Senaste nytt

Boka First Class med EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher

Ja, det är riktigt.
Du får byta i tredje zon max en gång
Du kan byta i olika tredje zoner på utresa och på hemresa
(t ex Europa-Australien award: Köpenhamn-Tokyo-Sydney // Sydney-Bangkok-Köpenhamn)

Ok, vet inte riktigt om jag förstår det hela. Min tänkta resa var ARN-FRA-ICN-SYD-CHC på utresan och SYD-BKK-FRA-ARN på hemresan. Jag skulle alltså flyga via far east asia på vägen ut och via south east asia på vägen hem. Eller är det att jag även måste byta i sydney på vägen ut som ställer till det?

/Christian

Ok, vet inte riktigt om jag förstår det hela. Min tänkta resa var ARN-FRA-ICN-SYD-CHC på utresan och SYD-BKK-FRA-ARN på hemresan. Jag skulle alltså flyga via far east asia på vägen ut och via south east asia på vägen hem. Eller är det att jag även måste byta i sydney på vägen ut som ställer till det?
Du kan byta flera gånger i avreseorts zon och i destinations zon, men inte i tredje zon.
Därför din flygväg är giltig routing för mig men det kan vara så att du inte får flyga via din destination (Sydney) även om det är Open Jaw.

/Christian

Den där ska vara giltig, men ibland verkar det ju bli problem om open-jaw är inblandat. Jag skulle försöka be SAS förtydliga om det är byten i olika zoner eller om det är open-jaw som gör att det inte fungerar.

Du kan byta flera gånger i avreseorts zon och i destinations zon, men inte i tredje zon.
Därför din flygväg är giltig routing för mig men det kan vara så att du inte får flyga via din destination (Sydney) även om det är Open Jaw.

Nu har jag även pratat med SAS EB kundtjänst i Sverige för att reda ut problemet. Killen jag pratade med kollade upp saken och ringde upp lite senare utan att kunna hitta något i regelverket som skulle stoppa min ursprungliga routing.

Han kunde även bekräfta F-tillgänglighet på min hemresa SYD-BKK som jag inte lyckades få i min ursprungliga bokning. Det är nu åtgärdat med hjälp av Eurobonus i Tallinn så att alla long-haul nu är F :)

Känns ju nästan lite enformigt med fyra F-sträckor och alla med Thai.... (skulle nästan kunna klassificeras som någon form av lyxproblem...) Hoppas på möjligheten att byta till LH två veckor innan avfärd.

/Christian

@sunkan, det svider ordentligt att vara den som levererar dåliga nyheter i normala fall men särskilt när jag vet vad syfte med resan är för dig och den framtida Fru Sunkan... Men.... Lufthansa har inte First till Bangkok längre. Så för att få detta att funka måste du boka till en annan Lufthansa destination inom samma region (gissar jag), och sedan åka till BKK för att åka vidare om ni har segment kvar... Sorry!

@sunkan, det svider ordentligt att vara den som levererar dåliga nyheter i normala fall men särskilt när jag vet vad syfte med resan är för dig och den framtida Fru Sunkan... Men.... Lufthansa har inte First till Bangkok längre. Så för att få detta att funka måste du boka till en annan Lufthansa destination inom samma region (gissar jag), och sedan åka till BKK för att åka vidare om ni har segment kvar... Sorry!
och det förslaget fungerar inte i praktiken med hänvisning till SAS EuroBonus regler "Man får inte byta mer än en gång i tredje zonen" eller "Man får inte byta i två tredje zoner".

Stockholm-Frankfurt-Bangkok-Sydney: giltig routing
Stockholm-Frankfurt-Singapore-Sydney: giltig routing
Stockholm-Frankfurt-Singapore-Bangkok-Sydney: ogiltig routing
Stockholm-Frankfurt-Hong Kong-Bangkok-Sydney: ogiltig routing

Toppen