så att mitt flyg GOT-CPH blev inställt.

Tanken var att jag skulle flyga GOT-CPH-IAD-SFO, men eftersom flyget blev inställt till CPH så missade jag min anslutning till IWD.
Frågan är om den här strejken när kabinpersonalen strejkar är att anse som "extraordinär omständighet"? Jag kan tänka mig att en flygledarstrejk är att anse som "E.O" men den här strejken var ju flygbolaget part i.

Vad tror ni? Finns det prejudikat som kan vägleda i det här fallet?

Länge sedan sist, men givetvis så drabbades jag av SAS strejken på CPH söndagen den 1/3 så att mitt flyg GOT-CPH blev inställt.

Tanken var att jag skulle flyga GOT-CPH-IAD-SFO, men eftersom flyget blev inställt till CPH så missade jag min anslutning till IWD.
Frågan är om den här strejken när kabinpersonalen strejkar är att anse som "extraordinär omständighet"? Jag kan tänka mig att en flygledarstrejk är att anse som "E.O" men den här strejken var ju flygbolaget part i.

Vad tror ni? Finns det prejudikat som kan vägleda i det här fallet?

Strejker nämns (om jag minns rätt) som exempel på just extraordinära omständigheter. Den här var dessutom vild och inte sanktionerad ens av facket, så du kammar nog 0 på kompensation här.

De ska fortfarande ordna mat och hotell dock.

Jag bokade en awardresa med Finnair i September och avresan är 16 mars. Resan bokades som Business Class från Vilnius till Göteborg via Helsingfors. Nu när jag fått "snart är det dags för din resa"-mejlet ser jag att första delen av resan ändrats till Economy. Jag luskade lite och tror det beror på att de bytt flygplanstyp och inte erbjuder Business just den dagen jag reser.

Har jag några rättigheter här? Kan jag kräva pengar eller annan rutt? Vad säger ni som har lite koll?

Nu, en vecka senare har Finnair återkommit till mig.

"Your option is to fly another day or volontary overnight in Helsinki."

Jag har efterfrågat ny rutt med annat bolag eller kompensation i kontakter. Kompensation i kontanter enligt EU säger de att jag inte kan få.

Har dem rätt här eller försöker dem få mig att acceptera något jag inte bör acceptera?

Last edited:
Nu, en vecka senare har Finnair återkommit till mig.

"Your option is to fly another day or volontary overnight in Helsinki."

Jag har efterfrågat ny rutt med annat bolag eller kompensation i kontakter. Kompensation i kontanter enligt EU säger de att jag inte kan få.
Jag tror de har rätt, eftersom de informerade dig mer än 2 veckor innan.

Jag tror de har rätt, eftersom de informerade dig mer än 2 veckor innan.

Är det så illa att ett "Om några dagar flyger du till Göteborg-mejl" anses som att de informerat mig om nedgraderingen? Det står nämligen på ett ställe långt ned i mejlet att det är Economy. Inte ett ord om att de ändrat klass/flygplanstyp eller liknande.

Är det så illa att ett "Om några dagar flyger du till Göteborg-mejl" anses som att de informerat mig om nedgraderingen? Det står nämligen på ett ställe långt ned i mejlet att det är Economy. Inte ett ord om att de ändrat klass/flygplanstyp eller liknande.
Det kan det säkert vara tyvärr. Men det är klart att det är illa. Jag säger inte att jag står på deras sida, men det räcker med information minst 2v innan vill jag minnas, för att de ska uppfylla sin plikt.

Det kan det säkert vara tyvärr. Men det är klart att det är illa. Jag säger inte att jag står på deras sida, men det räcker med information minst 2v innan vill jag minnas, för att de ska uppfylla sin plikt.

Vänta lite här nu. Det är ju vid en tidtabellsändring som 2 veckor gäller, inte vid nedgradering.

Dock så har du ju nu blivit informerad om "tidtabellsändringen" som uppstår genom att du vill fortsätta flyga i rätt kabin. Det man borde ha gjort är att vänta med att kontakta flygbolaget tills det är mindre än två veckor kvar till avresa.

Vänta lite här nu. Det är ju vid en tidtabellsändring som 2 veckor gäller, inte vid nedgradering.

Dock så har du ju nu blivit informerad om "tidtabellsändringen" som uppstår genom att du vill fortsätta flyga i rätt kabin. Det man borde ha gjort är att vänta med att kontakta flygbolaget tills det är mindre än två veckor kvar till avresa.

Fast möjligheten till andra flyg har jag ju fått idag, den kom inte för två veckor sedan. De bekräftar också att det är flygplansbyte som gjort att jag blivit nedgraderad.

Jag flög igår med Lufthansa från Accra till Arlanda via Frankfurt.
Var inbokad i F båda vägarna. Bokat med Eurobonuspoäng. På hemresan fick jag vid incheckning veta att flygplanet saknade First Class. De hade bytt samma dag. Jag kollade dagen innan och då fanns det 7 F (av 8) till salu enligt Expertflyer.
Jag vet vad 261/2004 säger men hur är det när resan är bokad med poäng?

Vid bokningstillfället ett par veckor innan avresan kostade en biljett i F ca 60 000:- Jag betalade 5500:- plus 60000 Eurobonuspoäng. Vilka bör mina ersättningsanspråk vara?

Blev nyss uppringd av en kvinna som representerade Lufthansa. Hon var noga med att avsluta samtliga meningar med 'sir', att förklara hur viktiga First Class resenärerna är samt att de verkligen beklagade det inträffade.
Sedan förklarade hon att det enda de kunde göra var att ge mig mellanskillnaden mellan First och Business tillbaka i poäng och skatter.

Jag kommer bli kontaktad av någon annan i det ärendet, så får jag ta ställning då. Reglerna är ju lite otydliga när det gäller bonusresor och nedgradering, men visst var det väl ett ganska lamt bud från Lufthansa?

Toppen