Senaste nytt

[Tips] Hitta Star Alliance award biljetter med ANA tool

Dr. Miles

Expert
Saken är den att jag inte vet vilka rutter som är möjliga/vettiga och/eller om olika segment går att kombinera med tanke på min. transfer-tid. Jag hade hoppats på att det fanns ett sätt att söka från A-B på tillgängliga bonusresor på samtliga bolag inom *A som går att boka med eurobonuspoäng. Uppebart verkar united.com falla bort eftersom de resor som listas som tillgängliga inte går att boka med eurobonus poäng. Samtidigt verkar ANA-tool inte kunna hitta resor från start till slutdestination utan att man själv prövar sig fram med olika delsträckor. Det som jag kanske fastnar på är att ANA tool erbjuder möjligheten att söka t.ex. ARN-EWR och listar några delsträckor där samtliga saknar lediga platser, medan det finns andra rutter där det de facto finns platser kvar...
Du kan önska allting skulle fungera perfekt men ibland får du anpassa dig till ett befintligt system.
Du kan kolla vilka linjer som finns på Star Alliance webbsida och sedan mata in de två städerna
http://routemap.staralliance.com/
Screenshot20150116_2.png


Alternativt kan du kolla tillgänglighet på United.com först sedan dubbelkolla om det finns plats på varje sträcka på ANA.
 

RickardG

Medlem
Du kan önska allting skulle fungera perfekt men ibland får du anpassa dig till ett befintligt system.
Du kan kolla vilka linjer som finns på Star Alliance webbsida och sedan mata in de två städerna
http://routemap.staralliance.com/
Visa bifogad bild 31184

Alternativt kan du kolla tillgänglighet på United.com först sedan dubbelkolla om det finns plats på varje sträcka på ANA.

Tack för länken, den ger en bra överblick över var man kan inrikta sitt sökande! Jag har väl blivit lite lat och vant mig vid att det alltid går att hitta ett system på nätet som hittar det man letar efter... sen känns det som att ANA är lite buggigt eftersom det ger intryck av att kunna söka efter det man letar efter men missar en hel del...
 

Dr. Miles

Expert
Tack för länken, den ger en bra överblick över var man kan inrikta sitt sökande! Jag har väl blivit lite lat och vant mig vid att det alltid går att hitta ett system på nätet som hittar det man letar efter... sen känns det som att ANA är lite buggigt eftersom det ger intryck av att kunna söka efter det man letar efter men missar en hel del...
Jag skulle inte kalla ANA webbsidan buggig. Det är långt ifrån buggig som SAS webbsida t ex.
Däremot har de sina begränsningar. Det går inte helt enkelt att visa alla möjliga anslutningsalternativ mellan t ex Stockholm-New York. Om man inkluderar sökning med två byte blir det resultat enorma mängder.

Den här sidan handlar om medveten resande, inte lat resande. Vill du inte lägga ner din tid och energi, finns det risk att du inte får resultat som du önskar.
Vill du vara lat så finns det alternativ som Award Nexus men det kostar om du söker många gånger.
Award Nexus
 

RickardG

Medlem
Jag skulle inte kalla ANA webbsidan buggig. Det är långt ifrån buggig som SAS webbsida t ex.
Däremot har de sina begränsningar. Det går inte helt enkelt att visa alla möjliga anslutningsalternativ mellan t ex Stockholm-New York. Om man inkluderar sökning med två byte blir det resultat enorma mängder.

Den här sidan handlar om medveten resande, inte lat resande. Vill du inte lägga ner din tid och energi, finns det risk att du inte får resultat som du önskar.
Vill du vara lat så finns det alternativ som Award Nexus men det kostar om du söker många gånger.
Award Nexus
Det är klart att den är buggig. Sök ARN-EWR och den säger att LH402 mellan FRA och EWR är full, men sök samma flight endast FRA-EWR och den säger att det finns plats. Att SAS är ännu sämre är en klen tröst...
Självklart uppskattar jag alla verktyg, speciellt de som är gratis och jag lägger ner både tid och energi - därav mina frågor kring united.com och ANA tool, jag vill förstå dessa och vad resultaten egentligen visar, hur jag kan tolka det och vilka begränsningar som finns. Det var väldigt värdefull information att det som visas på united.com inte alltid går att boka med eurobonuspoäng, och att ANA bara kan hantera direktförbindelser med tillförlitliga resultat. Ursäkta nybörjarfrågorna.
 

agehall

Medlem
Det är klart att den är buggig. Sök ARN-EWR och den säger att LH402 mellan FRA och EWR är full, men sök samma flight endast FRA-EWR och den säger att det finns plats. Att SAS är ännu sämre är en klen tröst...
Ursäkta nybörjarfrågorna.

