Senaste nytt

Boka First Class med EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher

I går hittade jag tillgänglighet via Vancouver på utresan och tänkte boka om. Tallin-agenten jag pratade med menade dock att resan München - Vancouver - San Francisco skulle få mer än dubbelt så höga skatter/avgifter än min ursprungliga bokning München - Washington D.C. - San Francisco.
Är det för att det inte är tillåtet att ta ut skatter/avgifter på inrikes USA-resor, eller vad? Lät väldigt högt med runt 3 500 kronor per person för enkel väg i skatter.

I går hittade jag tillgänglighet via Vancouver på utresan och tänkte boka om. Tallin-agenten jag pratade med menade dock att resan München - Vancouver - San Francisco skulle få mer än dubbelt så höga skatter/avgifter än min ursprungliga bokning München - Washington D.C. - San Francisco.
Är det för att det inte är tillåtet att ta ut skatter/avgifter på inrikes USA-resor, eller vad? Lät väldigt högt med runt 3 500 kronor per person för enkel väg i skatter.

Det låter rimligt med skatter/avgifter på den sträckan, och din förklaring är nära sanningen.

Det låter lite mycket för MUC-YVR-SFO kan jag tycka (utan att ha tittat upp det närmare). Min resa ARN-FRA-YVR-SFO-YVR-FRA-ARN kostade ca 5500 i skatter och avgifter, LH F på långlinjen, United Business mellan USA/Canada och SAS för resorna inom Europa. Det är dock inte en orimligt hög summa enligt mig, titta upp på ITA Matrix vad skatter och avgifter skulle gå på.

Det låter lite mycket för MUC-YVR-SFO kan jag tycka (utan att ha tittat upp det närmare). Min resa ARN-FRA-YVR-SFO-YVR-FRA-ARN kostade ca 5500 i skatter och avgifter, LH F på långlinjen, United Business mellan USA/Canada och SAS för resorna inom Europa. Det är dock inte en orimligt hög summa enligt mig, titta upp på ITA Matrix vad skatter och avgifter skulle gå på.
För en flygbiljett med avreseort i Tyskland måste man betala extra skatt som liknar UK APD, fast mindre summa.

German air passenger taxes - Wikipedia, the free encyclopedia

Last edited:
Det låter rimligt med skatter/avgifter på den sträckan, och din förklaring är nära sanningen.

Citerar mig själv. Jag läste inlägget från @OliT lite för snabbt. 3 500 SEK för enkel resa låter spontant för dyrt.

Matrix säger c:a 3691 SEK ToR (om det är samma rutt hem). 3500 SEK enkel låter fel...

Skärmklipp.PNG

Ja, dessutom blir väl SAS-benen utan bränsletillägg? Då blåste alltså Tallinn-agenten mig på en bättre anslutning, dessutom med Lufthansa 747...

Hello gentlemen,

Jag har frågor kring 1st class award, hoppas att ni kan hjälpa mig:

1.) Brukar ANA släppa sina platser på samma sätt som LH, dvs 2 typ veckor innan avgang?
2.) Visst hittar man många F platser (ANA flights) vid sökning med ANA verktyget. United visar inte samma tillgänglighet.
Beror det på att ANA visa platser till sina ANA mileage club medlemer?
Visst är det inte så att om man hitta platser via ANA hemsida att samma platser är automatisk tillgänglig till andra *A loyalty programs, t.ex. EB?

Med andra ord:
Hur bokar man ANA F award på bästa sätt?

Tack!

1.) Brukar ANA släppa sina platser på samma sätt som LH, dvs 2 typ veckor innan avgang?!
Nej, ANA släpper sina First class award i långt förväg också.
Bästa platstillgängligheten just nu är Tokyo Nartia-Singapore.
http://www.businessclass.se/forum/t...-class-på-tokyo-narita-singapore-linje.22331/
http://www.businessclass.se/forum/threads/ana-vill-inte-gärna-släppa-award-platser.4522/

2.) Visst hittar man många F platser (ANA flights) vid sökning med ANA verktyget. United visar inte samma tillgänglighet.
Beror det på att ANA visa platser till sina ANA mileage club medlemer?
Ja, så kan det vara. Det händer åt andra hållet också.

Visst är det inte så att om man hitta platser via ANA hemsida att samma platser är automatisk tillgänglig till andra *A loyalty programs, t.ex. EB?
Generellt, ja.

Toppen