Du kanske ska fundera två gånger innan du kallar ett av våra bästa verktyg för att hitta awardstolar inom *A buggig. ANAs hemsida är ingen skönhet, men den är funktionell och har visat sig väldigt korrekt.
 

Dr. Miles

Expert
Det är klart att den är buggig. Sök ARN-EWR och den säger att LH402 mellan FRA och EWR är full, men sök samma flight endast FRA-EWR och den säger att det finns plats. Att SAS är ännu sämre är en klen tröst...
Självklart uppskattar jag alla verktyg, speciellt de som är gratis och jag lägger ner både tid och energi - därav mina frågor kring united.com och ANA tool, jag vill förstå dessa och vad resultaten egentligen visar, hur jag kan tolka det och vilka begränsningar som finns. Det var väldigt värdefull information att det som visas på united.com inte alltid går att boka med eurobonuspoäng, och att ANA bara kan hantera direktförbindelser med tillförlitliga resultat. Ursäkta nybörjarfrågorna.
Nu har jag blivit irriterad.
ANA visar inte LH402 i något av alternativ när jag söker Stockholm ARN-Newark men LH402 kommer upp när jag söker mellan Frankfurt-Newark.
Bara för att sidan inte visar din önskad resultat betyder inte att sidan är buggig.
Som jag poängterade i mitt tidigare inlägg de har sina begränsningar. Det går helt enkelt inte att visa alla möjliga anslutningsalternativ mellan A och B.
Screenshot20150116_4.png

Screenshot20150116_5.png
 

RickardG

Medlem
Nu har jag blivit irriterad.
ANA visar inte LH402 i något av alternativ när jag söker Stockholm ARN-Newark men LH402 kommer upp när jag söker mellan Frankfurt-Newark.
Bara för att sidan inte visar din önskad resultat betyder inte att sidan är buggig.
Som jag poängterade i mitt tidigare inlägg de har sina begränsningar. Det går helt enkelt inte att visa alla möjliga anslutningsalternativ mellan A och B.
Visa bifogad bild 31185
Visa bifogad bild 31186
Det må vara jag som gör helt fel, men så här ser det ut när jag söker ARN-FRA-EWR:
2015-01-16_1543.png


och så här när jag söker FRA-EWR:

2015-01-16_1542.png


Jag tycker att det ser ut som samma flight, i samma klass, men med två olika bilder av tillgänglighet. Är jag ute å cyklar?
 

Dr. Miles

Expert
Det må vara jag som gör helt fel, men så här ser det ut när jag söker ARN-FRA-EWR:
Visa bifogad bild 31187

och så här när jag söker FRA-EWR:

Visa bifogad bild 31188

Jag tycker att det ser ut som samma flight, i samma klass, men med två olika bilder av tillgänglighet. Är jag ute å cyklar?
Det kan vara med Lufthansas Married segments att göra. Alltså ANA är oskyldig i detta sammanhang.

Flyga Lufthansa med Eurobonus | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Flygbolagen som har Married segment | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 

RickardG

Medlem
Ok, det kanske förklarar saken. Hur som helst verkar vi vara helt överens om att det är säkrast att söka på enskilda sträckor för att inte missa några möjligheter. Jag tog förresten en ny titt på united.com och de verkar hantera married segments lite annorlunda för där hittas LH402 när man söker ARN-FRA-EWR så det kan vara en idé att använda båda verktygen i kombination. Nu är jag lite klokare iaf, tack så mycket!

2015-01-16_1639.png
 

Roger J

Medlem
Det kan vara med Lufthansas Married segments att göra. Alltså ANA är oskyldig i detta sammanhang.
Lufthansa har mycket riktigt married segment på många Business-awards (och i princip alla F-awards) från ARN via FRA. Det vill säga att du enbart kan välja ett specifikt anslutningsflyg och endast ser plats i vissa lägen. Det är min erfarenhet i alla fall. Via MUC verkar det lite enklare. Och det har ju som Dr Miles påpekar inget med sökmotorn (ANA/UA/AC) att göra.
 
Toppen